Toon posts:

Linux/Unix bak opmerkingen please

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een kennis van mij ben ik een systeem aan het samenstellen. Gaming performence is absoluut niet interessant, competabiliteit is alles.

Er moet linux en Unix op draaien als een zonnetje en via VM windows 95 en 98.

Voorlopige config.

MSI K7T PRO 2
AMD XP 1700+ 1,47 Ghz
1,5 GB DDR Sdram Brand
Adaptec 29160 N SCSI controller
Maxtor ATLAS III 10K 18,4 GB 68pins HDD
Maxtor 740D 7200RPM ata 133 40 GB ide disk (storage)
Nvidia Riva 128 ZX grafischekaart
Allied telesyn 10/100 netwerkkaart

Graag jullie op of aanmerkingen...

Verwijderd

Intel voor compabiliteit. En geen VIA zooi. Ik heb niks tegen AMD. Maar als je compatible wilt zijn is Intel een veel veiliger keuze.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

ik weet niet of er voor die riva veel drivers zijn?

ik zou voor zijn opvolger de tnt of tnt2 gaan, die is volgens mij zeer verspreid ondersteund.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Ik zou geen nVidia rommel erin stoppen want die drivers zijn niet bepaald top. De beste Linux kaarten zijn Matrox kaarten omdat Matrox gewoon de specs openbaar gemaakt heeft, waardoor die drivers het beste zijn. Die netwerkkaart kan ik weinig mee, maar voor 3COM geldt hetzelfde verhaal als voor Matrox. Ik zou voor een 3COM kaartje gaan.

Wat betreft de processor: Intel of AMD maakt geen ene zak uit. Koop gewoon datgene met de beste prijs/performance verhouding en dat is de AMD. De SCSI controller zal je ws geen problemen opleveren.

Verwijderd

Met Linux maakt AMD idd niet veel uit, behalve dan dat er wat issues zijn met Athlon optimized code. Maar, Intel is degene die standaarden zet in de x86 wereld. Compabiliteit geeist, Intel betere keuze.
Toevoeging: AMD chippies werken met chipsets van VIA en SiS. Voordeel van de twijfel krijgen deze bedrijven niet meer van mij. In het verleden te veel brakke zooi gezien van beide fabrikanten.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de input zover..

vid kaartje wordt een matrox waarschijnlijk, twijfelde ik zelf al over...

Dat VIA bagger is klinkt me een beetje te simpel...Intel chipsets hebben ook zo hun issues gehad de 266A komt overal rete stabiel uit de tests heeft een top preformence voor een hele goeie prijs..
Daarbij komt dat P3-Sdram en P4-Rambus in mijn ogen een matige prijs prestatie verhouding hebben, en ik geen zin heb om een, imho, te nieuwe P4-DDR combi uit te proberen..

Als alternatief voor MSI mobo denk ik dat een bordje met SCSI onboard iets beter zou kunnen zijn, maar dan 't liefst voor een Athlon XP waar minimaal 1,5 Gig DDRram in past (tyan??)

Wie 't weet mag 't zeggen

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op Sunday 09 December 2001 19:31 schreef janjanjansen het volgende:
Toevoeging: AMD chippies werken met chipsets van VIA en SiS. Voordeel van de twijfel krijgen deze bedrijven niet meer van mij. In het verleden te veel brakke zooi gezien van beide fabrikanten.
Je zou dan ook gewoon een ander moederbord kunnen nemen...ik heb hier zelf een Gigabyte GA7IXE en daar zit gewoon een AMD (750) North- en Southbridge op. Gezien het feit dat dit blijkbaar een stevig workstation wordt zou ik dan zelf een moederbord nemen met een (complete) 760-chipset of anders Intel. Maar dat is alleen als je _echt_ heel zeker wilt zijn van compatibiliteit en wat extra geld dan weinig uitmaakt. But then, waarom geen 760 MPX kopen? :9

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Wat bedoel je met 'Unix' dat erop moet draaien? Solaris? FreeBSD?

Qua grafische kaart zou ik niet voor een nVidia kiezen (closed source kernel modules), maar voor een Matrox g450. Als je distro redelijk up-to-date is (Kernel 2.4.7+ en XFree 4.1.0+) werkt deze uitstekend.

AMD is op zich helemaal geen probleem, maar de veelgebruikte VIA chipsets voor AMD cpu's zijn ronduit slecht.

Verwijderd

Ik zou met name kijken naar de Unix kant. Ik weet niet wat je er op wilt draaien, vandaar mijn betoog voor Intel. En idd hebben AMD's een veel betere prijs/prestatie verhouding en heeft de XP een beveiliging voor oververhitting. Maar ik ben zelf dus meerdere harddisks kwijtgeraakt door brakke via chipsets. Vandaar mijn afkeer voor VIA/SiS. Als je niet gaat gamen is een Matrox kaart veel beteraangezien deze wel een goede 2D kwaliteit heeft. Drivers van NVidia zijn closed source en de support voor deze drivers vanuit de kernel developpers is 0,0. Hoe dat met Matrox zit weet ik niet.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op Sunday 09 December 2001 20:14 schreef Smurk het volgende:
Dat VIA bagger is klinkt me een beetje te simpel...
Is het ook. Het probleem is voornamelijk de VIA Apollo KT133, bestaande uit de VT8363 North Bridge en de VT82C686 South Bridge.

Dit is een chipset voor de AMD socket A cpus (duron en tbird dus, athlon XP ook wrs), en is de goedkoopste en populairste van de 4 socket A chipsets (anderen: SiS, ALi en AMD).

Maar deze chipset heeft nogal wat problemen. De problemen die mij bekend zijn, zijn:
• Data corruption bij grote hoeveelheden i/o naar HDs
• Extreem slechte stabiliteit
• Incompatible met bepaalde hardware (geForce 2, sblive!)

Deze problemen treden bij slechts een klein percentage van de mensen op, maar het is relatief gezien nog erg veel.

Score in mijn omgeving:
• Een vriend van mij (met een moederbord met zowel de VIA north als south bridge, geForce 2, sblive! en tbird-1.2) heeft er erg veel probs mee gehad.
• Een van mijn servers (met hetzelfde mobo, maar geen geForce, geen sblive! en een duron-700) draait perfect.
• Een bak die ik moet beheren (AMD-760 North bridge en VIA VT82C686 South bridge, een g450, een sblive! en een tbird-1.4) heeft geen stabiliteitsproblemen of dataverlies oid, maar opvallend is wel dat als er een CD in geript of gebrand oid wordt, dat dan het hele system echt zowat stilstaat... Ook hebben mp3s op dat systeem erg snel de neiging tot haperen. Ik kan hiervoor niet specifiek de VIA chips aanwijzen, maar op andere computers heb ik dit nog niet gezien...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op Sunday 09 December 2001 20:24 schreef janjanjansen het volgende:
Hoe dat met Matrox zit weet ik niet.
Matrox maakt haar drivers open source (op het tvout gedeelte na, voor de g450 iig), en de kernel en XFree hackers integreren deze source in de kernel en in XFree, respectievelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Problemen met de creative soundblaster ken ik zelf ook. Had een P3 733 op een ASUS CUSL2 met intel 815 nooit goed aan de praat gekregen. Op de VIA chipsets KT133a en 266a, die ik op een MSI K7V pro 2A en een K7T PRO 2 had zitten liep ie als een zonnetje. Maar voor deze bak is dat eigenlijk niet van belang een simpel onboard chipie is prima.

Als het Intel moet worden welk mobo dan ??

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op Sunday 09 December 2001 21:17 schreef Smurk het volgende:
Problemen met de creative soundblaster ken ik zelf ook. Had een P3 733 op een ASUS CUSL2 met intel 815 nooit goed aan de praat gekregen. Op de VIA chipsets KT133a en 266a, die ik op een MSI K7V pro 2A en een K7T PRO 2 had zitten liep ie als een zonnetje. Maar voor deze bak is dat eigenlijk niet van belang een simpel onboard chipie is prima.

Als het Intel moet worden welk mobo dan ??
Je zou ook voor een mobo met alleen AMD chipsets kunnen kiezen.

Maar je kunt hiervoor het beste zelf zoeken naar reviews e.d.

Verwijderd

Ik wil in aanvulling op het bovenstaande ook nog even op de Hardware HOWTO wijzen ;)

http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Hardware-HOWTO/index.html
Daar kan je een leuk overzichtje vinden van ondersteunde hardware

Verwijderd

kijk is in de 'Hardware Compatibity List'-en van Solaris, Linux, xBSD....

Verwijderd

Sorry hoor, maar 1,5 GB ram is een beetje overdreven voor een werkstation. Je zal NOOIT meer dan 500 gebruiken of je moet een plaatje van 600 MB zitten te bewerken met GIMP.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Op maandag 10 december 2001 11:08 schreef worldpunch het volgende:
Sorry hoor, maar 1,5 GB ram is een beetje overdreven voor een werkstation. Je zal NOOIT meer dan 500 gebruiken of je moet een plaatje van 600 MB zitten te bewerken met GIMP.
Nou ja.. Het is denk ik inderdaad een beetje overdone, ook al is VMware een geheugenverslinder. Of je moet tegelijkertijd meerdere VM willen draaien. Maar ja je kan er toch maar 1 tegelijk gebruiken (fysiek dan). De geheugenomvang kun je relateren aan het aantal VM dat je wil draaien met de geheugenomvang ervan. (256 Mb met win 95 is overdone, tenzij het om megabewerkingen gaat die je toch al liever niet op win95 uitvoert.)

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Pagina: 1