[Stelling] Wij willen dat welvaart regeert.

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Neowam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Neowam

[Booting...]

Topicstarter
Wij zijn dus de Nederlanders bij deze.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 23:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Uh, ja? Dus?

Afbeeldingslocatie: http://eaglestorm.mine.nu/zut/smileys/slotje.gif

Ga eerst maar eens de W&L FAQ lezen ofzo? :+

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

ik niet ;)

• Neowam

Neowam

[Booting...]

Topicstarter
Op Sunday 09 December 2001 18:07 schreef Oracle het volgende:
ik niet ;)
Waarom dan niet?

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Leuke stelling.. maar "jullie" willen dat, dus zou je het ook kunnen onderbouwen? Ben benieuwd... kan leuk topic worden. Ander: geen onderbouwing; geen lang leven dit topic.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Op Sunday 09 December 2001 18:07 schreef tarzan24 het volgende:

[..]

Waarom dan niet?
ik wil dat respect regeert :Y)

• MRED
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2020

MRED

Carpe diem...

Ik denk niet dat wij willen dat welvaart regeert. Maar welvaart regeert wel. Wij doen er immers alles aan om de welvaart in onze westerse wereld te behouden (zelfs al moet dat betekenen de een groot gedeelte van de wereld honger lijd.)

Ik denk dus dat wij het silzwijgend accepteren dat de welvaart regeert.

Mijn weblog

• Neowam

Neowam

[Booting...]

Topicstarter
Op Sunday 09 December 2001 18:16 schreef MRED het volgende:
Ik denk niet dat wij willen dat welvaart regeert. Maar welvaart regeert wel. Wij doen er immers alles aan om de welvaart in onze westerse wereld te behouden (zelfs al moet dat betekenen de een groot gedeelte van de wereld honger lijd.)

Ik denk dus dat wij het silzwijgend accepteren dat de welvaart regeert.
Inderdaad. Als wij een leuke DIESEL broek kopen wij die door een der derde wereld bevolking gemaakt is, kopen wij die in voor 15,- :(

Wat vragen we er in Nederland voor: 225,-. Waar gaat dat overige geld naar toe? Niet naar dat derde wereld mannetje die er dagen op heeft zitten zwoegen.

Hoe bedoel je welvaart regeert. We kijken eerst naar ons zelf, dan pas naar de ander.

Verwijderd

Zonder het prijsverschil goed te keuren, het geld is niet overal evenveel waard. Dat maakt nogal een verschil. Oftewel, dit kun je niet zonder meer als argument gebruiken. Kun je net zo goed aankomen met het loon van een Nederlandse kleermaker uit 1320.

BTW, als dat derdewereldventje echt die 15 piek zou krijgen was ie vast erg blij daarmee.

• MRED

MRED

Carpe diem...

Op Sunday 09 December 2001 18:21 schreef tarzan24 het volgende:

[..]
Hoe bedoel je welvaart regeert. We kijken eerst naar ons zelf, dan pas naar de ander.
Ja, en imo is dit altijd zo geweest en zal dit altijd zo blijven zolang er niemand bereid is een stukje van 'zijn' welvaart in te leveren. Ten slotte worden de rijke landen nog steeds steeds rijker en stijgt de schuldenlast van de arme landen nog steeds.

Mijn weblog

• Neowam

Neowam

[Booting...]

Topicstarter
Op Sunday 09 December 2001 18:30 schreef el_marcianito het volgende:
Zonder het prijsverschil goed te keuren, het geld is niet overal evenveel waard. Dat maakt nogal een verschil. Oftewel, dit kun je niet zonder meer als argument gebruiken. Kun je net zo goed aankomen met het loon van een Nederlandse kleermaker uit 1320.

BTW, als dat derdewereldventje echt die 15 piek zou krijgen was ie vast erg blij daarmee.
Wij zijn gewoon egocentrisch ingesteld als Nederlander. We kopen het meest goedkoop in, en verkopen het daarna voor een vertienvoudige prijs en steken al die winst in onze zak. Dat is toch niet eerlijk t.o.v. de maker?

• MRED

MRED

Carpe diem...

Op Sunday 09 December 2001 18:30 schreef el_marcianito het volgende:

Welvaart brengt geldontwaarding met zich mee.

Mijn weblog

• Neowam

Neowam

[Booting...]

Topicstarter
Op Sunday 09 December 2001 18:40 schreef MRED het volgende:

[..]

Welvaart brengt geldontwaarding met zich mee.
Wat bedoel je hiermee? Inflatie?

• MRED

MRED

Carpe diem...

Op Sunday 09 December 2001 18:38 schreef tarzan24 het volgende:

[..]

Wij zijn gewoon egocentrisch ingesteld als Nederlander. We kopen het meest goedkoop in, en verkopen het daarna voor een vertienvoudige prijs en steken al die winst in onze zak. Dat is toch niet eerlijk t.o.v. de maker?
Dit heeft niets met het niet eerlijk verdeeld zijn van de welvaart te maken. Die fl 15,- kan voor iemand in Afrika een maandsalaris zijn. Dus waarom is niet goed betaald voor de maker. Als je de welvaart eerlijker wilt verdelen moet je denk ik beginnen met de 3e wereld landen financieel gezond te maken, dmv kwijtschelding van schulden ed.

Mijn weblog

Verwijderd

ik zou de FAQ eens doorlezen voor je een topic opend. het is de bedoeling dat je je stelling verteld met argumenten (nee, niet het voorvoegels voor het metrum in het grieks :) )zodat daar met argumenten op gereageerd kan worden.

• Neowam

Neowam

[Booting...]

Topicstarter
Op Sunday 09 December 2001 18:46 schreef MRED het volgende:

[..]

Dit heeft niets met het niet eerlijk verdeeld zijn van de welvaart te maken. Die fl 15,- kan voor iemand in Afrika een maandsalaris zijn. Dus waarom is niet goed betaald voor de maker. Als je de welvaart eerlijker wilt verdelen moet je denk ik beginnen met de 3e wereld landen financieel gezond te maken, dmv kwijtschelding van schulden ed.
Maar als wij meer zouden geven aan de derde wereld, zouden we misschien wel het arm / rijk probleem kunnen oplossen.

• Neowam

Neowam

[Booting...]

Topicstarter
Op Sunday 09 December 2001 18:46 schreef spock13 het volgende:
ik zou de FAQ eens doorlezen voor je een topic opend. het is de bedoeling dat je je stelling verteld met argumenten (nee, niet het voorvoegels voor het metrum in het grieks :) )zodat daar met argumenten op gereageerd kan worden.
Okay ;) Ik zal er de volgende keer om denken... :)

Verwijderd

de derde wereld wordt in stand gehouden, zodat wij geen welvaart verlies krijgen :(

triest maar waar ;(

• MRED

MRED

Carpe diem...

Op Sunday 09 December 2001 18:48 schreef tarzan24 het volgende:

[..]

Maar als wij meer zouden geven aan de derde wereld, zouden we misschien wel het arm / rijk probleem kunnen oplossen.
Persoonlijk denk ik niet dat je dit probleem oplost door alleen die kleermaker (lees: de locale bevolking) beter te betalen. Als je een lange termijn oplossing wilt zal je ook de economie van de 3e wereld landen gezond moeten maken.

Mijn weblog

• MRED

MRED

Carpe diem...

Op Sunday 09 December 2001 18:51 schreef MRED het volgende:

[..]

Persoonlijk denk ik niet dat je dit probleem oplost door alleen die kleermaker (lees: de locale bevolking) beter te betalen. Als je een lange termijn oplossing wilt zal je ook de economie van de 3e wereld landen gezond moeten maken.
Als aanvulling hierop denk ik dat het ook belangrijk is de in die landen vaak corrupte regiems af te zetten.

Mijn weblog

Verwijderd

Op Sunday 09 December 2001 18:55 schreef MRED het volgende:

[..]

Als aanvulling hierop denk ik dat het ook belangrijk is de in die landen vaak corrupte regiems af te zetten.
dat lijkt mij het belangrijkst.

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op Sunday 09 December 2001 18:50 schreef tarzan24 het volgende:

[..]

Okay ;) Ik zal er de volgende keer om denken... :)
Je mag het nu alsnog doen hoor.

Normaal worden topics zoals deze altijd onmiddelijk gesloten, waarna de topicstarter (jij dus) het nog een keer mag proberen met een goede openingspost. Dit topic is al te oud om dat nog te doen, maar ik zou nog steeds graag een goede openingspost zien. Dus begin maar met schrijven.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

wat mij betreft hebben 3e landen in afrika 2 grote problemen

1. corruptie all over the place.

2. ze kunnen hun eigen stoffen niet verwerken.

aan 2 is een hele boel te doen. want wat nu gebeurd is dit:

In afrika heb je een GIGANTISCHE truckload met allerlei dingen zoals goud, zilver, ijzer, bauxiet en al die andere rotzooi uit de grond. Maar hebben ze daar fabrieken en raffinaderijen waarmee er iets van gemaakt kan worden? NEE!

dus worden al die grondstoffen voor een prikkie opgekocht een vervoerd naar rijke westerse landen waarna er bijv een vliegtuig van gemaakt word.

Als Afrika als continent dus zelf van dit soort fabrieken had waar ze zelf van hun grondstoffen EINDPRODUKTEN konden maken, dan zouden ze een veelvoud van wat ze nu verdienen kunnen verdienen (kromme zin maarja)

das wat mij betreft et probleem :)

Verwijderd

Op zondag 09 december 2001 18:38 schreef tarzan24 het volgende:

[..]

Herformuleer je stelling, zolang er on-ethisch wordt gehandeld, dan is het fout. Maar met handel als zodanig zie ik niets mis, enkel dat er blijkbaar een handelaar is die veel winst maakt.
Daarnaast is het wel mooi dat je als westerling kunt zeggen dat je geen handel hebt met landen waarin kinderarbeid voorkomt, maar wat denk je dat er gebeurt als er ineens helemaal geen vraag meer is naar kinderarbeid in een land als india? Dat ineens alle kindertjes blij opstaan, naar school gaan en thuis lekker met mammie mee-eten als ze kookt?
Begrijp me niet verkeerd, het hele kinderarbeid gebeuren is afschuwelijk, maar het alternatief, geen arbeid=geen inkomen = geen geld = geen eten, dat is nog veel erger.
Voordat je subiet alle bedrijven die gebruik maken van kinderarbeid veroordeelt en ze ertoe aanzet om ermee te stoppen, zorg dan eerst eens dat er alternatieven daar zijn, pak het probleem aan, niet de symptonen.

• MRED

MRED

Carpe diem...

Op zondag 09 december 2001 22:46 schreef Irons het volgende:
wat mij betreft hebben 3e landen in afrika 2 grote problemen

1. corruptie all over the place.

2. ze kunnen hun eigen stoffen niet verwerken.

aan 2 is een hele boel te doen. want wat nu gebeurd is dit:

In afrika heb je een GIGANTISCHE truckload met allerlei dingen zoals goud, zilver, ijzer, bauxiet en al die andere rotzooi uit de grond. Maar hebben ze daar fabrieken en raffinaderijen waarmee er iets van gemaakt kan worden? NEE!

dus worden al die grondstoffen voor een prikkie opgekocht een vervoerd naar rijke westerse landen waarna er bijv een vliegtuig van gemaakt word.

Als Afrika als continent dus zelf van dit soort fabrieken had waar ze zelf van hun grondstoffen EINDPRODUKTEN konden maken, dan zouden ze een veelvoud van wat ze nu verdienen kunnen verdienen (kromme zin maarja)

das wat mij betreft et probleem :)
Als je punt 1 niet oplost zal je de oplossing voor punt 2 ook niet zo snel bereiken denk ik.

Mijn weblog

Verwijderd

Het is -tarzan24- mijns insziens veel érger
dan jij stelt... :? !

Wij willen niet dat welvaart ons regeert...;
tot die vraagstelling komen wij niet eens omdat
we ons van het feit niet eens bewust lijken te zijn... :?

Het welvaartsdenken heeft bij grote bevolkingsgroepen
het verstand overgenomen en adepten daarvan volgen
blindelings 'de nukken van de markt' als ratten de
rattenvanger van Hamelen... :Z

Wat kan er gebeuren als je zou weigeren 'de markt' te volgen?

Hetzelfde als er gebeurt als jij of ik weigeren
'de groep' te volgen; je komt eruit te liggen en
wordt de risee van je omgeving.

Alleen sterke karakters kunnen en durven zich dat veroorloven...;
deze mensen worden ook wel 'helden'
genoemd of -door anderen- idioten... ;)
Pagina: 1