Verscheidene thuisnetwerk vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 16:15
Okee, we hebben hier in dit huis nu 3 computers. De drie computers zitten aangesloten op een simpele 5-poorts hub, namelijk op poort 1, 2 en 3. Vervolgens zit de Com21 kabelmodem van @Home aangesloten op de Uplink poort, en met behulp van 3 verschillende netwerkadressen kunnen we op alledrie de computers nu prima internetten. Geen problemen.

Maar ik wil, uiteraard, meer met dit netwerk. Schijven delen, spelletjes spelen, dat soort dingen. Ik heb al een IPX verbinding tot stand weten te brengen, een potje WinQuake via IPX werkt prima. Ook daar geen problemen.

Nou kan ik dus bepaalde spelletjes wel spelen, maar dat is dus niet genoeg. Ik vroeg me dus twee dingen af:

1) Wat kan ik allemaal met dat IPX netwerk in Windows 9x, en belangrijker: Hoe? Dat IPX netwerk staat niet vermeld onder Netwerkomgeving, alhoewel 't wel bestaat en werkt. Dus waar(mee) kan ik er bijvoorbeeld voor zorgen dat we schijven kunnen delen?

2) Er bestaat nu dus al een TCP/IP netwerk, maar zoals je wel begrijpt uit mijn eerdere verhaal is dat dus geen intern netwerk, maar een standaard internetverbinding, met IP's vastgelegd d.m.v. DHCP, en schijven delen via die weg is natuurlijk niet slim, aangezien je dan je schijven deelt met 't hele internet ;)
Is 't nu mogelijk om nog een EXTRA TCP/IP verbinding via dit bestaande netwerk te maken wat alleen in dit huis werkzaam is? Waarmee ik dus zelf IP adressen kan instellen, schijven ongestoord kan delen, etc.? Simpelweg een extra TCP/IP protocol toevoegen met de netwerkinstellingen werkt niet, is ook logisch lijkt me.
Internet moet 't natuurlijk ook nog steeds doen naast al dit. Ik ken de mogelijkheid om internet aan 1 computer te hangen en dat Internet Connection Sharing te gebruiken, maar daar is @Home niet blij mee, en we hebben nu al 3 netwerkadressen, dus dat doe ik liever niet.

Suggesties iemand?

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

1) Je kunt toch via TCP/IP delen. Bestands- en printer deling aanzetten en schijven/mappen delen in de verkenner.

2) Je kunt bestands- en printer deling gewoon aan de juiste protocollen/NIC's koppelen.

Misschien niet helemaal een oplossing, maar toch weer wat.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:02
Het probleem is: 1 netwerkkaart kan maar 1 IP adres tegelijk hebben. Op dit moment hebben ze allemaal een IP van @home. Wil je dus een afgeschermd intern netwerk dan moet je of alles achter een router gooien (met 2 nics) of 2 netwerkkaarten in alle comps doen... Overigens maakt je netwerk nu ook al gebruik van TCP/IP dus zullen de comps als het nodig is ook van TCP/IP gebruik maken.

Je schijven afschermen van het internet is op deze manier niet mogelijk aangezien het netwerk van externe IP's gebruikt maakt.
Je kunt passwoorden gaan gebruiken maar echt waterdicht is dit niet...

Verwijderd

brrrr .. gevaar! alles delen en zo maar 8ter je com21 .. niet handig! gebruik iets van een router want anders gaat de hele wereld met jou gegevens aan de wandel ..

• Devil N
Hmm okee, was ik al bang voor. Ik had 't wel verwacht, maar 't was wel zo mooi geweest als ik wat meer kon met TCP/IP.
Anyways, dan blijft de vraag over: Wat zijn mijn mogelijkheden met IPX/SPX in 't algemeen?

Verwijderd

betanden en printers delen is geen probleem..de meeste spelletjes gaan tegenwoordig wel uit van tcp/ip

• Chieliot
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Opzich wel lastig ja. Maar werkt Novell ook niet geheel met het ipx/spx protocol? Daaronder ken je ook files sharen, printers sharen etc. Veel ervaring heb ik er niet mee, maar als het met Novell kan, waarom dan niet met windows? Toch?

AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik ben een netwerkleek hoor, maar kan je ook niet het een en ander met netbeui??
Ik dacht van wel namelijk, maar ik kan me vergissen

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Freesco is de oplossing... (het ligt zo voor de hand dat niemand de moeite neemt om het te melden blijkbaar)... :7

Benodigd: miniaal 386 met 8 MB RAM, 2 netwerkkaarten. www.freesco.com

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Devil N
Freesco lijkt de oplossing, maar heuh, Linux en Dos? Ik probeer 't nu allemaal onder Win9x te houden, anders wordt 't wel errrrrg veel gedoe. Jammer, 't klinkt goed :'(

Ennuh EdSki:
betanden en printers delen is geen probleem
Ja maar hoe dan? Dat is juist waar ik nu mee zit. Standaard laat Windows niets zien van het IPX netwerk, alleen aan m'n lijst met geinstalleerde protocollen en aan WinQuake kan ik zien dat IPX werkt, verder niet. Netwerkomgevingen geeft niets aan.

Oh, en dat van een router klinkt ook wel interessant genoeg om te overwegen. Heeft iemand er de moeite voor over om me daar iets meer info over te geven, of als jullie allemaal lui zijn, om een linkje te geven? :)

Verwijderd

'T is al gezegd:
1) Je kunt toch via TCP/IP delen. Bestands- en printer deling aanzetten en schijven/mappen delen in de verkenner.
2) Je kunt bestands- en printer deling gewoon aan de juiste protocollen/NIC's koppelen.

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 10:31

bitflusher

flushed die *** pc

Op Sunday 09 December 2001 21:40 schreef Solarsparc het volgende:
Het probleem is: 1 netwerkkaart kan maar 1 IP adres tegelijk hebben.
dit is niet juist, onder nt server kun je aan een nic meerdere ip's geven, beetje prutsen met advanced ip adresses je moet dan wel een proxyserver hebben. proxy+ is wel een grappige freeware voor windows

update

url : http://www.proxyplus.cz/

/update

• Devil N
Op Sunday 09 December 2001 22:03 schreef EdSki het volgende:
'T is al gezegd:
[..]
Okee dan, even alles herhalen:

M'n IPX verbinding doet 't goed. Dit kan ik zien doordat Quake 't via IPX doet. Daar zitten dus geen problemen.
Dan, Configuratiescherm->Netwerk. Dan klik ik op 'Bestanden en Printers delen', ik kies 'Anderen toegang geven tot mijn bestanden', en OK. 'Bestands- en Printerdeling voor Microsoft netwerken' komt dan in de lijst van geinstalleerde netwerkonderdelen te staan. Ook prima.
Dan klik ik op TCP/IP, ga naar Eigenschappen, en bij 't Bindingen-tab schakel ik 'Bestands- en Printerdeling voor Microsoft netwerken' uit, ik wil natuurlijk niet mijn bestanden met 't hele internet delen.
Dan ga ik terug, kies ik 'IPX/SPX-compatibel protocol', ga naar Eigenschappen, en zet daar in 't Bindingen-tab 'Bestands- en Printerdeling voor Microsoft netwerken' aan. Tot zover nog steeds goed?
Dan klik ik een paar keer op OK, start de computer opnieuw op, en ga dan naar Mijn Computer. Daar rechtsklik ik op een willekeurige schijf, kies 'Delen', en stel in dat die schijf gedeeld wordt onder een bepaalde naam, en Alleen-Lezen. Klik op OK, en 't icoontje van die schijf krijgt een handje erbij. Klopt toch?

Dan ga ik naar de andere computer die verbonden is via IPX. Ff voor de zekerheid opnieuw opstarten. En dan? Niks in Mijn Computer, niks in Netwerkomgevingen, nergens niks. 'Bestanden en printers delen' zou daar niet nodig moeten zijn, aangezien je dat alleen aan hoeft te zetten als je iets van DIE computer wilt delen. Maar ook al zet ik dat wel aan, er gebeurt nog niks. Geen schijf op een andere computer te zien.

Enig idee, iemand?

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 08:01

ralfbosz

xm create bosz -c

Op Sunday 09 December 2001 22:32 schreef deviln het volgende:

[..]

Okee dan, even alles herhalen:

Enig idee, iemand?
Ja ikke ikke ikke (hand omhoog stekend) !!!

@Home heeft poortje 139 dicht, dus kun je geen netwerk-delen gebruiken als je de pc's rechtstreeks (via een hub) op je com21 modem zet. Je heb hiervoor een router (Vigor 2200E en consorten) nodig om binnen je eigen netwerk mappen te delen. Zit er ook gelijk een firewall tussen.
Als @home nou geen poortje 139 zou blocken kon het misschien wel, maar dan wel met @home snelheid (dus 16kb/s, want dat is je upload :9)

Gewoon sparen voor een kabelrouter, en met 20 gulden per maand extra heb je die er zo uit (kosten extra IP bij @home).

rm -r *

• Devil N
Ho hum... Das minder. Nou ja, bedankt voor de info in ieder geval. 't Is niet echt nodig dat er schijven gedeeld worden, maar ik wou 't liefst zoveel mogelijk halen uit 't netwerk zoals 't nu is. Blijkbaar is die limiet snel bereikt. Oh well, laat dan maar }:O

Verwijderd

Die poorten horen bij tcp/ip
'Bestanden en printers delen' zou daar niet nodig moeten zijn, aangezien je dat alleen aan hoeft te zetten als je iets van DIE computer wilt delen
...Doe maar wel.

De browse list wil ook nog wel eens traag op komen (Ze gaan eerst een beetje bakkeleien over wie Browse master moet worden)...probeer eens een connectie te zetten door het unc pad naar de share in te typen in start/run

zoiets:
\\<PCNAAM>\<SHARENAAM>

• Paul
  • Laatst online: 19-08 15:39
Op maandag 10 december 2001 20:53 schreef EdSki het volgende:
Die poorten horen bij tcp/ip
[..]

...Doe maar wel.

De browse list wil ook nog wel eens traag op komen (Ze gaan eerst een beetje bakkeleien over wie Browse master moet worden)...probeer eens een connectie te zetten door het unc pad naar de share in te typen in start/run

zoiets:
\\<PCNAAM>\<SHARENAAM>
Of Start -> Zoeken -> Computer zoeken en dan de computernaam invullen... Heeft overigens vrijwel hetzelfde effect als bovenstaande methode.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1