Toon posts:

Waarom gebruikt bijna niemand Perl?

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zie ik hier bijna niemand die Perl gebruikt? Het lijkt me sterk dat het zo makkelijk is dat er niemand vragen heeft. Ik ben er nu 2 weken hard mee bezig en heb toch al wat vragen gehad.
Ik vind Perl een hele fijne taal, heel overzichtelijk. Ik heb wat in PHP scriptjes zitten kijken en dat vind ik toch iets minder overzichtelijk.

Verwijderd

WAT ??
Voor mij geldt echt het driedubbel omgekeerde, wat een wazige syntax dat perl zeg.

Ik heb leren programmeren in JAVA, als je Java gewent ben dan is PHP hemel en Perl Hel.

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
PHP bevat veel meer hap klare functies Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
EN omdat je het door je html kan mengen is het erg makkelijk te gebruiken voor websites..

Ik ben begonnen met perl, maar gebruik nu alleen nog maar php (met de regular expressions van perl, die gelukkig ook in php ziiten Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif )

Maar voor het meer seriuze proggen is perl misschien iets makkelijker, compacter, tenminste dat is mijn indruk.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 22:46

Apache

amateur software devver

ik vind php veel makkelijker dan perl Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

If it ain't broken it doesn't have enough features

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:29
PHP heeft het voordeel dat het speciaal geschreven is voor het web, integendeel tot Perl wat meer een achtergrond heeft in systeembeheer. Ik heb weinig ervaring met Perl maar ik weet wel dat PHP echt super goede en makkelijke taal is Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif.

Verwijderd

Topicstarter
Perl valt ook zeer goed door html te mengen.
Check dit voorbeeld maar :
code:
1
2
3
4
5
6
7
print "<table border=0 cellpadding=4 cellspacing=0 width=480>";
for ($i = 1; $i < $z+1; $i++ )
{
  print "<tr><td class=" , $klas , "><a target='_blank' href='" , $url1[$i] , "'>" , $naam1[$i] , "</a></td></tr>\n";
  ($klas, $klas1) = ($klas1, $klas);
}
print "</table>";

• demonite
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 08:55

demonite

the way is up

heeft perl een functie "addslashes" en "stripslashes" ?

om dus waardes door te geven die bv een ' (quote) bevatten.

zit er een perl standaard functionaliteit voor mysql e.d.?

En dat meng voorbeeldje van jou is niet logisch.. Leuk voor 1 regeltje html.. maar wat nu als ik alleen maar de datum bovenaan de pagina wil hebben en ergens anders nog een klein dingetje ?

moet ik dan om al mijn html "print(...);" gaan zetten ??

nee dankje.. Perl is best leuk ofzo, het is er ook al keilang en daarom zijn er veel modules te verkrijgen maar geef mij maar gewoon een scripttaal waar alles al in zit standaard..

php is gewoon de king Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif Zeker omdat php niet moeilijk doet over variable types.. int, string, double.. who cares in php maakt dat niet uit... Ga maar eens uitleggen aan een 12 jarige waarom je "Hoi ik ben " en "12" niet bij elkaar kan optellen ..

achja.. het is maar net wat je zelf het makkelijkste vind en waar je je het fijnste bij voelt en waar je het voor nodig hebt

maar php niet overzichtelijk ? kom op zeg

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

>heeft perl een functie "addslashes"
>en "stripslashes" ?
>om dus waardes door te geven die bv een '
>(quote) bevatten.
Jah.. sterker nog, de regexen van Perl zijn zo verschrikkelijk uitgebreid dat je er letterlijk alles mee kunt doen.

>zit er een perl standaard functionaliteit
>voor mysql e.d.?
MYSQL:: (toch?)

>En dat meng voorbeeldje van jou is niet logisch..
Is het ook niet.. Je kunt perl en html niet mengen met elkaar aangezien Perl in zijn totaal wordt geparsed door de PERL-interpreter. *.PHP files gaan door je apache EERST naar de PHP-parser en alles wat overblijft gaat terug naar apache waar het geparsed wordt op HTML. Dat kan dus wel gemengd worden.

>moet ik dan om al mijn html "print(...);"
>gaan zetten ??
Nee.. hoeft niet.

echo << BLAAT
<html>
<body>
</body>
</html>
BLAAT

Dit werkt ook gewoon met parel.

>nee dankje.. Perl is best leuk ofzo, het is
>er ook al keilang en daarom zijn er veel
>modules te verkrijgen maar geef mij maar
>gewoon een scripttaal waar alles al in zit
>standaard..
Voor webdingetjes is PHP zeker geschikter dan perl, maar voordat PHP uberhaupt bestond was perl (misschien samen met C op een tweede plek) eigenlijk de manier om iets voor elkaar te krijgen. Perl is (wat hier ook al aangegeven is) een systeem-beheer-language, geen web-language. Dat hij daar ook uitermate geschikt voor is is een tweede. (omgedraaid: ik zie mezelf nog geen PHP gebruiken voor sys-admin Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif )

>php is gewoon de king Zeker omdat php niet
>moeilijk doet over variable types.. int,
>string, double.. who cares in php maakt dat
>niet uit... Ga maar eens uitleggen aan een
>12 jarige waarom je "Hoi ik ben " en "12"
>niet bij elkaar kan optellen ..
Euh.. als jij dat niet kan uitleggen aan een 12-jarige, dan geef die kid gewoon zijn gameboy terug en laat de grote meneeren maar verder klooien met php. Ik vin zowiezo dat het erg inconsequent is om zo laks met data-types om te gaan. Da's misschien ook wel de reden waarom je PHP niet kunt gebruiken voor andere doeleinden Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

>achja.. het is maar net wat je zelf het
>makkelijkste vind en waar je je het fijnste
>bij voelt en waar je het voor nodig hebt
Perl..... dus.... Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/clown.gif

>maar php niet overzichtelijk ? kom op zeg
PHP:
code:
1
 stripslashes (str);

Perl:
code:
1
  str=~s,/,,g

Pick your choice ;-)

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Dames,dames, Perl met PHP vergelijken is als het vergelijken van een wistikhetmaar met een ikweethetniet. In ieder geval zijn de twee niet echt te vergelijken. Oke ik weet het, PHP is evt. met een interpreter ook als systeem/shell scripting taal in te zetten, maar dan staat het toch echt in de schaduw van PHP. Het is ook nooit de doelstelling van PHP geweest om Perl's kont te schoppen. En als we dus dingen gaan roepen als 'heeft Perl wel functies voor het aanspreken van MySQL'is het mij wel duidelijk dat je een beetje eenzijdige mening hebt, en je nog nooit serieus met Perl beziggehouden hebt, want Perl heeft een o-zo botte database interface DBI, die de database functies van PHP's kont schoppen. Mbt regex en addslashes enzo, ja dat kan in Perl idd met regex gekkigheid, en anderzijds is het ook weer mogelijk om PCRE(Perl Compatible Regular Expressions) in PHP te bouwen. Perl bestaat ook al heel wat langer dan PHP, en is dmv modules compleet customizable, in principe net zoals PHP dat heeft, alleen dan wat intelligenter en evt. aan te spreken via CPAN databases. Met Perl zijn de dingen veel meer low-level, en dat geeft Perl een groot voordeel tov PHP. Perl is ook nooit geschreven als webscripting taal maar origineel geschreven als systeemscriptingtaal. Dat zijn een aantal redenen waarom systeembeheerders ed. dus voor Perl kiezen.

Naar mijn idee is dit dus een kansloze discussie/vergelijking.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:27
Ik ben gebuik perl Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif.

En ik sluit me helemaal aan bij hans.

Ik zie wel dat de meeste mensen die roepen van php rulez perl nog nooit hebben gebruik: als je alleen een datum in een pagina wil proppen kan je SSI gebruiken en voor databases is perl misschien wel beter dan php3 (van 4 weet ik niks af).

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Ik denk dat de meeste mensen hier (note: de php-gebruikers) alleen perl dus kennen als een web-language.. In die content moet je de discussie dus voeren.. Voor de rest is en blijft perl superieur ;-)

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• Woutepout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 15:08
Eigenlijk is de discussie al afgesloten door de vorige drie heren (met name Hans), maar ik met deze post nog even een paar onzuiverheden die in de discussie zijn geslopen rechtzetten.

Ten eerste ligt de overzichtelijkheid en leesbaarheid van scripts bijna altijd aan de programmeur. Programmeerstijl (commentaar, opmaak, keuze van functienamen, datastructuren, enz., enz.) heeft veel meer invloed op de leesbaarheid van scripts dan wat dan ook. Verder is een van de motto's waarop Perl gebaseerd is TMTOWTDI ('tim toady'), oftewel "There's More Than One Way to Do It!". De taal is erg open opgezet, zodat de programmeur vrij is om de dingen op zijn manier te doen: c-style/object georienteerd/sequentieel. Bottom line: het laten zien van een reguliere expressie en zeggen dat Perl onoverzichtelijk is, is pure b*ll. (Je weet wie je bent Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif ) Ok, regexps kunnen een bitch zijn om te leren, maar je wil niet weten hoe krachtig ze zijn. (eigenlijk wel dus Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif )

Ten tweede is Perl ook in embedded/parsed vorm te verkrijgen. Ik geloof dat je daarvoor een apache-module moet installeren, maar dat stelt je wel in staat om (net als met PHP) zulk soort dingen te doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<html>
<body>
Bla en tekst.
[! perl-code die leuke dingen uitpoept !]

meer bla

[# perl-code met een andere delimiter (ik geloof dat dat mag  [img]http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif[/img] ) #]

nogmaals bla
</body>
</html>

Nog iets, Perl doet ook niet moeilijk over variabele datatypes. Ik bedoel het volgende: "12" wordt automatisch geconverteerd naar 12 als je "12" + 1 zegt. Duidelijk? Dat dacht ik al. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/puh2.gif

Nogmaals, ik wil me niet in de discussie mengen (jullie zijn allemaal oud en wijs genoeg om zelf te beslissen wat voor taal je gebruikt), maar ik wilde even wat onjuistheden uit jullie "argumenten" halen. (De discussie, die dus eigenlijk geen discussie (waard) is.)

Verwijderd

Als je perl met html wilt mengen gebruik je het volgende scriptje in perl:
code:
1
2
3
4
#!/usr/bin/perl
print "Content-Type: text/html\n\n";
print "document.write('Hello world!');"
exit;

en zet je het volgende in je html:
code:
1
<script src=perlscript.cgi></script>

Het is maar net waar je je het beste bij voelt. ik ben begonnen met perl omdat ik een heel aantal goede tutorials en boeken kon vinden, en omdat er zoveel scripts zijn, vergelijk de php en perl scripts op hotscripts.com maar eens, ongeveer 1000 meer perl scripts. Dat perl een sysmanage achtergrond heeft is soms juist heel handig als je eigenschappen van filetjes enzo moet weten, omdat perl heel nauw samenwerkt met unix, (OK, niet met Micro$oft, maar dat is weer pro ASP)Ik ga voor perl, maar wat jullie vinden moet je zelf weten. ik heb perl nu geleerd en kan het aardig goed en je kan met alletwee de languages toch hetzelfde.

Fox

Verwijderd

Op zondag 04 november 2001 08:44 schreef poepkind het volgende:
Als je perl met html wilt mengen gebruik je het volgende scriptje in perl:
code:
1
2
3
4
#!/usr/bin/perl
print "Content-Type: text/html\n\n";
print "document.write('Hello world!');"
exit;

en zet je het volgende in je html:
code:
1
<script src=perlscript.cgi></script>
Tering pietje !! Dit is ZO omslachtig !!

Zoek maar eens wat rond met Google enzo, dan kom je echt manieren tegen die stukken beter zijn dan dit (oa. de PHP style kan ook gewoon met Perl).

Verwijderd

Nou ik gebruik wel perl, misschien is php wel makkelijker ,maar perl is echt wel krachtiger dan php en perl kun je voor meer dingen gebruiken dan alleen maar websites bouwen.

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
PHP is met een heel ander doel gemaakt dan Perl. PHP is echt specifiek bedoeld voor webpagina's en MySQL-databases en is daar ook voor geoptimaliseerd. Perl is een shellscriptlanguage en is eigenlijk bedoel voor shell-scripting, maar kan via de CGI-interface ook weergegeven worden op een webpagina.

Perl met PHP is hetzelfde als appels met peren vergelijken, ze hebben allebei zo hun eigen sterke punten. Perl is weer wat beter geoptimaliseerd voor regexps, PHP weer voor dit etc.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Perl is wel krachtig enzo, maar dingen als s// voor een search en replace en bijv. de $_ variabele maken het nou niet echt heel overzichtelijk vind ik hoor.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op zondag 04 november 2001 12:41 schreef Bigs het volgende:
maar dingen als s// voor een search en replace en bijv. de $_ variabele maken het nou niet echt heel overzichtelijk vind ik hoor.
Maar wel krachtig en compact.

• RvdH
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op zondag 20 augustus 2000 01:51 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
Waarom zie ik hier bijna niemand die Perl gebruikt? Het lijkt me sterk dat het zo makkelijk is dat er niemand vragen heeft. Ik ben er nu 2 weken hard mee bezig en heb toch al wat vragen gehad.<BR>Ik vind Perl een hele fijne taal, heel overzichtelijk. Ik heb wat in PHP scriptjes zitten kijken en dat vind ik toch iets minder overzichtelijk.
PHP is makkelijker, denk ik, voor beginners. De standaard "ik wil een forum bouwen en die moest gisteren af zijn" personen zien in PHP een makkelijke taal die goed met een database te combineren is.. en dat maakt het populair.

Perl kan uiteraard precies hetzelfde, maar het vereist wel een beetje dat je je in de taal verdiept. Vooral de vele modules en de customizeability maken het voor mij een leuke taal om mee te werken.

* RvdH heeft op www.shellz.nl veel voorbeeldcode staan :)

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 21:58
ik vind perl zelf makkelijker omdat ik het toen geleerd heb en daarna nog php moest leren, maar daar had ik geen zin in. :)

Verwijderd

Ik was altijd de php man, deed wel een aantal dingen in perl, maar tot een bepaald niveau. Ik heb een paar dagen gelede "Programming Perl" van Larry Wall gekocht. Top boek! Kan ik iedereen aanraden. En het staat vast: De komende projecten gaan met een beetje mazzel in perl :)

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

edit:
onder verkeerde naam gepost

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:09

pim

Bij Perl moet je gewoon nog een hoop overbodige dingen doen.
Denk maar een method=get/post opvangen. dat doet php automatisch.

Ik ben iig met Perl begonnen, daarna overgestapt op PHP, en ben nu 10 keer zo productief..

• [ti]
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sinds ik PHP gebruik blijft m'n roos weg! M'n haar danst!

• Bigs
  • Niet online
Op zondag 04 november 2001 13:12 schreef tomato het volgende:

[..]

Maar wel krachtig en compact.
Compact wel ja.. een CSS decoder in minder dan 500 tekens B-)

• RvdH
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op zondag 04 november 2001 16:54 schreef pim het volgende:
Bij Perl moet je gewoon nog een hoop overbodige dingen doen.
use CGI;

*klaar*

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

pim: Bij Perl moet je gewoon nog een hoop overbodige dingen doen.

Volgens mij waren we het er al zowat over eens dat qua webapplicaties php beter is :)

De overige taken zoals systeembeheer etc.. moet je echt niet proberen met php (naja kan ook wel maar is niet zo prettig om mee te werken). Ik ben zelf begonnen met php maar nu toch bezig langzamerhand aan het overstappen naar perl veelal door de zeer sterke ondersteuning voor taken die niet persé te maken hebben met webapplicaties.

edit: ik wacht trouwens nog ff perl 6 af voordat ik helemaal overstap, ik moet zeggen dat ziet er wel errug leuk uit

[zwaar ot /]
Zijn ebooks illegaal?

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
Volgens mij is php makkelijker om te leren voor beginnende programmeurs, maar perl is (php ook) heel snel te begrijpen voor de C/C++ gurus onder ons (ikke).

Ikzelf gebruik perl en php :)

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 22:46

Apache

amateur software devver

oude thread ...

If it ain't broken it doesn't have enough features

• stylee

stylee

blah zeg ik je

Apache: oude thread ...

Nu je het zegt.... :+

Maar iemand (poepkind) loopt hier oude perl threads omhoog te halen... :+

• tomato
  • Niet online
Op zondag 04 november 2001 18:22 schreef stylee het volgende:
edit: ik wacht trouwens nog ff perl 6 af voordat ik helemaal overstap, ik moet zeggen dat ziet er wel errug leuk uit
Perl 6 wordt erg cool :9~
Maar je kunt er nog wel even op wachten, Larry en Damian zijn nog wel even met het ontwerp bezig denk ik zo. Regexen worden trouwens erg leuk in Perl 6 ;)

• tomato
  • Niet online
Op zondag 04 november 2001 18:40 schreef stylee het volgende:
Ja, ik zag het vanmiddag. Plotseling allemaal stokoude perl threads in de active topics, allemaal door poepkind |:( :D

Verwijderd

Zoals in me sig staat gebruik ik Perl (Kan niet eens PHP :)) maar dit komt meer omdat ik er gewoon ooit aan begonnen ben... en ik was meteen verkocht wat is perl een mooie krachtige taal. Je kan echt alles dus ook MYSQL (ooit wel eens van DBI gehoord ??? http://dbi.symbolstone.org/ ) nagoed het meeste is al gezegt in dit topic...

Ik wou toch nog even laten weten dat ik het ook gebruik, niet dat daar iemand op zit te wachten.

Perl eq B-)

edit:

Wel grapig om te zien hoe zo'n oude Topic weer verder leeft

• dusty
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op zondag 04 november 2001 11:44 schreef kia het volgende:
Nou ik gebruik wel perl, misschien is php wel makkelijker ,maar perl is echt wel krachtiger dan php en perl kun je voor meer dingen gebruiken dan alleen maar websites bouwen.
Ik zie verschillende Perl aanhangers zeggen dat PHP-ers eens dieper in PERL moeten gaan kijken,

Laat dit nou toevallig voor jou precies omgekeerd zijn, jij moet eens wat dieper in PHP kijken, dan kan je ontdekken dat je niet alleen websites kan bouwen met PHP maar ook PRECIES dezelfde dingen als perl.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• dusty
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op zondag 04 november 2001 18:40 schreef stylee het volgende:
Apache: oude thread ...

Nu je het zegt.... :+

Yup zag het ook pas nu ik bij zijn reactie aankwam :)

Wordt tijd dat er een uitroepteken komt te staan bij de eerste reactie dat het een OUDE thread is. (eventueel ook bij het overzicht..) zou het leven een stuk makkelijker maken :)

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• stylee

stylee

blah zeg ik je

dusty: Laat dit nou toevallig voor jou precies omgekeerd zijn, jij moet eens wat dieper in PHP kijken, dan kan je ontdekken dat je niet alleen websites kan bouwen met PHP maar ook PRECIES dezelfde dingen als perl.

Mee eens.. maar zoals ik hierboven al schreef ben ik zelf begonnen met php en heb redelijk wat projectjes gedaan hiermee (voor mijn voormalige baas), nu ben ik bezig met perl en ik vind het gewoon een stuk krachtiger werken (vooral als je het combineert met sysbeheer-achtige zaken)

nix mis met perl maar ook nix mis met php zou ik zeggen

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 13:59

jep

Ik doe alles in perl :) maar dan voornamelijk Linux progle'tjes :)
Pagina: 1