Toon posts:

Probleem met fan van voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De ventilator in het 'kastje' van de voeding maakt een hard brom geluid.
Ik heb hier een maand of 2 geleden voor het eerst last van gehad, toen was het voldoende om even met de stofzuiger aan de achterkant van het ventilatorgat langs te gaan. Het zal dus wel stof zijn, dacht ik toen.

Vandaag had ik er weer last van en na twee keer de stofzuiger erop te zetten bleef ie gewoon doorbrommen. Dus ik besloot om het voedingskastje maar open te halen en eens uitgebreid gaan schoonmaken. Ik heb behoorlijk wat vuil eruit gehaald, maar toch blijft dat ding maar brommen. Een 2e en 3e schoonmaakpoging hielp ook niet.

Na een schoonmaak bromt ie soms wel minder hard, maar na de laatste schoonmaak bromt ie harder dan ooit.

Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen en wat ik eraan kan doen behalve een nieuwe kopen?

• SEPP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06-2022
Speling op de as? als hij warmer wordt, bromt hij dan minder?

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Waarschijnlijk is hij versleten. Je kunt toch maar het beste een nieuwe kopen, zo duur zijn ze niet.

Verwijderd

Of even siliconenspray in de lagers spuiten.
Hiervoor de fan losmaken en het stikkertje verwijderen. Dan zie je waarschijnlijk een zwart dopje onder de stikker waar de lager onder zit. Dopje verwijderen en siliconenspray er in spuiten (beetje), dopje er op en terugplaatsen (stikker wil waarschijnlijk door de siliconenspray niet meer plakken).

Suc6

Verwijderd

Op zondag 09 december 2001 08:45 schreef SEPP het volgende:

Speling op de as? als hij warmer wordt, bromt hij dan minder?
Dat kan idd wel kloppen, is hier ok het geval :)
Als je de verwarming een tijdje aanhebt stopt hij met lawaai maken.

Verwijderd

ja gebeurd wel vaker by die dingen vooral als er veel stof in zit gewoon vervangen die koeler want 100% loopt ie nooit meer als ie eenmaal staat de brommen

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
bij mij ging een oude voedingsfan van een 486 ook zo brommen, maar ik trok me er niets van aan, totdat ie helemaal stilstond, ik was er net op tijd bij. Anders was de boel doorgefikt. Het is dus waarschijnlijk het beging van het einde. :)

• pope0r
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02-2024
Je sloopt gewoon een ouwe uit een 286 en die prop je erin.

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 11:17

Carnifex

auch

ik heb op dit moment exact hetzelfde prob. Het lijkt er op dat de fan van mijn server alleen 's nachts wil brommen :? en mij dus wakker houdt :(.
Dacht eerst dat het een HD was die aan het crashen was (de 2 die erin zitten zijn ook al errug oud), maar het bleek later de voeding te zijn.
Misschien wel verstandig om de voeding te vervangen dus.... gelukkig heb ik iig een rookmelder op mijn kamer :P
Pagina: 1