Toon posts:

hoe kleur van cel in tabel dynamisch te veranderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een menu te maken in een tabel.
De bedoeling is dat als de gebruiker met de muis over de cellen van de tabel heen gaat, die cellen veranderen van kleur. Klinkt simpel, maar ik krijg het niet voor elkaar.Ik heb een voorbeeld gezet op http://www.swi.psyuva.nl/usr/beckers/voorbeeld.html

De bedoeling is dus dat als de muis over een witte cel heen gaat, de kleur van deze cel verandert.

Ik heb het al geprobeerd met CSS, maar dat schiet niet op, aangezien `td.hover' niet blijkt te werken.
Toen maar javascript geprobeerd, maar hoe is de kleur van een cel te veranderen als <td name="bla"> het niet doet?
Maar msischien maak ik het wel veel te moeilijk en kan het ook op een andere manier.

Alles als plaatje opslaan en dan met een simpel mouseover scriptje kan natuurlijk, maar dat vind ik geen `nette' oplossing.

Heeft iemand hier een idee?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

crisp

Devver

Pixelated

code:
1
<td onMouseOver="this.style.background='grey'" onMouseOut='this.style.background='white'">blaat</td>

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt, bedankt! Daar heb ik dus het afgelopen weekeinde aan besteed :)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:28
Inderdaad, zoals crisp zegt is een manier. Ik prefereer het zelf via classes in CSS:

In je Stylesheet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
.normal {
  background-color: #0000ff;
  cursor: hand;
}

.hover {
  background-color: #ff0000;
  cursor: hand; **
}

Vervolgens maak je bijvoorbeeld een JS functie (dat maakt het net even iets makkelijker als je het op meerdere cellen gaat gebruiken.
code:
1
2
3
4
<script language="JavaScript">
function changeStyle (what , how) {
  what.className = how;
</script>

en dan in je HTML
code:
1
2
<td onmouseout="changeStyle(this,'normal');"
    onmouseover="changeStyle(this,'hover');">

Dat zou moeten werken.

**Dit is niet noodzakelijk, maar wel netjes; een 'link' cursor.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

crisp

Devver

Pixelated

idd, voor 1 of 2 cellen neem ik meestal de "in-line" manier; voor grote tabellen doe ik zelf meestal ook een class-swap.

Intentionally left blank