SCSI in ouwe router bak

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ik zit in een oude 486 te kloten om er een Freesco/Smoothwall router van te maken. Dat lukt wel. Maar ik zit een tikje ambitieuzer te worden.

De 486 heeft een Intel Professional/GX Workstation mobo met EISA sloten en onboard 10Mb LAN en NCR 53C700 SCSI. De kast zelf is veel te klein voor extra HDDs ofzo, maar via de externe SCSI connector valt een en ander aan te sluiten.

Ik ben van plan de onboard NIC op de kabel aan te sluiten en een 100Mb EISA NIC voor de interne LAN te gebruiken. Dat betekent dat ik een stuk meer bandbreedte ga hebben dan ooit via de kabel zal binnenkomen. Ik zit eraan te denken om dit te gebruiken door een proxy server in te stellen, danwel een kleine interne fileserver (MP3tjes etc., misschien install files voor netwerkinstallatie van OSsen). Maar goed, ik zit met 2 vragen over oude SCSI intallaties:

1) zijn SCSI drives backwardly compatible tot dit niveau? Dit is een single-ended SCSI adapter met 8.31MB/s max transfer. Ik weet dat ik geen LVD/HVD erop kan doen, maar ben ik daarnaast vrij om willekeurig welke HDD eraan te hangen?

2) ik heb dus nog 1 EISA slot over na installatie 2e NIC. Daar kan evt nog een snellere EISA SCSI adapter in (EISA is 33MB/s, dus W zou moeten kunnen). Maar ik denk dat dat zinloos is, vermits het toch alleen maar de 100Mb/s bottleneck zal hebben. 100Mb/s is (delen door 8) 12.5MB/s, wat nauwelijks hoger is dan de 8.31MB/s van de onboard SCSI. Heeft het zin om een Fast/Ultra SCSI adapter te installeren om die extra 20% ofzo eruit te slepen?
(en zo ja, iemand enig idee waar ik een EISA U-SCSI adapter moet vinden? V&A staat iig weinig/niets en ik ga geen honderden guldens uitgeven voor zo'n ouwe bak)

edit:
EISA heeft max 33MB/, niet 66 zoals ik eerst typte

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Schop :9

Oslik blyat! Oslik!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Van die 12,5 zal je in de meest optimale situatie (full-duplex, en een simpel protocol als ftp) maar iets van 10MB/s halen. Het is dus niet echt zinnig om voor ~1MB/s een dure controller te gaan kopen.

Verwijderd

Ik denk dat een 100mb/s netwerkkaartje een beetje overkill is, en dat je moeite zult gaan hebben om die te vinden.
Ik weet niet hoeveel schijfruimte je wilt hebben, maar anders moet je maar eens op de 2e hands markt kijken. Effe kijke voor een SCSI Externe TraY (100 piek nieuw ofzo) en dan een leuk schijfje er in. Er zit gewoon een (scsi2) 25 pins externe connector aan? Gewoon ff kijke voor een schijfie scsi2(/u/uw/u2w beetje overkill maar het kan) interface, ik heb zelf ergens op het werk een conner 2gb gevonden voor in m'n server.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op maandag 10 december 2001 20:10 schreef gilseboer het volgende:
Ik denk dat een 100mb/s netwerkkaartje een beetje overkill is, en dat je moeite zult gaan hebben om die te vinden.
Kun je wel eens gelijk in hebben, maar ik denk er een op het spoor te zijn. En overkill is het allerminst- ik werk met een hub, geen switch, dus als ik intern een 10Mb NIC aansluit gaat alles langzamer (nee geen geld voor een switch).
Ik weet niet hoeveel schijfruimte je wilt hebben, maar anders moet je maar eens op de 2e hands markt kijken. Effe kijke voor een SCSI Externe TraY (100 piek nieuw ofzo) en dan een leuk schijfje er in. Er zit gewoon een (scsi2) 25 pins externe connector aan? Gewoon ff kijke voor een schijfie scsi2(/u/uw/u2w beetje overkill maar het kan) interface, ik heb zelf ergens op het werk een conner 2gb gevonden voor in m'n server.
Paar gig- 4 ofzo lijkt me zat. Er zit een 50-pins externe connector aan. Fysiek lukt wel. Wilde allen weten of het met een u/uw/u2e zou kunnen op een ouwe controller als dit. En dat schijnt zo te zijn. Tnx.

Oslik blyat! Oslik!