Toon posts:

Led blijft branden ...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey ik heb een vraagje .. ik heb een fanbus gemaakt met een ledje naast me schakelaar die gaat aan als de fan aan staat en uit als de fan uit staat DUHH :Z .... maar okey ik heb dus de fan op 7v lopen ... alleen als ik de schakelaar aan heb staan dan brand het ledje gewoon op 12v (met weerstand er tussen natuurlijk) da's allemaal best mooi maar als ik de schakelaat uit zet dan blijft de klote ledje op 5v branden :( !!! wat kan ik hier tegen doen ??

[edit] okey hier is dan het schema hehe waarschijnlijk het meest slechte schema ooit gezien maar ik heb geen idee hoe ik zoiets moet tekenen en heb het in 5 min in elkaar geflanst :)

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.com/pics/ERAOROMDHHE

Verwijderd

een fatsoenlijk fanbus schema zoeken

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Laat eerst ff een schema of zo zien zodat we kunnen zien hoe je alles vast hebt gemaakt. Hier hebben we natuurlijk niks aan :?

Verwijderd

Topicstarter
KICKKKK ... sorry moest hemm ff naar boven kicken want zit best met het probleem :'(

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:15

Corn

Raar jongetje

Slechte schakeling. Zoek een beter schema en bouw dat na. Je probleem hier is dat de Fan 5v met een kleine weerstand doorlaat, en dat die ook als de schakelaar uit staat, door je led blijft lopen. Slechte constructie dus.
Probeert het eens zo, en vergeet niet de voorschakelweerstand te veranderen

BRON
...5.......12v
...0.......12v
...|..........|
...|..........|
...o../......|
....../.......|
...o/........|
..|..........|
..|-Fan---|
..|..........|
..|--LED--|

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 december 2001 10:15 schreef Cornholio2001 het volgende:
Slechte schakeling. Zoek een beter schema en bouw dat na. Je probleem hier is dat de Fan 5v met een kleine weerstand doorlaat, en dat die ook als de schakelaar uit staat, door je led blijft lopen. Slechte constructie dus.
Probeert het eens zo, en vergeet niet de voorschakelweerstand te veranderen

BRON
...5.......12v
...0.......12v
...|..........|
...|..........|
...o../......|
....../.......|
...o/........|
..|..........|
..|-Fan---|
..|..........|
..|--LED--|
Ja okey ik geef je gelijk dat het misschien niet DE schakeling is want heb het gewoon zonder schema in elkaar geknutseld maar hoe jij het hier maakt zou me led ook op 7v lopen en dat lijkt me nioet zo mooi als in me baybus 1 led minder fel brand :( En als ik de - van me fan onderbreek dan blijft me led altijd branden want de min van me led en fan zijn dan naturlijk verschillend en kan ze niet alletwee onderbreken

• Corn

Corn

Raar jongetje

Op zondag 09 december 2001 10:24 schreef MoSc2001 het volgende:

[..]

Ja okey ik geef je gelijk dat het misschien niet DE schakeling is want heb het gewoon zonder schema in elkaar geknutseld maar hoe jij het hier maakt zou me led ook op 7v lopen en dat lijkt me nioet zo mooi als in me baybus 1 led minder fel brand :( En als ik de - van me fan onderbreek dan blijft me led altijd branden want de min van me led en fan zijn dan naturlijk verschillend en kan ze niet alletwee onderbreken
Nu maak je toch wel een grove fout. Led's branden niet op 7 volt. ze branden op ±2.8 volt. Daarvoor is de voorschakelweerstand, om er voor te zorgen dat de led niet te veel spanning krijgt, en dat er dus niet te veel stroom gaat lopen (hmmm, volgens mij andersom, maar goed) Dus als je de voorschakelweerstand goed uitrekend, brand ie net zo fel als op 12 v. Als je het per se op jouw manier wil doen, kun je ook een schakelaar met 2 contacten nemen. Dan kan wel alles in een keer uit. Ik heb gesproken

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 december 2001 10:35 schreef Cornholio2001 het volgende:

[..]

Nu maak je toch wel een grove fout. Led's branden niet op 7 volt. ze branden op ±2.8 volt. Daarvoor is de voorschakelweerstand, om er voor te zorgen dat de led niet te veel spanning krijgt, en dat er dus niet te veel stroom gaat lopen (hmmm, volgens mij andersom, maar goed) Dus als je de voorschakelweerstand goed uitrekend, brand ie net zo fel als op 12 v. Als je het per se op jouw manier wil doen, kun je ook een schakelaar met 2 contacten nemen. Dan kan wel alles in een keer uit. Ik heb gesproken
Ja okey dat ze niet op 12v branden snap ik wel anders zouden ze het maar heel kort doen he :P ... maar je heb idd wel gelijk ik ga eens ff kijken of dat werkt met een andere weerstand ertussen !

• Corn

Corn

Raar jongetje

<zeik>
Ik heb bijna altijd gelijk.
</zeik>
Succes ermee

Verwijderd

Op zondag 09 december 2001 10:35 schreef Cornholio2001 het volgende:

[..]
ze branden op ±2.8 volt. Daarvoor is de voorschakelweerstand, om er voor te zorgen dat de led niet te veel spanning krijgt,
[..]
Volgens mij is het 1,6 volt voor een standaard LED...

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 09 december 2001 15:37 schreef UnXplained het volgende:

[..]

Volgens mij is het 1,6 volt voor een standaard LED...
Ik heb het ff opgezocht

rode led 1.6V
groen 1.8V
geel 2.0V

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Op zondag 09 december 2001 15:44 schreef thedolf het volgende:

[..]

Ik heb het ff opgezocht

rode led 1.6V
groen 1.8V
geel 2.0V
Klopt... er zit per kleur, maar ook per uitvoering verschil in doorlaat spanning. In de conrad gids lees ik waardes van 1,6 tot 3,2 volt! Lekker handig voor het berekenen van de weerstand.

En dan niet te vergeten de stroom door zo'n ding... dat varieert ook nog behoorlijk. van 2 tot 4mA bij Low Current leds tot meer dan 50mA bij speciale felle leds.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 december 2001 15:44 schreef thedolf het volgende:

[..]

Ik heb het ff opgezocht

rode led 1.6V
groen 1.8V
geel 2.0V
Ik heb een blauwe :P

• Chopper_Rob
  • Laatst online: 01-05-2025
neem gewoon een schakelaar waarmee je 2 schakelkringen kan schakelen, eentje voor de fan en eentje voor de LED :)

https://drinkwaterpunten.nl

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:41

The Legend

*Plop*

OP VirtualHideout staat/stond een tutorial voor het maken van een fanbus, inclusief stroomschema. Daar heb ik mijne mee gemaakt :)

Ik ben toch malle pietje niet!

Pagina: 1