Op maandag 10 december 2001 03:33 schreef dion_b het volgende:
[..]
Tja, waarom zet je mensen überhaupt vast? Is het om de samenleving voor iemand te beschermen? Zo ja zou je in sommige gevallen mensen nooit moeten vrijlaten (kruimeldieven die elke keer recidiveren om drugsgewoonte te financieren) en andere keren mensen die moord op hun vrouw op hun geweten hebben direct moeten gaan lopen als de moord onder ongebruikelijke omstandigheden plaats had.
Ik quote mijzelf even uit een andere thread. Benedenstaande quote gaat vooral over de ethische aspecten en is dus zo nu en dan wat kort door de bocht over de praktische kant. Dat zal ik verderop verduidelijken.
Op zaterdag 08 december 2001 13:13 schreef Diadem het volgende:
[..]
Belangrijkste 3 argumenten zijn: Vergelding, voorkomen van recivide en preventie door afschrikking.
Vergelding is altijd de moeilijkste van deze drie. Hoe ver moet je gaan met je verlangen naar vergelding? Is wraak überhaupt wel rechtvaardig? Maar is het dan wel rechtvaardig om geen wraak te nemen? Verdient de dader het niet gewoon om gestraft te worden?
voorkomen van recivide is al een stuk makkelijker. Je hebt hierbij geen ethische dilemma's, alleen praktische: Hoe weet je of de dader gaat recidiveren? Iemand kan echt oprecht berouw hebben en toch nog terugvallen in zijn oude gedrag. De kans op recivide per type misdaad is redelijk in te schatten, voor individuele gevallen is het erg moeilijker, maar niet geheel onmogelijk. Een ethisch dilemma is weer hoeveel risico je wilt lopen. Laat je iemand met 10% kans op recivide vrij? En bij 1%? Of 0.1%?
preventie door afschrikking Dit is het simpelste principe. Flink straffen die hap, en niet meer over praten verder. Sim-pel.
Of als pure straf? Oog om oog, tand om tand. Maar wat schiet je ermee op. Voel jij je echt beter dan die eikel die je broertjes scooter jatte ligt te stinken in een cel?
Persoonlijk denk ik dat je celstraf als middel, niet doel moet zien. Het doel is om te zorgen dat het niet nog een keer gebeurt, niet nog een keer door dezelfde dader en niet nog een keer door anderen.
En dan moet je gewoon kijken wat werkt. Enorm zware harde straffen werken in ieder geval niet. Kijk naar de VS. Hardste straffen van de westerse werdeld en toch ook meeste misdaad. Nederland is volgens velen 'te zacht', maar heeft ook relatief erg weinig misdaad, en zeker geweld tegen individuen is hier erg zeldzaam.
Dan trek ik de conclusie dat keiharde gevangenisregimes niet werken. Mensen gaan als kruimeldief naar binnen, leren daar de maatschappij haten en bovendien hoe volgende keer een grotere crimineel te zijn. Daar schieten we niets mee op.
'Alternatieve' straffen zijn vaak aantoonbaar effectiever. En dat maakt dat ik het beter vind dat een scooterdief een maand zit en dan twee maanden lang plantsoenen moet opfrissen dan dat hij een jaar zit en dan verbitterd eruit komt en weer iets jat.
Het moet gewoon werken, en het bewijs is dat het minder werkt naarmate de gevanigenisstraffen harder en langer worden.
Een straf is dus niet alleen maar middel. Het doel van een straf is drieledig. Ten eerste is het een middel om recivide te voorkomen. Ten tweede is het een middel om anderen af te schrikken de wet te overtreden. Maar ten derde, en dat is geen onbelangrijke factor, is het bedoeld om dmv wraak een bepaald 'rechtsgevoel' in de maatschappij te herstellen.
Nu verschilt dat per persoon natuurlijk, maar mijn gevoel van rechtvaardigheid wordt niet bevredigd als ik zie dat een moordenaar 2 jaar krijgt, waarvan 1 voorwaardelijk. Dan staat hij dus na 8 maanden weer op straat. En dit gevoel wordt bruut verstoord als ik zie dat een groep jongeren voor een meervoudige groepsverkrachting taakstraffen krijgt opgelegd. Wat mij betreft zijn overdreven zware straffen niet nodig, maar een straf moet toch dermate hoog zijn dat ik het gevoel heb dat de dader krijgt wat hij verdient.
Het tweede doel is dus voorkoming van recivide. Tsja, als ik na iemand meermalen verkracht te hebben een taakstraf kreeg, zou ik er serieus over gaan nadenken het nog een keer te doen. Prostituebezoek is duurder....
Tuurlijk, in veel gevallen is een alternatieve straf beter dan gewoon wegstoppen, maar je kunt het ook overdrijven. Als de strafmaat zo laag is dat de misdadiger het gevoel heeft dat wat hij gedaan heeft loonde, dat heb je echt iets fout gedaan.
Het derde doel is afschrikking. Nu beweer jij dat hogere straffen juist meer misdaad tot gevolg hebben. Dit is echter maar ten dele waar. Het is waar dat invoering van de doodstraf op overvallen tot gevolg heeft dat overvallers hun getuigen dus maar gaan omleggen, maar dit is ook een nogal extreem geval. Voor moord krijg je dezelfde straf als voor een overval, dus als je toch een overval gaat plegen kun je net zogoed ook meteen maar een moord plegen.
Echter deze situatie is totaal niet aan de orde! Zowieso is invoering van doodstraf niet nodig, en zelfs voorstanders hiervan willen het denk ik niet op een gewone overval zetten.
Een groot probleem in Nederland is groepen jongeren die steeds maar weer in aanraking komen met politie, die al tientallen inbraken, afpersingen etc op hun naam hebben staan, maar steeds maar niet worden aangepakt. En omdat ze niet worden aangepakt kunnen ze hun gang gaan. Het lijkt mij duidelijk dat verhoging van de strafmaat deze groep zal afschrikken. Men name op zedendelicten staan op dit moment veels te lage straffen. Zoals dat geval wat ik hierboven noemde.
Je moet strafmaat niet overdrijven, maar dat geldt beide kanten op! Laatst was er een groep Duitse oplichters, die een af ander trucje hadden bedacht. Dit gingen ze in Nederland uitproberen, omdat hier de straffen lekker laag zijn. Tsja.....
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett