[PC] Olie in een compressor vervangen.

Pagina: 1
Acties:
  • 738 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Topicstarter
Ik wil eigenlijk de olie in mijn R12 compressor (koelkastcompressor) vervangen door andere olie, omdat ik een ander koelmiddel gebruik (R12 is niet aan te komen, R134a ook niet, en ook dan moet je andere olie gebruiken). Castrol TTS word de keuze. Da's eigenlijk 2-takt olie die ik in m'n brommer mik, maar dat spul laat een extreem sterke filmlaag achter op de metalen delen, en smeert fantastisch. (Voor de mensen die er verstand van hebben: mijn 50cc-tje draait 11.000 toeren met 1:50 smering. En dat al duizende kilometers).

En het beste is: het spul mengt goed met m'n koelmiddel. Dat zou dus best leuk kunnen worden :)

Maar weet iemand wat de beste manier is om een oliewissel uit te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Godsamma DaBit

Jij haalt ook wel de meest maffe dingen uit om je cpu te koelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Wow, nice dabit. 11.000 rpm is veel. Hier halen we 14.500 uit een 50cc tje :)

Maar ff ontopic, ben je gek ofzo?

Misschien ken je me nog van de CPL lanparty, je hebt toen wat zooi van me gekopieerd. Ik ben die gast emt die blauwe UT kast. Ga je volgend jaar weer naar CPL.

Verder veel succes gewenst met je verdere projecten.... ik kijk er altijd met veel belangstelling naar.

Even over die oliewissel, is het mogelijk om eerst het systeem droog te laten lopen, dus af te tappen? Of moet je dan ook bij blijven vullen omdat je het anders sloopt?

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mijn vader kan je eventueel helpen. Hij heeft nieuwe compressoren + koelgas (134A) of Dropin. Kost ongeveer 200 piek, inclusief vullen (moet je hier langskomen). mail maar naar jr.oort@service2bier.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hee, da's interessant.

Dus vacumeren en vullen met een R12 vervanger, of een conversie naar R134a zou me 200 piek kosten?

Heeft-ie eventueel ook nog een leuke constant-duty R134a compressor liggen van 0.5 .. 1HP ?

Juggernaut:

'k ben al een tijdje zo af en toe met die phase-change bezig. De warmtewisselaar moet ik nog in elkaar bakken, maar helaas heb ik meer te doen dan alleen met dat soort dingen bezig zijn. Agja, het houd je van de straat he. En je leert er een hoop van.

TD-DMZ:

Dan ken jij die Castrol TTS ook wel denkik zo :) Fantastisch spul.
Gek ben ik trouwens niet (Hoewel... >:) ). Ik speel alleen liever met dit soort rommel dan dat ik Q3/UT speel. Vandaar dat elk 13-jarig kind me inmaakt :)
Ik ken je trouwens idd nog van die party. Of ik er volgend jaar ben weet ik niet. Dat zien we dan wel weer. Gameparties zijn toch saaier dan die goede oude demo-parties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41584

kklinkt aardig,

zeg heb je die xp's nog gesoldeert of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yup, dat solderen gaat wel. Alleen was 1 van m'n gouden padjes naar de mallemoeren. Niet van het solderen, overigens. Dus unlocken schiet niet meer op. Naja, dan maar FSB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-03 11:29

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

je kunt natuurlijk ook een mooie fan halen >:) haha

"Luie mensen worden ook moe!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voor op de condenserunit ja >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op maandag 10 december 2001 16:47 schreef DaBit het volgende:

TD-DMZ:

Dan ken jij die Castrol TTS ook wel denkik zo :) Fantastisch spul.
/offtopic
Haha, das dug bagger olie voor de echte scooters. TTS is eigenlijk gewoon voor standaard scoots, geef mij maar silkolene pro2 ofzo.

Ff nog iets anders. Lees ff dit topic, en laat me snel iets horen!!!

[topic=346323/1/25]

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:32
Wat is het probleem met de olie die er al in zit, hij draai nu toch al een tijdje zonder problemen dacht ik. Die koudespray is niet zo'n aggressief goedje dacht. Je compressor is natuurlijk niet gebouwd voor tweetakt olie.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:25
Het beste kun je je olie vervangen door echte compressorolie omdat een compressor een electromotor is en geen verbrandingsmotor. Deze draait constant op 2850 toeren, en het risico dat de 2-takt olie de bescherming van je veld-wikkeling aantast aanwezig is.

Als je, zoals EJ (met zijn radeon, weet zo niet hoe hij op GoT heet) je ongetwijfeld al heeft verteld, kun je bij ons je "koelkast" af laten vullen met R134a of R600a (gewoon op voorraad), of ander koelgas. Je hoeft dan trouwens helemaal je olie niet te vervangen, aangezien de olie die er nu in zit geschikt is voor dat andere koelmiddel (Geen R134a of R600a).
Ik heb EJ trouwens een beetje een verkeerde schatting gegeven, want het duurt geen dag, maar slechts anderhalf tot 2 uur.

Waar heb je trouwens een 1 PK compressor voor nodig? Dat is genoeg voor de airco van een grote kamer! Een grote koelvries-combinatie draait op 160/180 watt. Een pk is dus 760 watt!

Een fan voor je condensor hebben we btw ook (FL 10,- 220V +-45W).

Oh ja, vacumeren + afvullen voor FL 200,-? Mijn vader vindt het ook wel een leuk experiment, en wil het gratis doen *D ('s zaterdags)

R12 is nog wel aan te komen, maar alleen bij stek-erkende bedrijven. Dit omdat er sinds 1995 een logboekverplichting per instalatie is ingevoerd. Alleen die bedrijven mogen het dus gebruiken, en dan alleen nog maar als ze er een strikt logboek van bijhouden. Dit omdat het ontzettend milieu vervuilend spul is.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TD_DMZ:

/offtopic:
Ik rijd dus geen opgevoerde naaimachine :P En voor mijn brommertje (Honda MTX-OT) werkt die TTS bijzonder goed. Maar ik zal ook die silkolene eens proberen, als ik uit kan vinden waar ik die kan krijgen.

Ik heb je topic gelezen & beantwoord voordat ik hier aankwam.

ice-T:

Die olie die er al inzit word niet goed getransporteerd door de koudespray. :( Op den duur zal dan dus de compressor vastlopen.

pnieuwkamp:

De reden dat ik met koudespray en 2-taktolie aan het klungelen ben, is gewoon omdat ik het echte spul niet aan kan komen. En 2-taktolie komt nog het beste in de richting van wat zou kunnen werken. Vooral omdat het zuurvangende eigenschappen heeft, en gemaakt is om in extreem beroerde omstandigheden z'n werk te doen (een 2-taktmotor is kwa smering en motormilieu een ramp)

ik stuur je mail over de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 22:00
? !

Heb je wat picz van deze koelinstallatie?

? !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28002

R12 is nog wel aan te komen, maar alleen bij stek-erkende bedrijven. Dit omdat er sinds 1995 een logboekverplichting per instalatie is ingevoerd. Alleen die bedrijven mogen het dus gebruiken, en dan alleen nog maar als ze er een strikt logboek van bijhouden.

Foei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 19:00 schreef Onix het volgende:
R12 is nog wel aan te komen, maar alleen bij stek-erkende bedrijven. Dit omdat er sinds 1995 een logboekverplichting per instalatie is ingevoerd. Alleen die bedrijven mogen het dus gebruiken, en dan alleen nog maar als ze er een strikt logboek van bijhouden.

Foei.
Ja, en dan nog alleen maar de wereldvoorraad. Er word (als 't goed is) geen nieuwe R12 meer geproduceerd.
Da's ook de reden dat ik een R134a compressor en R134a gebruik. En als het in nederland aan te komen was, dan had ik net zo lief een R290 compressor gemonteerd. R290 -> 0 GWP, 0 ODP. R134a is dan misschien niet meer schadelijk voor de ozonlaag, maar het heeft wel een GWP (Global Warming Potential == broeikaseffect) van 1700x die van koolzuur. Niet misselijk. De Duitsers doen het weer beter, met hun R600a-gebaseerde koelkasten.

Btw, hoe zit dat met R22? Da's toch nog wel gewoon te krijgen? Of was dat een HFC ipv een CFC?
Pagina: 1