[K7S5A] extreem instabiel kom OS niet in

Pagina: 1
Acties:

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Voor m'n systeem zie hieronder.
Ik heb het met alleen 1 no-name 256MB PC133 en met alleen 1 64MB Hyundai PC100 geprobeerd met de FSB op 100 en op 133, maar m'n systeem reset steeds al voordat ik windows heb opgestart.
1 keer wilde het wel redelijk lukken, toen gaf ie een error wat leek op "fout met schrijven naar apparaat AUX" negeren, afbreken, opniew, mislukt, zoiets.
Ook werkt m'n (PS/2) keyboard steeds niet, ik moet hem er eerst terwijl hij aan staat in en uit pluggen voordat ie reageert.

M'n cooler loopt goed, en toen ik het in de BIOS haalde om m'n temperatuur te bekijken, was hij 39C, op 1200 heb ik 43C gezien, dus daar ligt het niet aan.
Alle onderdelen komen uit m'n systeem met ECS K7VZA v3.2c moederbord, en daar werkte alles wel (redelijk) goed, ik kreeg alleen de FSB van de proc niet op 133 (daarom saat hieronder ook nog 9x133@9x111)

Toen ik de comp voor de 1e keer opstartte kreeg ik ook de error CMOS size not right oid, toen heb ik de CMOS maar met JP4 gereset, en daarna was dat verholpen, maar de rest dus nog niet.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Is het moederbord gewoon brak en moet ik 't naar gistron of ECS opsturen, of is er iets wat ik over het hoofd gezien kan hebben en is er een makkelijkere oplossing.

Specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lijkt op zwakke voeding of IRQ conflicten.

Welke voeding heb je? En heb je al geprobeerd om op een 'kaal' systeem te installeren? Dwz, installeren op een systeem met alleen mobo + cpu + 1 reepje geheugen + videokaart + harddisk (en evt cdrom). De rest, zoals soundcard, networkcard, etc.. kun je eruitlaten. Als het stabiel loopt, doe dan de kaarten 1 voor 1 in om te kijken wanneer het instabiel begint te worden..

Check ook ff je mobo handleiding om achter te komen hoe de IRQ's geshared worden. Speciaal de geluidskaarten zijn er niet dol om hun IRQ te delen met wat anders.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:31
Op zondag 09 december 2001 10:08 schreef Masterdam het volgende:
Alle onderdelen komen uit m'n systeem met ECS K7VZA v3.2c moederbord, en daar werkte alles wel (redelijk) goed, ik kreeg alleen de FSB van de proc niet op 133 (daarom saat hieronder ook nog 9x133@9x111)
misschien OS ff overnieuw installeren? is vrij standaard als je van moederbord veranderd geloof ik.....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Op zondag 09 december 2001 10:21 schreef BalusC het volgende:
Lijkt op zwakke voeding of IRQ conflicten.

Welke voeding heb je? En heb je al geprobeerd om op een 'kaal' systeem te installeren? Dwz, installeren op een systeem met alleen mobo + cpu + 1 reepje geheugen + videokaart + harddisk (en evt cdrom). De rest, zoals soundcard, networkcard, etc.. kun je eruitlaten. Als het stabiel loopt, doe dan de kaarten 1 voor 1 in om te kijken wanneer het instabiel begint te worden..

Check ook ff je mobo handleiding om achter te komen hoe de IRQ's geshared worden. Speciaal de geluidskaarten zijn er niet dol om hun IRQ te delen met wat anders.
Kaal systeem heb ik al geprobeerd, en de voeding had ik geen problemen mee met hetzelfde systeem, maar dan met ECS K7VZA v3.2c. Als dat het probleem zou zijn zou met een kaal systeem dat toch opgelost moeten zijn (mobo, 1x64MB, videokaart, HDD en CD-ROM. IRQ conflicten lijken me sterk, als ik alleen een videokaart erin heb zitten (LAN en sound zijn built in)

edit: ik had m'n floppy en writer nog niet de voeding eruit gehaald, nu ik dat wel gedaan heb houdt ie 't langer vol. Zou 't ook kunnen helpen als ik m'n paralelle/midi poort uitzet?

Specs

Verwijderd

Heeft je systeem wel al goed gedraaid?

Of is het net nieuw?

Wat voor OS? Win2K?

Probeer niet je 64 mb geheugen maar alleen je 256mb?

Zet je gehele bios op default..

Probeer dat soort dingen is..

AGP settings e.d. op langzaamste stand etc. ect.

Verwijderd

Zoals hierboven al gezegd: het heeft geen zin om van alles te proberen als je OS niet opnieuw installeert.

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Op zondag 09 december 2001 10:33 schreef venemacomputers het volgende:
Heeft je systeem wel al goed gedraaid?

Of is het net nieuw?

Wat voor OS? Win2K?

Probeer niet je 64 mb geheugen maar alleen je 256mb?

Zet je gehele bios op default..

Probeer dat soort dingen is..

AGP settings e.d. op langzaamste stand etc. ect.
M'n systeem heeft al goed gedraaid, maar dan met een ECS K7VZA v3.2. De K7S5A is het enige nieuwe onderdeel.
ik heb alleen 64MB PC100 en alleen 256MB PC133 en 256MB PC133@100 alledrie geprobeerd, maar dat maakte niks uit.

AGP heb ik nog niet op 1X gezet, kan ik proberen, waarom denk je dat dat zou kunnen helpen?

OS: Win98, maar hij loopt ook vast terwijl ik BIOS instellingen aanpas, dus OS maakt nu niets uit.

M'n hele BIOS op default werkte ook niet. Ik heb nu m'n paralelle poort/midi poort en on board AC97 modem uitstaan.

Specs

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Op zondag 09 december 2001 10:51 schreef Proost het volgende:
Zoals hierboven al gezegd: het heeft geen zin om van alles te proberen als je OS niet opnieuw installeert.
Ik kan m'n OS niet opnieuw installeren, omdat m'n comp te snel vastloopt.
Ik denk dat het inderdaad wat met de voeding te maken heeft, want nadat ik de voedingkabels uit m'n brander en m'n floppy heb getrokken houdt ie 't wel een paar minuten vol, maar gebruikt de ECS K7S5A zo ongelofelijk veel meer stroom dan m'n ECS K7VZA v3.2c?
In de kerstvakantie kan ik waarschijnlijk wel ff van iemand een 300W voeding lenen (heb nu 220W).

Specs

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ik zou toch die 64MB PC100 eruit trekken.

Zorg dat je een goede 300W voeding hebt!

De ECS K7S5A loopt goed wanneer je een goede voeding+goed geheugen hebt. Ik heb hier een Antec SX1030 met 2x256MB DDR van Kingston en superstabiel!

edit:

220 Watt is echt te weinig!

webOS all the way!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Op zondag 09 december 2001 11:58 schreef Hermanvh het volgende:
Ik zou toch die 64MB PC100 eruit trekken.

Zorg dat je een goede 300W voeding hebt!

De ECS K7S5A loopt goed wanneer je een goede voeding+goed geheugen hebt. Ik heb hier een Antec SX1030 met 2x256MB DDR van Kingston en superstabiel!

edit:

220 Watt is echt te weinig!
64MB PC100 is Hyundai, 256MB PC133 is no-name, daarom heb ik 't met de PC100 geprobeerd. Als ik die op 100 draai zou 't toch eerder stabiel moeten draaien dan met no-name?

En die voeding zou idd een oplossing kunnen zijn, maar waarom heeft 't dan wel goed gewerkt met m'n ECS K7VZA. Je zou toch verw88 dat als ik alles aan heb staan met dat moederbord en ondertussen een CD vanaf m'n HDD brandt en zelfs m'n monitor op m'n PC voeding heb doorgelust, dat ik dan meer stroom gebruik dan als ik m'n ECS K7S5A met alleen een videokaart en 1 DIMM en 1 HDD en 1 TB 1200@900 erop aangesloten alleen maar opstart? :(
zie nu ook [topic=345154/1]

edit: ik heb net BIOS defaults weer geladen en AGP op 1X gezet, maar hij resette weer spontaan binnen 1 minuut.
Hij reset trouwens elke keer spontaan, dat bedoel ik in dit topic met vastlopen, misschien niet echt duidelijk gezegd :)

Is 't trouwens raar als ik op m'n P200 met Opera 16bit v3.62 geen posts kan lezen? Ik kom wel op tweakers, kan wel topics uitkiezen, maar er staan geen posts. Ik moet nu steeds op de comp van m'n pa, maar die wil 'm zelf ook vaak gebruiken...

Specs

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Ik kreeg trouwens bij de 1e keer opstarten ook de error "battery low" terwijl het moederbord (als het goed is) net nieuw was.
Kent iemand dit?

Specs

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
kick

Specs

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Roepen dat je sys goed werkte met een andere mobo is onzin natuurlijk ant dan heb je het over een andere systeem... en zoals ik al zei topic telkens omhoog schoppen is vragen om slotje...

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Roepen dat m'n sys goed werkte, betekent dat alle andere onderdelen in m'n systeem dus goed werken.
En als je ff telt zie je dat ik dit topic 1x gekickt hebt.

Specs

Pagina: 1