Verschil beeldoppervlak tussen TFT en CRT

Pagina: 1
Acties:

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
Ik lees overal dat een 17" TFT scherm een beeldoppervlak heeft die ongeveer net zo groot is als een 19" CRT scherm. Waarom heet de ene dan een 17" en de andere een 19". :?

Wie heeft hier persoonlijke ervaring mee (liefst met wat rele cijfers zoals beelddiagonaal etc..) of kan mij een link geven waar dit goed wordt uitgelegd? :)

Ben dus van plan een nieuw scherm aan te schaffen, maar ben er nog niet uit of het een TFT of een CRT(flat) wordt. PC wordt uiteinedlijk zelden voor Games gebruikt.

PSN-id: Chrasher

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
Dit heb ik alvast kunnen vinden.
De afmeting van het zichtbare deel een LCD is groter dan bij een CRT monitor, ook al zijn ze beiden bijvoorbeeld 17". Dit komt doordat bij een CRT de buitenste randen van de beeldbuis verborgen zijn achter de plastic behuizing. De reden hiervoor is dat aan de randen de convergentie- en kleurfouten, variaties in helderheid en wazigheid dusdanige vormen aannemen dat dit niet meer geschikt is voor gebruik. LCD's hebben hier geen last van en er kan dus van het hele beeldoppervlak gebruik gemaakt worden.
Ok, wie heeft hierover nog wat cijfers?

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om van zijn 17" TFT het beeld-diagonaal eens exact op te meten? Alvast bedankt. :)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op zondag 09 december 2001 23:39 schreef Chrasher het volgende:
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om van zijn 17" TFT het beeld-diagonaal eens exact op te meten? Alvast bedankt. :)
ehmz... dat is dus exact 17"....

Verwijderd

Gebruik de search, het staat vol van de onderwerpen over dit.

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
Op maandag 10 december 2001 01:16 schreef BrZ het volgende:

[..]

ehmz... dat is dus exact 17"....
Hmm... ja natuurlijk. Stom van me. |:(
Ik bedoel dus eigenlijk de beelddiagonaal (opgemeten) van een 19" CRT Monitor (Flat).

En Michelangelo: De search heb ik natuurlijk bekeken, maar daar staan geen echte (opgemeten) maten in.

Verwijderd

Bij een CRT wordt altijd een "Glas afstand" gegeven en de afstand die jij kunt zien. Er valt altijd een beetje "glas" achter het plastic weg. Een goede fabrikant weet dit verlies te beperken, een IIYAMA monitor van 19" heeft meestal 18" visual.

Voor een TFT scherm wordt altijd de echte afstand opgegeven. Vreemd, maar het is marketing.

Analoog aan dit verhaal is natuurlijk de GB aanduiding op harde schijven en recent de AMD athlon XP xxxx+ aanduiding.

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 10:58 schreef Chrasher het volgende:

[..]

Hmm... ja natuurlijk. Stom van me. |:(
Ik bedoel dus eigenlijk de beelddiagonaal (opgemeten) van een 19" CRT Monitor (Flat).
Is afhankelijk van het merk en type die je koopt. De ene 19" heeft een beeldoppervlak van 17,8" en de ander van 18,1 (zijn maar voorbeeldgetallen).

Bij de specificaties van de meeste schermen staat er bij wat het zichtbaar vlak is.

Over het algemeen heeft een 19" CRT scherm een beeldoppervlakte van 18".
Pagina: 1