Toon posts:

optimalisatie airflow !??

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het valt me op dat er veel tweakers zijn die van alles doen om de airflow in hun kast te optimaliseren.
Zie bijv. vooral de reacties bij:

http://www.tweakers.net/nieuws/19540

Ik begrijp al dat gezeur niet over een betere airflow en kabels wegwerken hiervoor. :r

Ik vraag me namelijk af hoeveel beter die airflow wel wordt en hoe veel beter je pc dan wel niet gekoeld wordt.
Lijkt mij dat dit echt niet zo veel uitmaakt als wel gesuggereerd wordt.

Dus kom maar op met wat (statistische) gegevens, want tot nu toe zie ik het nut van die wegwerking van je kabels niet. Al moet ik zeggen dat het er een stuk netter uitziet en toegankelijker is. :7

Verwijderd

Ik heb laast ook mijn kabels voor zover et mogelijk was netjes weggewerkt en de de temp-daling nou niet je van het.
Het maakte geen meetbaar verschil bij mij, maar ja et staat wel nice en je kan ook overal wat makkelijker bij natuurlijk.
En als je een window hebt ik je case staat et ook een stuk beter :P

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Airflow is toch wel iets wat de temperatuur bepaald. Wekenlang heb ik 2 8cm-fans op mijn CPU laten blazen en gisteravond heb ik ze uitgezet om te kijken hoeveel de temeratuur omhoog zou gaan. Tis een Duron800@1050 en was altijd 47graden stressed (altijd koetje aan) maar hij ging langzaam naar de 61 toe wat ie nu nogsteeds is. Dat is toch wel een verschil voor 2 van die simpele 8cmfans. Nu vraag je je af wat dat met kabels etc. te maken heeft. Kabels zorgen voor een blokkade. Dat remt de airflow en komt de lucht veel langzamer langs de componenten en mogelijk ook niet waar je het hebben wilt.

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

een paar fans erbij zetten scheeld idd wel een hoop, zonder fans is me proc 55 graden stressed, maar met een paar 80x80mm fans is ie maar 43 graden stressed, dus dat kan wel een hoop schelen. :)

Verwijderd

het begint vooral interesant te worden wanneer je de fans die je hebt zitten op een lagere snelheid laat draaien vb. je fans op geen 12V maar 7à8V laten draaien, dan is het geluid een heelp pak minder

ik heb in mijn kast 10 fan's zitten (cpu + videokaart fan mee getelt) de cpu fan maakt normaal 5000 toeren nu maar 3500 toeren , en de anderen draaien ongeveer op 7 Volt
maar je moet dan wel een heelde airflow hebben

ik heb een 1,1 @ 1,3 Ghz draaien en strest ongeveer 54°C
wat niet echt slecht is en ongeveer 1/3 minder lawaai >:)

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Op zondag 09 december 2001 15:15 schreef Verspuy het volgende:
Het valt me op dat er veel tweakers zijn die van alles doen om de airflow in hun kast te optimaliseren.
Zie bijv. vooral de reacties bij:

http://www.tweakers.net/nieuws/19540

Ik begrijp al dat gezeur niet over een betere airflow en kabels wegwerken hiervoor. :r

Ik vraag me namelijk af hoeveel beter die airflow wel wordt en hoe veel beter je pc dan wel niet gekoeld wordt.
Lijkt mij dat dit echt niet zo veel uitmaakt als wel gesuggereerd wordt.

Dus kom maar op met wat (statistische) gegevens, want tot nu toe zie ik het nut van die wegwerking van je kabels niet. Al moet ik zeggen dat het er een stuk netter uitziet en toegankelijker is. :7
tja kabels wegwerken heb ik ook gedaan, het is een stuk netter in je kast, en kan wat schelen in de airflow.
en hoeveel beter dat wordt kan niemand zo 123 zeggen, dat scheelt per situatie.

39

Verwijderd

Bij mij scheeld het een graad of 4 dus het maakt weldegelijk verschil.

Verwijderd

De verbetering van de airflow is eigenlijk alleen bedoeld voor de casemodders met een venster in de kast en/of voor de overclockers die er alles aan proberen om de PC sneller en ook stabieler te krijgen.

Zoals je vast wel weet wordt koude lucht aan de voorkant onder in de kast aangezogen en warme lucht via de ventilator in de voeding uit de kast geblazen.
Omdat in die baan vaak dikke flatcables hangen, kan die luchtverplaatsing veel langzamer gaan en kan ook de kast ook meer lawaai gaan maken omdat kabels kunnen gaan trillen en de lucht tegen gehouden wordt, waardoor de ventilator geremd wordt.

Dus feitelijk komt het er op neer dat je door voornamelijk het wegwerken van je flatcables:
1. het geen bende aan kabels in de kast is.
2. de lucht verplaatsing maximaal is.
3. de hoeveelheid lawaai iets verlaagd kan worden.
4. bij overclocken een hogere stabiliteit/snelheid gehaald kan worden.

Ik hoop dat ik nix vergeten ben... :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 december 2001 16:04 schreef Lomu het volgende:
Bij mij scheeld het een graad of 4 dus het maakt weldegelijk verschil.
Daar heb ik wat aan!

dank je.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Op zondag 09 december 2001 16:29 schreef Verspuy het volgende:

[..]

Daar heb ik wat aan!

dank je.
Als je beter weet, weet je ook dat dat niet echt representatief is voor jouw situatie :) Wie weet had lomu 2 flatcables in de weg hangen en heeft het hem 4 graden minder opgelevert dmv van wegwerken. De ander heeft een stroomkabel weggewerkt en het kan m 5 graden schelen.. ijf meet mei pooint

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 december 2001 16:08 schreef UnXplained het volgende:
De verbetering van de airflow is eigenlijk alleen bedoeld voor de casemodders met een venster in de kast en/of voor de overclockers die er alles aan proberen om de PC sneller en ook stabieler te krijgen. ... bla bla bla.
Al met al nog geen antwoord dus. |:( Je zou inderdaad denken dat het wegwerken van die kabels er voor zorgt dat je temp in de kast daalt, maar ik heb zelf t vermoeden dat dit minimaal is. Om duidelijkheid hierover te krijgen plaatste ik deze topic waarin ik vraag ik om gegevens waaruit blijk dat wegwerken van de kabels de koeling van je kast te goede komt.
Tot nu toe toch nog wel 1 nuttige reaktie gehad van:

Lomu - zondag 09 december 2001 16:04 :)

Waar blijft de rest???

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-04 11:46
Ligt het aan mij, of werkt dat artikel niet :?

Verwijderd

dit is een saaie discusie die ik graag zie. dus om het kort te houden het is iets psychisch ik ben er ook mee bezig maar ik sluit die 80*80 blowers in groepen aan op lichtgevende schakelaars om zo die krengen aan en uit te zetten om nou idle door mijn kamer te laten stuiteren
Pagina: 1