Toon posts:

Het nut van een server?

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mogguh :7

ik heb hier thuis een netwerkje bestaande uit 3 computers.\

1 AMD TB900/WinXP
1 Intel Celeron 850/Win98SE
1 P133/Win98

Er staat ook nog een complete p100 met 64 mb ram, maar die is (nog) niet aangesloten op het netwerkje.

tevens heb ik in onderdelen nog een p2-400 en een p2-266 liggen, die eventueel later in het netwerk opgenomen gaan worden...

Momenteel zijn alle computers op een 10 Mbit hubje aangesloten. Ook het kabelmodem zit in de uplink van de hub.

Nu is mijn vraag:
wat schiet ik ermee op als ik van die p100 bak nou een server/router maak?

Verwijderd

Topicstarter
oeps/.. dubbel

• RedruM
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 15:44
Je hebt een mooie firewall.. en je hebt op elke pc inet zonder dat een andere pc aan moet.

Verwijderd

Je kabelprovider kan er nu achterkomen dat je met meerdere computers van dezelfde aansluiting gebruik maakt.

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

is jezelf quoten een hobby :)

ehm.. je kan op alle PC's tegelijk internetten, je kan een eigen webservertje opzetten, een mailserver die virussen uit emails haalt, file-sharen zonder dat je computer aan hoeft te staan :)

• Wierdo_NL
  • Laatst online: 08-08 19:03
Het is makkelijker om je netwerk te beveiligen met een server/router die je internetverkeer regelt.

Want daar maak je dan ook een "firewall" van, zodat ze niet gemakkelijk op je netwerk kunnen.

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ehhhm, beetje veel (oude) harde schijven erin en een stille voeding/koeler > heb je een prima fileservertje dus hoef je niet steeds die ene computer aan te zetten als je aan dat andere bestand wil werken want dat staat dan op de netwerkshare... kan je dus thuis flexwerken :9~
Nadeel van router kan zijn dat je klanten in het netwerk geen eigen ip adres op internet krijgen en dat is wel eens lastig met gamen en webcammen. Voordeel is dat je maar een (1) firewall hoeft te configureren.
Fileserver altijd doen, oude brander erin en dan is backuppen ook plotseling erg makkelijk.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Een server is luxe,
je mail en je docs ed kan je erop zetten
Je kan ip adressen uitdelen (dhcp)
verbinding naar internet delen.
nog veel meer

Tweak!

• kermi011
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06-2025
ik vind het grootste vordeel dat ik door het hele huis met alle pc`s bij mijn eigen docs en mail kan .

er verder inet router etc

en de lol ervan :)

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:06

markvt

Peppi Cola

Op Sunday 09 December 2001 22:21 schreef kermi011 het volgende:
ik vind het grootste vordeel dat ik door het hele huis met alle pc`s bij mijn eigen docs en mail kan .
sluit ik me bij aan

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Verwijderd

Op Sunday 09 December 2001 20:31 schreef lusch.com het volgende:
Je kabelprovider kan er nu achterkomen dat je met meerdere computers van dezelfde aansluiting gebruik maakt.
Niet als je NAT gebruikt, komt alles mooi van 1 adres (sterker nog, de machines acher je NAT-doos zijn vanaf internet niet eens bereikbaar...-tenzij iemand je NAT-doos kraakt natuurlijk-)

Hans

• flat
  • Niet online
en je kan er een webserver van maken, zodat je je usericon zelf kan hosten, en dus iets leuks dynamisch kan maken :)

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op Sunday 09 December 2001 22:29 schreef abreemjathuis het volgende:
Niet als je NAT gebruikt, komt alles mooi van 1 adres (sterker nog, de machines acher je NAT-doos zijn vanaf internet niet eens bereikbaar...-tenzij iemand je NAT-doos kraakt natuurlijk-)
Kleine kanttekening daarbij:
Ze kunnen het wel zien, met behulp van een packetsniffer is prima aan te tonen dat er geNAT wordt.

Alleen zolang je geen aanleiding geeft (dus geen brakke ongepatchte IIS met alle nimda/CodeRed exploits, een vette FTP of een verkeerd geconfigde DHCP die lekker loopt te BC'en over het hele segment, of overmatig veel dataverkeer ;) ) gaan ze dat niet doen.

[edit - ontopic]

Het voordeel van meerdere PC's is (buiten de al genoemde voordelen) dat je zonder veel problemen met alle gemak kan oefenen met server-software en verschillende netwerk-setups.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Das toch heerlijk?
Gewoon een mooi NATtend routertje en servertje, eventueel nog een proxy erbij :)
UTP door je hele huis gooien en klaar is kees :)
Niks is fijner dan vanaf ergens anders lekker naar je huis te SSH'en en op je eigen bak werken :)
Pagina: 1