Toon posts:

linux geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een programmatje te maken waarmee je over internet met elkaar kunt praten, terwijl je een spel aan het spelen bent. Het werkt al vrij goed onder windows, maar er is veel vraag naar een linux versie.

Nou ben ik eens gaan zoeken, maar zover ik kan zien kan maar 1 applicatie tegelijk de geluidskaart gebruiken. Enige uitzondering is arts(d) bij KDE. Maar ik betwijfel of er linux spelletjes zijn die arts gebruiken.

Dit is natuurlijk een groot probleem, aangezien ik mijn vrienden, en het spel moet kunnen horen.

Kan iemand mij zeggen of en hoe het mogelijk is meerdere applicaties tegelijk geluid uit te voeren onder linux?

• [ti]
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja, ESD kan dat. Ook de sblive! drivers onder linux kunnen zonder extra utils meerdere streams. Ook ALSA kan dit, alleen die hebben niet overal drivers voor afaik.

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
kan deze niet beter in NOS?

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Topicstarter
Op Sunday 09 December 2001 20:21 schreef [ti] het volgende:
Ja, ESD kan dat. Ook de sblive! drivers onder linux kunnen zonder extra utils meerdere streams. Ook ALSA kan dit, alleen die hebben niet overal drivers voor afaik.
Esd lijkt me de gnome tegenhanger van arts (kde). thx

Weet je zeker dat alsa meerder applicaties tegelijk aan kan?
Als ik "aplay" gebruik, wacht deze netjes op zijn beurt om het geluid te spelen, en speelt dus niet tegelijk.

• [ti]
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gebruik je dan wel de alsa drivers? Ik kan me herinneren dat deze dat wel deed (is al 'n tijd geleden dat ik iets met ALSA gedaan heb, dus ik kan er naast zitten). Verder is ESD opzich wel 'n lekker klein proggeltje waar je evt. wel dependencies op kunt hebben, tis stand alone te installeren dus je hebt er niet perse iets van gtk/gnome/e libs voor nodig ofzo. 't komt trouwens van enlightenment af.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vrij zeker. Hoewel SuSE alles voor mij geinstaleerd heeft wijst alles uit modules.conf en rc.d erop dat ik alsa gebruik. (Werkt aplay zonder alsa?)

Verder is asd net als arts wel leuk, maar ik denk niet dat games als UT dit gebruiken voor hun geluid uitvoer.
Pagina: 1