Mn a7v266-e draait nu dus, maar nu nog een HD aan de praat krijgen. Ik heb in principe in de kast alleen maar het mobo (inclusief proc en geheugen) vervangen, maar nu krijg ik de volgende error bij het booten: "Primary Master Drive Fails". Ik heb alles in exact dezelfde instellingen gelaten (hd op ide1 master, dvd op ide1 slave, cd-rw op ide2 master) en ook bij het booten zie ik dat de HD wel gedetecteerd wordt. Iemand een id?
Zijn je HD en DVD oid op dezelfde settings afgesteld zodat deze beide als master/slave willen opstarten? Kan bv als je beide op Cable select zet.....
iig, is het een BIOS-opstartprobleem of begint de ellende pas NA het overzichtscherm, het moment waar je zeg maar je DOS_flop erin kan proppen.
meestal is het de fysieke aansluiting van de HD dat een probleem oplevert. De Jumper uit je HD trekken (betekent voor HD's -> solodraaien) en je CD-ROM op de secundaire plaatsen zou wel 's kunnen werken.
Nou, ik heb nu dus alleen mn hd erin hangen, en ik hou t zelfde probleem. Bios ziet m wel mooi hangen (zie keurig netjes dat t een maxtor schijf is... hij speurt alle ide-poortjes af, waardoor er dus alleen maar resultaat wordt gegeven op ide1 master, en dat klopt omdat alleen die schijf er maar in hangt). En prompt daarna krijg ik die melding!Op zaterdag 08 december 2001 23:26 schreef ecteinascidin het volgende:
Zijn je HD en DVD oid op dezelfde settings afgesteld zodat deze beide als master/slave willen opstarten? Kan bv als je beide op Cable select zet.....
iig, is het een BIOS-opstartprobleem of begint de ellende pas NA het overzichtscherm, het moment waar je zeg maar je DOS_flop erin kan proppen.
meestal is het de fysieke aansluiting van de HD dat een probleem oplevert. De Jumper uit je HD trekken (betekent voor HD's -> solodraaien) en je CD-ROM op de secundaire plaatsen zou wel 's kunnen werken.
* Passenger snapt het niet meer...
hmzzz... na veel klooin blijkt dat het aan mn hd ligt... Tenminste, niet aan mn hd zelf, maar een combinatie van die drive + moederbord
Andere schijven doen het prima. De schijf is een Maxtor 30 gieg schijf, weet iemand of dit probleem bekend is bij Asus of dat er evt. fixes voor zijn? (andere maxtor schijven doen het overigens wel!... zijn wel wat oudere)
Welke IDE kabels gebruik je? De 'gewone' 40pins DMA33 kabels of 80pins ATA100 kabels? ATA100 kabels zijn te herkennen aan het aantal pins en connectors met verschillende kleuren: blauw-grijs-zwart. Als je voorheen 40pins kabels gebruikte en daarna op je nieuwe moederbord de bijgeleverde ATA100 kabels gebruikt, dan moet je wel op een aantal punten letten:
Blauwe connector op moederbord
Grijze connector op slave device
Zwarte connector op master device
Alle jumpers moet je bij voorkeur op cable select zetten (master-slave kan natuurlijk ook, maar schijnt niet altijd te werken
)
Blauwe connector op moederbord
Grijze connector op slave device
Zwarte connector op master device
Alle jumpers moet je bij voorkeur op cable select zetten (master-slave kan natuurlijk ook, maar schijnt niet altijd te werken
Ik weet niet zeker,maar kan het niet dat je de HD op de Raid connector hebt aangesloten en de onboard-raid afstaat in bios ???
Het probleem doet zich alleen voor bij de 30 gieg schijf. Andere hd's (een maxtor en een seagate) werken prima. Alleen het vervelende is dat ik precies DIE 30 gieg schijf in mn pc MOET hebben (aangezien ik alleen mobo etc. vervangen heb, staat al mn data dus nog gwoon netjes op zn plaats, op die 30 gb schijf dus).
Ik heb netjes de ata100 kabels gebruikt, hd staat op ide1 op master, en hangt keurig aan de zwarte connector. Overswitchen naar c/s maakt ook niet veel uit, ik blijf dezelfde error krijgen.
Het is ook onmogelijk dat ik mn hd op een raid controller heb aangesloten, omdat ik de a7v266-e ZONDER raid heb. Dus dat is sowieso uitgesloten.
Ik krijg een beetje het idee dat het een bios-probleempje is? Aangezien de hd wel gedetecteerd worddt, maar niet in gebruik genomen kan worden. In het lijstje waar alle ide poorten worden afgezocht, zie ik de hd wel staan, maar DAARNA krijg ik pas die error. Oftewel, met de aansluiting van de HD lijkt me weinig mis. Ik draai nu de revision 1004b, weet iemand of in de 1005beta hier een of andere fix voor is geweest die ermee te maken zou kunnen hebben?
Ik heb netjes de ata100 kabels gebruikt, hd staat op ide1 op master, en hangt keurig aan de zwarte connector. Overswitchen naar c/s maakt ook niet veel uit, ik blijf dezelfde error krijgen.
Het is ook onmogelijk dat ik mn hd op een raid controller heb aangesloten, omdat ik de a7v266-e ZONDER raid heb. Dus dat is sowieso uitgesloten.
Ik krijg een beetje het idee dat het een bios-probleempje is? Aangezien de hd wel gedetecteerd worddt, maar niet in gebruik genomen kan worden. In het lijstje waar alle ide poorten worden afgezocht, zie ik de hd wel staan, maar DAARNA krijg ik pas die error. Oftewel, met de aansluiting van de HD lijkt me weinig mis. Ik draai nu de revision 1004b, weet iemand of in de 1005beta hier een of andere fix voor is geweest die ermee te maken zou kunnen hebben?
probeer eens 1 schijf en de jumper op cable select zetten
of de delay time van je schijf in je bios veranderen
of de delay time van je schijf in je bios veranderen
Been there, done that... resultaat: 0,0...Op zondag 09 december 2001 12:11 schreef taz3d_nl het volgende:
probeer eens 1 schijf en de jumper op cable select zetten
Ik begin dr een beetje moedeloos van te worden, dit is al het 3 forum waar ik een thread heb lopen, en is dr nou helemaal niemand die dit probleem ook heeft?
wie weet moet jeje bios flashen
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_A/VIA_Chipset/Apollo_KT266A/A7V266-E/1005e_04.zip
nieuwste
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_A/VIA_Chipset/Apollo_KT266A/A7V266-E/1005e_04.zip
nieuwste
ja waarschijnlijk wel, asus released veel biosenOp zondag 09 december 2001 12:14 schreef DarkRider het volgende:
wie weet moet jeje bios flashen
probeer dat eens
ok, dan ga ik nu een recente beta bios proberen... resultaat post ik hier wel
heb je je delay time van je schijf al veranderd in je bios
of misschien is je udma66 kabel kapot, dit had ik namelijk ook bij mijn epox ( DOA )
of misschien is je udma66 kabel kapot, dit had ik namelijk ook bij mijn epox ( DOA )
??? delay time?Op zondag 09 december 2001 12:34 schreef taz3d_nl het volgende:
ik heb al 3 kabels geprobeerd, daar kan het niet aan liggen... en btw, andere schijven doen het wel!Op zondag 09 december 2001 12:34 schreef taz3d_nl het volgende:
en als je hem als slave aan de ide hangt
ik heb wel eens een keer zo een probleem gehad met een western digital schijf, die wou absoluut niet als master aan een ide poort hangen
hang die seagate eens als master en die maxtor als slave !
ik heb wel eens een keer zo een probleem gehad met een western digital schijf, die wou absoluut niet als master aan een ide poort hangen
pak een opstartdisk
en kijk eens in fdisk als ie de schijf ziet
begin nu aan die schijf te twijfelen
en als ie hem ziet doe eens
fdisk /mbr
fdisk /mbr
yep dat is ook een goeieOp zondag 09 december 2001 12:47 schreef DarkRider het volgende:
pak een opstartdisk
fdisk /mbr
misschien is je multi boot record wel beschadigd om de een of ander reden
a:\fdisk
Er zijn geen vaste schijven aanwezig
"Primary slave drive fails!"Op zondag 09 december 2001 12:42 schreef taz3d_nl het volgende:
en als je hem als slave aan de ide hangt
dit helpt dus ook vrij weinig
ben bang dat ie kaduuk is
hang hem in een andere pc als 2de schijf en kijk of je er op kunt.
hang hem in een andere pc als 2de schijf en kijk of je er op kunt.
yep, dan doettie t wel! volgens mij is t puur de combinatie mobo + hd???
echt vaag !!
wat voor een maxtor is het precies ?
Een Maxtor 30.7 GB U-DMA66 7200rpm...Op zondag 09 december 2001 13:31 schreef taz3d_nl het volgende:
echt vaag !!
heb je nog een ander systeem ?
kun je hem daar misschien aanhangen en heel de schijf fdisken en opnieuw formateren
misschien helpt het
kun je hem daar misschien aanhangen en heel de schijf fdisken en opnieuw formateren
misschien helpt het
Inderdaad zwaar vaag!
Probeer eens harddisk autodetect in BIOS uit te schakelen en stel de schijf dan handmatig in (check maxtor site voor details - clusters heads sectors enzo)
Probeer eens harddisk autodetect in BIOS uit te schakelen en stel de schijf dan handmatig in (check maxtor site voor details - clusters heads sectors enzo)
op dat idee kwam ik ook al (dankzij de handleiding van mn mobo (ja, ik lees die dingenOp zondag 09 december 2001 13:42 schreef BalusC het volgende:
Inderdaad zwaar vaag!
het rare is, als ik in mn bios dan alles manual in wil gaan stellen, dan heeft mn bios alvast wat instellingen neergezet (zeg maar gerust, ALLE instellingen) die corresponderen met mn schijf... dus op de een of andere manier ziettie m wel, maar doettie t toch niet
dit wil ik eigenlijk als aller aller aller aller laatste oplossing bewaren, want op deze schijf staat mn oude win2k installatie die ik graag zsm weer aan de praat wil hebben...Op zondag 09 december 2001 13:38 schreef taz3d_nl het volgende:
heb je nog een ander systeem ?
misschien helpt het
en dr staat nogal wat data op (giegje of 15 aan data denk ik toch wel)
fdisk en formateer heel die schijf maar in je 2e systeem
zo kom je toch niet verder
dat is je enige hoop denk ik
Zijn het meerdere partities, en welk FS gebruik je?
Wellicht is het nog een mogelijkheid om je hele HD(wordt wel groot, of je moet 'm gaan spannen)of de partities te Ghosten en dan een ander merk/type 30GB HD gebruiken..
Moet je in het laatste geval wel de partitieverdeling exact hetzelfde hebben..
Zou je bovendien niet eerst je data eraf halen ?
Wellicht is het nog een mogelijkheid om je hele HD(wordt wel groot, of je moet 'm gaan spannen)of de partities te Ghosten en dan een ander merk/type 30GB HD gebruiken..
Dat is wel het aller-allerlaatste waar je aan gaat denken.Op zondag 09 december 2001 13:49 schreef taz3d_nl het volgende:
fdisk en formateer heel die schijf maar in je 2e systeem
Zou je bovendien niet eerst je data eraf halen ?
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
het zijn 2 fat32 partitiesOp zondag 09 december 2001 13:50 schreef BackSlash32 het volgende:
Zijn het meerdere partities, en welk FS gebruik je?
Dan kun je je schijf als slave in een ander systeem hangen en een image maken van je systeempartitie...als je genoeg tijdelijke opslagruimte op een andere FAT32schijf hebt.
Let er wel op dat als je een image terug zet de doelpartitie even groot of groter moet zijn.
Let er wel op dat als je een image terug zet de doelpartitie even groot of groter moet zijn.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
* Passenger baalt... Heb alleen maar een ReiserFS-schijf (linux) die groot genoeg is...Op zondag 09 december 2001 13:56 schreef BackSlash32 het volgende:
Dan kun je je schijf als slave in een ander systeem hangen en een image maken van je systeempartitie...als je genoeg tijdelijke opslagruimte op een andere FAT32schijf hebt.
ik heb PRECIES hetzelfde probleem gehad. Nu is mijn 30gb hardeschrijf naar de hemel
Data van je 2e partitie naar de reiser partitie backuppen, ghoste exe op je nu lege partite zetten en (een) image(s) maken van je systeem partitie.
Kijk hoe groot die dingen zijn, je kunt ze vlgs. mij alleen op een FAT32 partitie kwijt met Ghost personal.
Kijk hoe groot die dingen zijn, je kunt ze vlgs. mij alleen op een FAT32 partitie kwijt met Ghost personal.
Verwijderd
Persoonlijk zou ik niet de dvd achter je hd zetten, als het ff kan zet de cd en dvd op ide 2
Erbij: heb je misschien dma aanstaan en was dat eerst niet zo?
Erbij: heb je misschien dma aanstaan en was dat eerst niet zo?
Kijk even of je ergens niet een 30GB sschijf kunt kopen of lenen. Waarschijnlijk gaat die HD altijd lopen zooien in die machine als ie niet binnenkort overlijd.
Niet te lang mee zooien, da's alleen zonde van je tijd.
In die tijd had je makkelijk je andere schijfje kunnen verdienen
Niet te lang mee zooien, da's alleen zonde van je tijd.
In die tijd had je makkelijk je andere schijfje kunnen verdienen
Pagina: 1