Vraagje over temp Voeding

Pagina: 1
Acties:

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Ik heb hier nu in mijn server een temp-meter op een van de 2 heatplaatje zitten van mijn 200 Watt AT-voeding. De fan draait momenteel op 5 volt (een sunon 80mm). De temp van dat heatplaatje (heatsink kan ik het niet noemen) wordt 29 graden met de fan. Voor de rest is er geen fan in de kast. Is het mogelijk om nu de fan te verwijderen en dus de koeling passief te laten koelen? Owja, de temp van mijn kamerlucht is ongeveer 18-19 graden.

Graag even reactie of het mogelijk is en misschien heeft iemand al ervaring ermee. Thanx!

Owja, mijn server trekt gewoon niets... er zit hetvolgende op de voeding aangesloten: mobo, vga-kaart, 75 MHz CPU, 2 NIC's, 1 5400rpm HD 6,4 GB. Dat is alles.

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

Verwijderd

Ik denk niet dat dat kan. Maar gewoon proberen zou ik zeggen: schakelaartje tussen de ventilator (of temp schakeling) en temperatuur in de gaten houden...
tot ongeveer 40 graden, denk ik dat t nog wel kan..

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 10:32

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

wel een *beetje* mee uitkijken..

die ventilator koelt namelijk niet alleen het plaatje, maar ook een hoop spul wat daar achter zit. Ook onderdelen zonder 'heatsink' worden een *stuk* warmer als er geen airflow meer is.

maar over het algemeen is het goed uit te proberen, de meeste electronica in een voeding is niet zo gevoelig.
Vaak kunnen die dingen zelfs nog zo heet worden dat ze gaan stinken, en nog werken.

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

kep hier een p60 a;s server....en daar valt de heatsink fan combo nog wel es vanaf, ook wel eens snachts ofzo...nog steeds niet opgeblazen :P

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Maarre wat zou de maximale temp van de 200 Watt voeding ongeveer mogen zijn? De temp-meters kunnen tot 70 Graden meten :)

Owja, alles zit in een midi tower enneuh de CPU is passief gekoeld door een veel te grote heatsink en die wordt op dit moment 31 graden (dus nog meer dan de voeding!!). De vgakaart produceert geen warmte -> monitor staat nooit aan, NIC's zullen ook wel weinig hitte veroorzaken...

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

'k heb hier een 486DLC40 met twee isa nics en een floppydrive aan een niet gewaaierde 150W AT voeding en dat doet het nogsteeds :)

Powered bij meergranenbrood.

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Ehm.. Ik denk dat die dingen gemaakt worden om op vol vermogen te draaien (200w) terwijl ze in een warme omgeving staan... Anders zou het nogal een flutvoeding zijn he.

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Op Sunday 09 December 2001 19:24 schreef AMDude het volgende:
Ehm.. Ik denk dat die dingen gemaakt worden om op vol vermogen te draaien (200w) terwijl ze in een warme omgeving staan... Anders zou het nogal een flutvoeding zijn he.
Leg eens meer uit, kweet namelijk niet wat je precies bedoeld!

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Hij bedoeld dat het best warm mag worden en bij bijna geen belasting zonder fan net zo warm wordt als bij volle belasting met fan in een hete computerruimte :)
bdw een vga kaart trekt zonder monitor netzoveel als met monitor, en zou ik er alleen al uithalen vanwege de stroomrekening :)

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Op Sunday 09 December 2001 19:33 schreef picobyte het volgende:
bdw een vga kaart trekt zonder monitor netzoveel als met monitor, en zou ik er alleen al uithalen vanwege de stroomrekening :)
Kan dat dan? Alsin pikt linux dit wel?

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Linux wel ja :)
Maar je bios moet dat ook kunnen als in geen melding:
Geen vga gevonden druk F1 om door te gaan.
Ennuh de beruchte:
Geen keyboard gevonden, druk F1 om door te gaan >:)

En ja mijn router heeft idd geen VGA kaart geen IDE controllers en geen keyboard.
Gewoon kaal 486 met twee isa nics en een floppydrive :)

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
tja nadeel is dan natuurlijk dat ik altijd mijn videokaart er weer in moet doen als ik bijv moet backuppen met ghost!

• gcb
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Ik heb een 145 Watt AT voeding met de fan op 5V. Na wat proberen heb ik hem zo geplaatst dat hij lucht van buiten naar binnen zuigt. Zo blijft de voeding iets koeler (2 ~ 3 graden). Deze zomer hing de temperatuur van de heatsink rond de 40 ~ 42 graden, dat werkt prima. Dus je hoeft je nergens druk over te maken. 29 graden is prima. Ik zou die fan er wel in houden, op 5V hoor je hem vrijwel niet, en een beetje koeling kan geen kwaad. Zonder koeling ging mijn voeding al snel boven de 50 graden zitten, daar werd ik niet echt blij van. Dat was overigens wel met kast dicht, kap van de voeding eraf, en ventilatie roosters in de kast.

Die voeding moet wel redelijk wat trekken, misschien dat hij daarom zo heet wordt.

P166MMX @200
96 MB SD-RAM
850 MB schijfje (in rubber(fietsband))
Matrox G200 (eitje bakken!)
3Com Etherlink II (pannenkoek erbij?)

Vooral die Matrox en die 3Com trekken denk ik aardig wat stroom.

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
tja maarre die fan maakt op 5 volt ook nog best wat geluid, sterker nog, 's nachts kan ik er soms net NIET dooe slapen

• gcb

gcb

Probeer dan een stillere fan te vinden. En zet hem vast met rubbere ringetjes.

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
nou, ik heb nu effe fan uitgezet... pc is nu bezig met compilen van iets..... temp van CPU is nu 47.2 Graden (voorheen was hij 31.0 maar toen was hij idle), voeding is nu 50 graden.

PS: kamertemp is nu niet meer 18/19 graden maar 20/21.

Is dit acceptabel en is 50 graden niet teveel/schadelijk voor deze voeding?

• gcb

gcb

Je moet de fan er wel echt uit halen. Kijk dan nog eens.

50 graden zou mij te veel zijn. Zeker als het ding 24/7/365 moet lopen kan het in de zomer warmer worden (woon je in een nieuwbouw? dan al helemaal).

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Die voeding kan 50c makkelijk hebben, en zoals ik al aangaf ik heb een 486(maar een p133~celery(cq AMD))zou ook kunnen met alleen twee simele nic's !!
Dus geen stokende 3d videokaarten HDD's toetsenborden en andere overbodige hardware.
Bovendien kan je de floppy met freesco gewoon copieren :)
Dus VGA=overbodig :))
Je kan dat en meer bdw met iedere distro... en wat leeswerk ;)
Zo'n PII400 gaat mijn volgende router worden @100MHz :)
Gebruikt in totaal maar 32Watt net ff meer dan een ADSL modem maar veel flexibeler dan mijn kblmdm :7

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 10:12
je zou de voeding er ook uit kunnen schroeven en aan de buitenkant van je kast vastzetten, dan zit ie in elk geval niet in de gebakken lucht van al je apparaten...

Haal NOOIT een spookrijder in !

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Nou ik heb de sunon 80 mm fan eruit gehaald en een andere fan van een 145 Watt voeding (die kapot is) erin gedaan en nu op 5 volt lopen, een hels verschil! Deze is nu veel stiller :) hij wordt nu ipv 29 graden 34 graden, maar dat maakt me niet uit... als ik maar lekker kan :z :z :z :)

Pagina: 1