Toon posts:

Mplayer vind library niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net Mplayer gecompileerd....

DivX afspelen enzo gaat allemaal goed.

Toen wilde ik DVD gaan kijken ermee...
dus ik download de tars van libdvdcss en libdvdread
en vervolgens compileer ik die zoals het in de INSTALL file staat.

Toen heb ik Mplayer netjes opnieuw gecompileerd en
tijdens het ./configure zei ie gewoon: "DVDread support yes"

maar als ik nu Mplayer opstart zegt ie : "error while loading shared libraries: libdvdread.so.2, cannot read shared object file, no such file or directory...

die libdvdread.so.2 staat "gewoon" in /usr/local/lib
en volgens mij kan ik bij het ./configure geen path opgeven waar die file moet staan...

Iemand een idee? Bvd

Verwijderd

Waarschijnlijk moet je het pad aangeven in een environment variabele. In het INSTALL bestand zal daar wel wat over staan. Ik weet zo uit m'n hoofd niet meer welke variabele dat was.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Hte kan ook zijn dat je ff symlinks aan moet maken naar /usr/lib, of je PATH goed zetten

Of gewoon ogle installen (met goede dvd menu's)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

of ldconfig draaien, but then again, dat zou make install ook moeten doen volgens mij..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
/usr/local/lib moet in /etc/ld.so.conf staan. is dat niet het geval dan moet je die er even bij zetten. daarna nog even ldconfig draaien en alles zou als een zonnetje moeten werken.

Verwijderd

Nogal wat verschillende antwoorden hier.
Ik stem voor het antwoord van Jeroen :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op Sunday 09 December 2001 18:28 schreef MarcelP het volgende:
* deadinspace ook.

Verwijderd

Topicstarter
/usr/local/lib stond in ld.so.conf

moest alleen ldconfig runnen...

maargoed..nu doet ie het...thnx...

• moto-moi

moto-moi

Op Sunday 09 December 2001 18:28 schreef MarcelP het volgende:
Een distributie die /usr/local/lib niet standaard in /etc/ld.conf zet, is het bestaan niet waard :)

En trouwens, * moto-moi was de enige met het correcte antwoord, zonder teveel bijverschijnselen enzo, zoals Jeroen ;) :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op Sunday 09 December 2001 19:16 schreef moto-moi het volgende:
Een distributie die /usr/local/lib niet standaard in /etc/ld.conf zet, is het bestaan niet waard :)
Debian het bestaan niet waard dan?
/usr/local/ is waar je zelf dingen neerpleurt (officieel horen er geen onderdelen van de distro te staan), dus dan zet je hem ook maar zelf in /etc/ld.so.conf :P

• moto-moi

moto-moi

Op Sunday 09 December 2001 20:16 schreef deadinspace het volgende:
Debian het bestaan niet waard dan?
Die zet het er ook standaard in hoor, tenminste, in mijn nieuwe Woody installatie staat 'ie er gewoon tussen, en die heb ik er zelf niet tussen gezet...
/usr/local/ is waar je zelf dingen neerpleurt (officieel horen er geen onderdelen van de distro te staan), dus dan zet je hem ook maar zelf in /etc/ld.so.conf :P
Tsja, jammer dat je verhaal niet opgaat he :-)

Conclusie : Debian is ook een echte distributie die z'n bestaan meer dan waard is :)

Verwijderd

[quote]
Debian het bestaan niet waard dan?[/quote

Inderdaad.. maar om andere redenen ;)
Dat is nou toch jammer. Onderdeel 4.9.1 van FHS 2.2 (de laatste versie):
The /usr/local hierarchy is for use by the system administrator when installing software locally. It needs to be safe from being overwritten when the system software is updated. It may be used for programs and data that are shareable amongst a group of hosts, but not found in /usr.
Conclusie: /usr gebruik je voor systeem software en /usr/local voor alle andere (locale) software die niet onderdeel van een pakket is (want die gaan in /opt).

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Toch accepteert een besturingssysteem als Solaris standaard geen libs anders dan die uit /usr/lib en /lib, omdat die "zeker" te vertrouwen zijn. Sterker nog: er zijn een aantal executables die stomweg weigeren libs van andere plaatsen dan voornoemde dirs te laden ook al zet je dat in LD_LIBRARY_PATH. Als je andere library directories wilt toevoegen aan het pad dat Solaris als "safe" beschouwt moet je dat dus heel expliciet configureren.
Pagina: 1