Digitaal studio topic (muziek op de Pc of Mac)

Pagina: 1
Acties:

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Ik dacht, laat ik eens een intressant onderwerp nemen, waar toch wel veel mensen geintresseerd zijn.
(mag dit topic niet? locken dan! :+ )

naar aanleiding van topic : "Hoe ziet jou semi-professionele studio eruit."
zij er zoveel reakties gekomen en word et een beetje te off-topic dat ik dacht dat et wel intressant zou zijn om hier veelgestelde vragen over muziek maken en computers.

Verder is het nog leuk om te weten, wat je bij opnames aan moet voldoen en wat voor voorwaarde aan een opname zitten.

Hier zijn een aantal algemene vragen waarover hevig gediscussieerd kan worden, zodat er iets intressants kan uitkomen(keep it clean)

Harddisk recording
Vraag 1 : Gaat het ook makkelijk met pc? (met name besturing)
Vraag 2 : Voordelen en nadelen van harddisk-recording ?

Softsynths
Vraag 1 : Softsynths vreten cpu kracht, hoe dit het beste te reduceren?

Midi
Vraag 1 : Hoe komt het als ik een toets indruk op mijn aangesloten keyboard, zo enorm veel vertraging zit tussen het geluid en de toetsaanslag?

Geluidsweergave
Vreaag 1 : Hoe kan ik mijn computer het best aansluiten? Want uit mijn trust :r boxjes komt alleen maar blikkig geluid!

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Op Sunday 09 December 2001 23:19 schreef gitaarwerk het volgende:

blah

Geluidsweergave
Vreaag 1 : Hoe kan ik mijn computer het best aansluiten? Want uit mijn trust :r boxjes komt alleen maar blikkig geluid!
Gewoon je computer aansluiten op je normale versterker en boxen, want als je ook maar met een heel klein betje prof. audio bezig wilt gaan op je PC'tje heb je weinig aan (Trust) pc speakertjes van 3100 Watt PMPO als je begrijpt wat ik bedoel.

Voor de rest ben ik op t moment te lui om op in te gaan.
:z

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
cool..das al 1 reply..
hehe (ik weet et zelf ook wel, maar voor andere is dit misschien wel nuttig :? )

• pilo2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:22

pilo2710

BSD kicks..... nuts!?

[quote]
Harddisk recording

Midi
Vraag 1 : Hoe komt het als ik een toets indruk op mijn aangesloten keyboard, zo enorm veel vertraging zit tussen het geluid en de toetsaanslag?

Geluidsweergave
Vreaag 1 : Hoe kan ik mijn computer het best aansluiten? Want uit mijn trust boxjes komt alleen maar blikkig geluid!

[/qoute]

Harddisk rec.
Met de PC gaat het best goed. Je moet gewoon de goede software hebben. Zijn vele paketten op de markt. Zelf vind ik Cool Edit 2000 nog het lekkerst werken.

Voordelen van HDrec zijn dat je het geluid heel makkelijk kunt bewerken. Tevens is de opslagcapaciteit veel groter dan CD of ZIP, iets dat Roland gebruikt.

Midi.
Je moet ff kijken hoe je progje waarmee je werkt ingesteld staat. Als het goed iz kun je de responstijd instellen.
normal, high, critical of in decimalen.

Speakers.
ALs je echt profi wilt gaan moet je GEEN trust speakers gebruiken. Kijk eens bij http://www.feedback.nl

Misschien iz dit wat:
http://www.feedback.nl/rec/monitoren/spirit-absolute-zero.gif

Samen met een Grolschje aan je BSD bak sleutelen; Priceless!! :D

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

EDIT: Sorry khad de aandacht er niet helemaal bij, bij Feedback hebben ze ook wel "normaal" spul

[offtopic]
vind jij Elseve lekker gitaarjongen? ;)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Op maandag 10 december 2001 00:06 schreef Esger het volgende:
EDIT: Sorry khad de aandacht er niet helemaal bij, bij Feedback hebben ze ook wel "normaal" spul

[offtopic]
vind jij Elseve lekker gitaarjongen? ;)
he,..dat hoort je hier niet te zeggen >:) lol
neuh,..was een vage avond :)

Maar over dat pc recording?
Stel, ik wil 8 kanaals full dplex ofcourse.. tegelijk opnemen, neem aan dat dat kan met mijn geluidskaart

Er zit geen controller in princiepe bij. Werkt dat niet een beetje nadelig?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
*schop* :9

Verwijderd

Harddisk recording
Besturing: Is zeker goed te doen. Vaak pas ik wel even de keyboardshortcuts aan in m'n multitrack sofware.
Grote voordeel is natuurlijk dat je alle vrijheid hebt bij het editten van je opnames. Nadeel is vaak de wat mindere stabiliteit van je computersysteem vergeleken met echte hardware.
Softsynths
Vraag 1 : Softsynths vreten cpu kracht, hoe dit het beste te reduceren?
Ehh. geen softsynths gebruiken? Je weet gewoon van te voren dat als je met softsynths aan de gang gaat je een hoop cpu-power inlevert. Of je moet iets van creamware aanschaffen waar je gebruik kan maken van dsp's op je geluidskaart. Maar voor die prijs kan je naar mijn idee beter een leuke echte synth aanschaffen.
Midi
Beetje pielen met de instellingen uiteraad. Kies als je geluidskaart en software het ondersteunt bij audiooutput directsound of ASIO. Daar bereik je veel lagere latency's mee vergeleken met standaard Wave out. Verschilt zowieso enorm per geluidskaart. Bij een normale SBLive mag je blij zijn als je 15msec haalt. Mijn nieuwe egosys WAMI rack haalt nu 1.5 - 3 msec en dus hoor je de vertraging absoluut niet meer. :P
Geluidsweergave
Vreaag 1 : Hoe kan ik mijn computer het best aansluiten? Want uit mijn trust :r boxjes komt alleen maar blikkig
geluid!
Tja. de manier van aansluiten zal niet echt veel helpen bij het verbeteren van de geluidskwaliteit van je trust speakertjes. Eerst goede geluidsset aanschaffen.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
hehe k :)

andere vraag (ps ik zit zelf niet op trust :r speaker, maar een maat van me wel, en die vroeg zich dit af..

Nu heb ik een ander vraagje..over de guillemot ISIS...dat ie nooit zal werken onder 2000/XP weet ik wel, maar wat ik nergends kan vinden is de latency van de audio zowel als voor midi (daar koop ik warschijnlijk andere kaart voor) verder zou ik graag het signaal/ruisverhouding willen weten!

Ik heb deze kaart namelijk zowat bijna aangeschaft, maar wil er eerst een klein beetje over weten nog :9

kan je deze zou maar zeggen ook via midi als remote control gebruiken (EVT een remote-control zelf bouwen ofzow? (schema's graag))

(iig search staat niets, en google; na 100 pagina's vind je nog niet eens wat anders TOV andere sites)

Pagina: 1