Toon posts:

CDROM op ATA33 ipv UDMA66

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het BIOS van mijn Abit KT7 stelt de CDRW (Plextor plexwriter 12/10/32a, master) in op PIO 4, en de CDROM (AOpen 52x) op ATA33. Ik zou dit graag op UDMA66 instellen maar dat gaat niet zomaar, UDMA kan in het BIOS op auto of op disabled staan, op auto krijg ik ATA33.

In integrated peripherals kan ik andere PIO waarden instellen voor de master en slave ipv dit automatisch door het BIOS te laten regelen, maar is dit wel de oplossing van het probleem of is er iets anders fout? (Ik zou overigens niet weten welk PIO getal ik dan moet gebruiken.)

Ik heb dit probleem sinds ik de harde schijf in de ATA100 controller heb geprikt ipv in de IDE controller, maar mischien is er geen verband.

Ik heb overigens nog geen goede uitleg van die PIO waarden gevonden, maar weet wel dat UDMA66 mogelijk moet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
mischien moet deze vraag op een ander forum, omdat het over de bios gaat?

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

nee hoor hij staat hier volgens mij prima gezien het feit dat je je cd-rom enzo anders wilt hebben draaien :)

[ontopic]
Heb je wel een goede IDE-kabel ertussen hangen :?
Hoe je dat kan weten? Geen idee eigenlijk maar weet wel dat ATA100-kabels een zwarte, blauwe en groene stekker hebben waarvan de blauwe in het mobo moet, de groene in de slave en de zwarte (dus) in de master...

ik ben bang dat je met deze informatie niet zoveel kunt maar het is iig iets waarnaar je even kunt kijken want met een ATA33-kabel kan je natuurlijk geen ATA66 doen :)
[/ontopic]

Hoi

Verwijderd

een 52x Aopen kan niet op UDMA66, en een Plextor kan ook niet verder dan PIO4, dus alles is OK :)

• DBA907
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Op maandag 10 december 2001 01:01 schreef TweakGuy het volgende:
een 52x Aopen kan niet op UDMA66, en een Plextor kan ook niet verder dan PIO4, dus alles is OK :)
Yep... een CD-ROM op UDMA66 lol :+

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Vrijwel alle nieuwere CD-ROM spelers (en branders?) werken op UDMA33. UDMA66 en 100 zijn absoluut niet nodig voor deze drives, zoiezo omdat ze niet tegen het 33.3MByte/sec plafond aanlopen.
Verder is het zo dat een boel drives (Plextor) op PIO Mode 4 staan (BIOS, opstartscherm). Echter, deze drives kunnen best in DMA mode draaien, dat wordt dan Multiword DMA Mode 2. Zet hiervoor gewoon de DMA mode aan in je besturingssysteem. De transferrates voor PIO Mode 4 en Multiword DMA Mode 2 zijn gelijk, nl. de helft van UDMA33 = 16.6MByte/sec.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Op maandag 10 december 2001 00:54 schreef nobody122 het volgende:
[ontopic]
Heb je wel een goede IDE-kabel ertussen hangen :?
Hoe je dat kan weten? Geen idee eigenlijk maar weet wel dat ATA100-kabels een zwarte, blauwe en groene stekker hebben waarvan de blauwe in het mobo moet, de groene in de slave en de zwarte (dus) in de master...

ik ben bang dat je met deze informatie niet zoveel kunt maar het is iig iets waarnaar je even kunt kijken want met een ATA33-kabel kan je natuurlijk geen ATA66 doen :)
[/ontopic]
Je kunt het verschil tussen een ATA33 en ATA66/100 kabel zo zien, een ATA33 heeft 40 aders, en een ATA66/100 heeft er 80. er zit namelijk elke keer een aarde draadje tussen tegen interferentie...

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Kan de CDROM niet op 66, daar kijk ik van op, ik dacht dat alleen oude apparaten op 33 draaiden. Dat met die kabels zit wel goed.

Bedankt, probleem opgelost, er was blijkbaar geen probleem :-)

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Op maandag 10 december 2001 01:08 schreef limoentje het volgende:
De transferrates voor PIO Mode 4 en Multiword DMA Mode 2 zijn gelijk, nl. de helft van UDMA33 = 16.6MByte/sec.
waarom heb ik dan zware buffer underrun met m'n Plextor 16/10/40a zodra deze ik deze in PIO4 mode laat lopen in windows :?

Met DMA blijft hij keurig rond de 95% zweven (de buffer) tijdens het branden |:(

Hoi

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Omdat PIO modes gebruk maken van de CPU als er dataoverdracht is en (U)DMA modes niet; die doen dit via de DMA controller ..

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

precies, de Chemist is right! En als je BIOS een apparaat detecteert als PIO Mode 4 dan is het vrijwel zeker dat dit apparaat ook Multiword DMA mode 2 ondersteunt.
Ik heb dit zelf ook altijd erg vreemd gevonden, omdat je bij UDMA33 en hoger *wel* duidelijk in de BIOS ziet dat je apparaat van DMA gebruik maakt. Misschien komt dat omdat het OS ervoor moet zorgen dat een PIO4 apparaat op MW-DMA2 gaat draaien?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

nou huh... ik wist dus wel dat DMA (Direct Memory Adressing) NIET via de proc gaat, terwijl pio dit wel doet... maar omdat limoentje zei dat de snelheden wel precies gelijk zijn vroeg ik me dat dus ff af :)

Hoi

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

http://www.mkdata.dk/click/hardware/module5b3.htm#intro

Check daar voor een kort stukje info. Dat je met PIO Mode 4 buffer underruns krijgt en niet zodra je em op DMA zet, is logisch. Waarom? Hoewel de maximale transferrate op 16MByte/sec blijft, wordt je CPU met DMA veel minder gebruikt voor het besturen van het apparaat (dan bij PIO). Hier staan ook nog een paar mooie tabelletjes over de verschillende standaarden en snelheden:

http://www.linden-computech.com/pc/ide-66m.htm

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

hmm jij hebt er wel verstand van hé :)

thnx voor de info :*

Hoi

Pagina: 1