Linux als gateway?

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Ik draai mandrake 8.1 en winXP pro op mijn systeem en mijn vriendin draait winXP home.
Nou is op mijn pc de alcatel usb modem aangesloten en via het netwerkje kan mijn vriendin dus ook Internetten :)

Nou heb ik al een weekje ofzo niet meer onder linux gewerkt, omdat zij ook constand online is en ik niet weet of het mogelijk is om onder linux ook te zorgen dat zij gewoon online kan gaan met haar PC :?

Welke dingen moet ik extra instaleren om haar ook online te laten komen behalve samba ?

Of is er ergens een howto te vinden hoe ik dat moet bewerkstelligen :?

Ik gebruik linux ook gewoon als workstation en moet dus weinig tot geen last hebben van haar geinternet :)

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Samba is voor filesharing is dus niet perse nodig.

Kwestie van wat kernel opties (heb je waarschijnlijk al) en een scriptje bouwen, jatten, editen whatever.

http://www.adsl4linux.nl/ is ook wel leuke site kom er wel mee denk ik

En anders zoek eens op ipchains als je kernel 2.2 draai en met kernel 2.4 netfilter/iptables

En nee je hebt er geen last van die paar pakketjes :)

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

Verwijderd

Bastille is een frontend wat in Mandrake 8.1 wel ok is.
Het zit onder Mandrake control center.

Beter is altijd zelf een script te bouwen, dan kun je volledig controleren hoe dat eruit ziet, en hoe je het instelt.
Maar Bastille is ook een goede optie.

Verwijderd

Ik weet niet welke kernel er in mandrake 8.1 zit, maar het zal wel een nieuwe zijn.

Vanaf 2.4 kan je namelijk gebruik maken van IPTABLES om een router in te stellen en tevens een firewall te maken. Effe howto IPTABLES intypen bij google ;)

Werkt erg makkelijk als je het eenmaal doorhebt.

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

ut router gebeuren zal het probleem niet zijn..
maar die alcatel usb modem......
zit daar een standaard driver voor in linux?
'k bedoel, om een connectie te sharen moet je wel eerst een connectie hebben.....
ik had begrepen dat de usb versie van dat ding niet echt lekker gesupport werd...
maarja wie koopt er dan ook een usb modem....

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op zondag 09 december 2001 23:52 schreef possamai het volgende:
ut router gebeuren zal het probleem niet zijn..
maar die alcatel usb modem......
zit daar een standaard driver voor in linux?
'k bedoel, om een connectie te sharen moet je wel eerst een connectie hebben.....
ik had begrepen dat de usb versie van dat ding niet echt lekker gesupport werd...
maarja wie koopt er dan ook een usb modem....
De modem is geen probleem die word gewoon ondersteunt in mandrake (standaard zelfs)

En een usb-modem heb ik toen dertijd genomen omdat die een stuk goedkoper was dan de ethernet versie :) (Ik heb nog nooit problemen met dat ding gehad :) )

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

mazzelaar.....
Pagina: 1