ECS K7S5A vreet veel meer stroom dan K7VZA v3.2c ?

Pagina: 1
Acties:

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Als dit niet mag, haal dan maar weg, maar omdat het probleem nu waarschijnlijk opgelost is, maar ik hier meer over wil weten, vond ik het wel een goede reden om hier een nieuw topic voor te openen.

Zie [topic=345075/1]

Een 300W voeding zou idd een oplossing kunnen zijn, maar waarom heeft 't met m'n 220W dan wel goed gewerkt met m'n ECS K7VZA en verder dezelfde onderdelen?

Je zou toch verw88 dat als ik alles aan heb staan met dat moederbord en ondertussen een CD vanaf m'n HDD brandt en zelfs m'n monitor op m'n PC voeding heb doorgelust, dat ik dan meer stroom gebruik dan als ik m'n ECS K7S5A met alleen een videokaart en 1 DIMM en 1 HDD en 1 TB 1200@900 erop aangesloten alleen maar opstart?

Specs

Verwijderd

ik zou het voor de rest neit weten maar volgens mij mag die monitor geen verschil maken omdat die in de voeding gewoon doorgelust is

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Als je met een voedingdoorluskabel (heb je nu bijna niet meer, maar vroeger nog wel, 386 heb ik 'm van) je monitor stroom laat krijgen uit de voeding van je PC levert je PC-voeding toch het vermogen daardoor? (dus 1 stekker voeding-stopcontact, 1 stekker voeding-monitor)

Specs

Verwijderd

De aansluiting voor je monitor staat gewoon parralel aan de voeding. Het is gewoon een stekkerdoos. De scheiding wordt voor de voeding gemaakt! Het kan dus niks uitmaken!! P.s. je voeding maakt van 220wissel diverse spanningen zoals 12 en 5v gelijkspanning en daar werkt je monitor niet op :z

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
OK, maar dan nog zou een ECS K7S5A niet zoveel meer stroom moeten vreten dan een ECS K7VZA v3.0?

Specs

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
Op zondag 09 december 2001 13:31 schreef Masterdam het volgende:
OK, maar dan nog zou een ECS K7S5A niet zoveel meer stroom moeten vreten dan een ECS K7VZA v3.0?
Integendeel; De Sis735 chipset is uiterst zuinig en koel; Vandaar dat er ook geen fan op deze chipset zit. Ik kan me niet voorstellen dat het moederbord in zijn geheel dan meer vermogen zou verstoken...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Maar dan zou het probleem in dit topic [topic=345075/1] toch niet aan de voeding kunnen liggen? Met de K7VZA v3.2c werkte hij wel goed met precies dezelfde onderdelen... (alleen zat er daar nog extra m'n 3Com NIC in, maar die heb ik 'r ook wel 's uitgehaald en dan werkte t nog)

Specs

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
BIOS-update wil nog wel eens helpen. Ik heb hier twee van die bordjes en nog nooit ergens last van gehad. Het kan natuurlijk ook gewoon een defect exemplaar geweest zijn...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
BIOS update vind ik te riskant als ie om de 1 min vast kan lopen. Ik heb gisteravond een mailtje naar gistron gestuurd, maar ik denk dat dat nog wel ff kan duren en ik kan ze vandaag niet bellen...

Maar het ligt dus waarschijnlijk aan een maandagmorgen exemplaar van de K7S5A?

Specs

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Op dat nieuwe bordje zijn mogelijk veel minder maatregelen genomen om er voor te zorgen dat de spanning stabiel blijft. Hierbij kun je denken aan extra condensatoren. Condensatoren kunnen er voor zorgen dat de spanning bij de processor veel minder in elkaar valt. Ook kunnnen ze er voor zorgen dat de stroomconsuptie van het bord veel geleidelijker is (veel minder piekstromen).

Mogelijk is er in het ontwerp van het oude bord veel beter omgegaan met dat soort dingen, waardoor condensatoren de grote klappen kunnnen opvangen, en de voeding werd bespaart

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Zou kunnen... Ik heb met m'n oude MSI 6167 met Athlon 500@750 met een paar grote fans ook geen problemen gehad met dezelfde voeding, maar het zou idd kunnen...

edit: die piekstromen treden dus ook al op als je alleen nog maar in je BIOS zit?

Specs

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

De K7S5A is een stroomvreter ,hier op een 235 watt start het mobo niet eens op ,laat staan met die 220 wattjes van jou.
Gooi er een 300 watt in en het is oke .
Bepaalde pc cases schijnen ook link te zijn voor dat type mobo.
De nokia case is daar een voorbeeld van (ken ook toeval zijn hoor)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Heeft iemand misschien ook een URL waar op het stroomgebruik van de K7S5A ingegaan wordt? De ene zegt hier dat het bord bekend staat dat het zo zuinig is, en de ander dat het veel stroom vreet...

edit: Dit vond ik bij Xbit, volgens mij betekent dit dat ie niet zo veel stroom gebruikt...
Nevertheless, those mainboard manufacturers, which would like their products to support new processors, should provide a new Palomino-compliant BIOS and a powerful enough power regulator the mainboards are equipped with. ECS has paid due attention to this problem, so K7S5A already supports all Palomino based processors. For instance, this board features a three-phase power regulation circuit made of six transistors. It lets us hope that K7S5A will be able to support even a Palomino with 1.73GHz core clock frequency, which is supposed to consume about 77W, according to the initial guesstimates. We also checked how well this mainboard worked with Athlon MP 1.2GHz (Palomino) CPU and were happy to encounter no troubles whatsoever.

Specs

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
kick

Specs

Verwijderd

Het bord zelf heeft geen veel watts nodig maar doordat je een snellere athlon processor hebt moet je een stabiele 5 volts lijn hebben. Je voeding zal ongetwijfeld het kunnen leveren met het andere moederbord maar dat niet met deze..
Dit ligt hem aan de opbouw van het moederbord zelf hoe de stroom verdeeld word enzo dus kan het zijn dat er van die 5 volt te weinig overblijft.. Het is je zowiezo aangeraden om een degelijke amd certiefied voeding te nemen die bij dit bord past.. Ik raad 300 watt aan

Beetje wazug verhaal maar weet ook nie hoe ik het uitmoet leggen.. Dr staan wel stukken over op diverse fora

www.ocworkbench.com

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
OK, ik zal proberen binnenkort aan een 300W voeding te komen.
Kunnen deze problemen ook met de voeding te maken hebben? Of ligt dat toch aan het moederbord:

-Toen ik de comp voor de 1e keer opstartte kreeg ik ook de error CMOS size not right oid (verholpen met JP4 BIOS reset)

-Toen ik de comp voor de 1e keer opstartte kreeg ik de melding "battery low" (ook verholpen met JP4 BIOS reset)

-Ook werkt m'n (PS/2) keyboard steeds niet, ik moet hem er eerst terwijl hij aan staat in en uit pluggen voordat ie reageert. (Nog steeds bestaand probleem)

Die battery low en CMOS size mismatch oid errors heb ik nu niet meer, maar kan ik een foute BIOS gekregen hebben die er voor zorgt dat m'n systeem compleet instabiel is, of kan ik andere problemen verwachten nu ik deze errors gekregen heb?

Gaat m'n Keyboard wel fatsoenlijk werken met een fatsoenlijke voeding? (keyboard werkt goed op andere comps)

Specs

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
kick

Specs

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Op dinsdag 11 december 2001 12:31 schreef Masterdam het volgende:
kick
Je topic elke keer omhoog schoppen is soliciteren op een slotje...
Anyway al die erros in je bios en niet werkende keyborad kunnen duiden op een defecte moederbord. Verder wat je voeding betreft gewoon vervangen ben je gelijk van het gezeur af...

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
ok, deze heb ik 2x gekickt, maar het is toch ook niet de bedoeling dat ik elke keer een nieuw topic open als ik nog een vraag heb?
Ik ga waarschijnlijk binnenkort een keer met 230W kijken of het wat verbetert, maar dat zal wel niet. In de kerstvakantie kan ik een 300W van iemand lenen. Daar zou het mee moeten werken.

Verder nog iemand die de errors "battery low" en "CMOS size not right" errors kent en dat ik ze niet meer krijg na een JP4 BIOS reset ook betekent dat ze opgelost zijn?

En of dat PS/2 toetsenbord ook een voedingprobleem kan zijn?

Ik kan 'm naar gistron sturen (kost me wel weer f15,- ofzo), maar dan wil ik wel eerst ff zeker weten dat ik 't zelf niet op kan lossen.

Specs

• RustyTank
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2022
zelde soor problemen, ga oook binnenkort een nieuwe voeding kopen terwijl er nu al een 300watt voeding in zit.
Bij mij gaat het lichtje van m'n optical usb muis af en toe spontaan iut, is dit dan ook een stroom probleem of een bord probleem?????

Intel Core 2 Duo E6300 || Asus P5B E-Plus || 2 x 512MB Corsair || Nvidia GeForce 7600GS Silent || |IIyama 17" TFT || Samsung 40" LCD!

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Weird hoor, ik heb hetzelfde bordje in een AOpen HQ45 PRO zitten met 250 Watt (Aopen) voeding, en ik heb nergens geen last van, bordje doet het perfect.
Dit heb ik icm 2 x 128 MB PC133, HDD, cdrom speler, SB128 PCI en ik heb er ook een GeForce 2 MX200 in gehad. Werkt allemaal perfect hoor, Win XP draait goed iig.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In jouw geval weet ik het niet zeker, maar het volgende kan zich ook voordoen:

De ATX voeding levert 3,3V, 5V en 12V. Via de ATX connector komt het moederbord onder stroom te staan. Als een voorbeeld genereert de ene moederbord stroom voor CPU uit 5V en de andere uit 3,3V. Het zou bijvoorbeeld dus heel goed kunnen dat de voeding een hogere amperage door 5V levert dan door 3,3V en dat de eerdere moederbord de CPU voeding uit 5V trekt en de huidige dat uit 3,3V doet. Aangezien 3,3V regelmatig wordt gebruikt voor videokaart en geheugenreepjes, zou het goed kunnen dat de CPU dan een tekort aan amperage krijgt.

Nogmaals, het is maar een idee, ik weet niet hoe het in prakrijk exact met je plankjes is gesteld qua stroomcircuiten.

Verwijderd

Ik denk dat er op de S5A zwaardere electronica zit met een wat lager rendement. Daarnaast was de VZA voor een korte tijd heel vriendelijk voor je 200W voeding. Heb bij mijn vorige werkgever (PC-Speed...) pc'tjes met een AMD 1000 en een 200W voeding moeten bouwen... Ging een maandje goed... Daarna boem... De S5A doet het of doet het niet maar blijft het doen. Ik denk dat gewoon de koude start wat meer power vraagt. Zullen wel wat meer condensatoren opzitten met een grotere capiciteit.

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Ik heb nu een 230W voeding geleend van een vriend en m'n comp is al een poosje niet meer vast gelopen. Het toetsenbord doet ook weer normaal. Ik heb m'n HDD, CD-ROM en writer inmiddels voeding gegeven, m'n insteekkaartjes zitten er nog niet in.

Ik kwam windows in, kreeg een paar blue screens onder de installatie van de onboard LAN en sound, en dat bleef zo, dus ik d8 van laat ik windows maar opnieuw installeren, deltree windows, setup vanaf HDD, maar dat wil ie niet omdat scandisk errors geeft en ik die eerst moet oplossen.

Ik ben nu bezig een oplossing te vinden om die scandisk goed te laten verlopen zonder data te verliezen...

Specs

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Volgens mij heb k een virus ofzo, want bij elke scandisk zijn er weer meer defecte files en ik gooi ze steeds allemaal weg, maar hij vind weer nieuwe, en dan gaat ie m'n mapstructuur weer veranderen en ik zie eigenlijk geen andere optie dan een format (wat eigenlijk geen optie is, staat veel schoolwerk/muziek/films/progs op die ik eerst moet backuppen. :(

Of heeft iemand een leuke BIOS updat waardoor ik op een P1 moederbord een 41GB HDD kan draaien :P

Specs

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Ik heb 'm ff in de comp van m'n pa gedaan, ik haal 'm 'r wel weer uit voordat ie thuiskomt (hij vind 't waarschijnlijk niet zo fijn dat ik z'n computer openmaak zonder dat ik dat ff vraag). Ik draai nu een virusscan en daarna een kleine scandisk, weet iemand of dat met een 40GB gaat lukken in 1 uur?

Ik heb iig erg veel infected files met het W32/Hybris.gen@MM virus. Weet iemand hoe eng dat is?

edit: ik open hier wel ff een nieuw topic over, 't gaat over heel iets anders nu :)

Specs

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Ik post op m'n eigen comp :)
Behalve dat ik steeds Blue Screens krijg als ik m'n proc op FSB133, dus op 1200 draai, werkt 't goed.
Weet iemand waarom windows steeds blue screens krijgt als ik m'n proc op 1200 draai en niet op 900?

Specs

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 10:15 schreef Speedy-J het volgende:
De K7S5A is een stroomvreter ,hier op een 235 watt start het mobo niet eens op ,laat staan met die 220 wattjes van jou.
Gooi er een 300 watt in en het is oke .
Bepaalde pc cases schijnen ook link te zijn voor dat type mobo.
De nokia case is daar een voorbeeld van (ken ook toeval zijn hoor)
Ik draai dit bordje met een athlon XP 1800 en een geforce 2 gts erin met een 250 watt Aopen voeding. Misschien dat jou voeding zo'n honkie tonkie merk is uit verweggistan, dat het vermogen niet helemaal klopt ofz..

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 15:35 schreef Masterdam het volgende:
Volgens mij heb k een virus ofzo, want bij elke scandisk zijn er weer meer defecte files en ik gooi ze steeds allemaal weg, maar hij vind weer nieuwe, en dan gaat ie m'n mapstructuur weer veranderen en ik zie eigenlijk geen andere optie dan een format (wat eigenlijk geen optie is, staat veel schoolwerk/muziek/films/progs op die ik eerst moet backuppen. :(

Of heeft iemand een leuke BIOS updat waardoor ik op een P1 moederbord een 41GB HDD kan draaien :P
Met die IBM harddisks kan je een disk manager gebruiken. Dat pakt je bios wel :)

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
thx, maar dat probleem was al opgelost. Ik heb nu eigenlijk alleen het probleem nog dat ik blue screens krijg als ik m'n proc op 1200/133 draai.

Specs

Pagina: 1