Toon posts:

[PHP] Webwinkel maken

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met het maken van een webwinkel?
Zo ja, kan je me dan vertellen, wat voor onderdelen je hierin allemaal moet verwerken en hoeveel tijd het hele project kost. Ik moet er namelijk één maken voor een klant. Ook moet ik zelf dan de verbinding maken naar de CC afhandelaar.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

tis weer zondag zeker? :{

[search=webwinkel maken]

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Je kan natuurlijk altijd een GPL'ed pakketje van freshmeat.net halen en aanpassen (let wel op de licentierestricties van het GPL dan!!). Als je zelf wat wil bouwen moet je letten op:
- catalogus, wat wil je opslaan, hoe wil je het opslaan? (1 tabel? objectstructuur?)
- winkelwagentje, hoe wil je dat doen? Server-side? Client-side met javascript/cookies?
- platform? Ga je voor IIS (asp), apache (php), coldfusion, mmbase, etc. ontwikkelen?
- hoe goed wil je alles beveiligen? Heb je tijd genoeg om veilig te coderen of moet het snel in elkaar gehackt worden? Onthoudt dat je security niet later in kan bouwen, dus bij het design moet je beslissen of je veilig gaat coderen of niet. Overtuig je klanten met "maar we gebruiken SSL!!" of met "de code is door 4 code-reviews gegaan en is door alle reviews goedgekeurd"?

Vooral dat laatste punt wordt te vaak genegeerd. Als je meer wilt weten over veel voorkomende fouten wbt veilig programmeren, kijk dan eens op www.owasp.org, Open Web Application Security Project. Een mustread voor elke webontwikkelaar.

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

Verwijderd

Topicstarter
Op Sunday 09 December 2001 17:03 schreef Wizard_of_OS het volgende:
Je kan natuurlijk altijd een GPL'ed pakketje van freshmeat.net halen en aanpassen (let wel op de licentierestricties van het GPL dan!!). Als je zelf wat wil bouwen moet je letten op:
- catalogus, wat wil je opslaan, hoe wil je het opslaan? (1 tabel? objectstructuur?)
- winkelwagentje, hoe wil je dat doen? Server-side? Client-side met javascript/cookies?
- platform? Ga je voor IIS (asp), apache (php), coldfusion, mmbase, etc. ontwikkelen?
- hoe goed wil je alles beveiligen? Heb je tijd genoeg om veilig te coderen of moet het snel in elkaar gehackt worden? Onthoudt dat je security niet later in kan bouwen, dus bij het design moet je beslissen of je veilig gaat coderen of niet. Overtuig je klanten met "maar we gebruiken SSL!!" of met "de code is door 4 code-reviews gegaan en is door alle reviews goedgekeurd"?

Vooral dat laatste punt wordt te vaak genegeerd. Als je meer wilt weten over veel voorkomende fouten wbt veilig programmeren, kijk dan eens op www.owasp.org, Open Web Application Security Project. Een mustread voor elke webontwikkelaar.
Zoals ik al zei dus in PHP op Linux.
Een standaard webshop systeem is niet de bedoeling want dat heeft hij nu al en daar wil hij vanaf omdat hij een 'echte eigen' wil. Wat die websites betreft, naar dat soort dingen heb ik ook al gekeken, maar omdat ik echt alles helemaal zelf wil doen wil ik ook weten hoeveel tijd dit in totaal ongeveer gaat kosten.

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Tja, ik weet niet hoe snel jij codeert, maar in 40 uur heb ik wel een webshop in elkaar gedraaid denk ik. Je schreef dat je ook een CC-connectie moet doen, daar heb ik geen ervaring mee dus de tijd die daar voor nodig is moet je er bij optellen.

Ook heb ik de tijd van designen (uur of 20, als je alles heel netjes uit wil werken op papier het dubbele) nog niet meegerekend.

Als je geen mooi design maakt weet je van te voren dat onderhouden een hel gaat worden, of dat je halfverwege het coden erachter komt dat het zo niet verder gaat. Ik raad je ook aan om alles zo generiek mogelijk te maken, of je de extra uren daarvoor declareert moet je zelf weten. Het scheelt je namelijk later een hoop tijd bij de volgende klant (waarom zou je elke keer het wiel opnieuw uitvinden?)

Dus: goed design: 20 tot 40 uur
Coden: afhankelijk van je ervaring: 40 tot 80 uur. + CC integratie

Dit is erg natte-vinger werk, omdat ik geen enkel idee heb wat de exacte requirements zijn, als je klant veel meer wil dan wat ik een 'normale' webshop vindt dan ben je meer tijd kwijt. Let er ook op dat management-pagina's je waarschijnlijk meer tijd gaan kosten dan end-user pagina's.

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

Verwijderd

Topicstarter
Op Sunday 09 December 2001 17:20 schreef Wizard_of_OS het volgende:
Tja, ik weet niet hoe snel jij codeert, maar in 40 uur heb ik wel een webshop in elkaar gedraaid denk ik. Je schreef dat je ook een CC-connectie moet doen, daar heb ik geen ervaring mee dus de tijd die daar voor nodig is moet je er bij optellen.

Ook heb ik de tijd van designen (uur of 20, als je alles heel netjes uit wil werken op papier het dubbele) nog niet meegerekend.

Als je geen mooi design maakt weet je van te voren dat onderhouden een hel gaat worden, of dat je halfverwege het coden erachter komt dat het zo niet verder gaat. Ik raad je ook aan om alles zo generiek mogelijk te maken, of je de extra uren daarvoor declareert moet je zelf weten. Het scheelt je namelijk later een hoop tijd bij de volgende klant (waarom zou je elke keer het wiel opnieuw uitvinden?)

Dus: goed design: 20 tot 40 uur
Coden: afhankelijk van je ervaring: 40 tot 80 uur. + CC integratie

Dit is erg natte-vinger werk, omdat ik geen enkel idee heb wat de exacte requirements zijn, als je klant veel meer wil dan wat ik een 'normale' webshop vindt dan ben je meer tijd kwijt. Let er ook op dat management-pagina's je waarschijnlijk meer tijd gaan kosten dan end-user pagina's.
Kijk, hier heb ik wat aan :9
Maandag krijg ik documentatie over die koppeling naar de CC afhandelaar dus dan hoop ik daar ook meer over te weten.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op Sunday 09 December 2001 18:29 schreef robbinh het volgende:
Het is wel prettig om je aan te leren niet de hele post mee te quoten.

Aangezien die er toch pal boven al staat in veel gevallen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op Sunday 09 December 2001 19:09 schreef ACM het volgende:

[..]

Het is wel prettig om je aan te leren niet de hele post mee te quoten.

Aangezien die er toch pal boven al staat in veel gevallen ;)
A joh, dat vult de pagina een beetje :)

Verwijderd

Als je deze vragen allemaal stelt betwijfel ik of het wel een goed idee is om die winkel helemaal alleen op te zetten.

Misschien dat iemand die er ervaring mee heeft je kan helpen, of op z'n minst kan adviseren..
Je gaat straks om met wellicht kostbare informatie die je niet zomaar uit handen mag geven..

Bezint voor gij begint.

Verder succes :)

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:40
Op Sunday 09 December 2001 21:15 schreef robbinh het volgende:

[..]

A joh, dat vult de pagina een beetje :)
En de GOT database en de serverload. :P
Pagina: 1