RPM installeren met dependencies

Pagina: 1
Acties:

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hey iedereen, dit is vast heel simpel voor jullie, maar ik snap er ff geen hout meer van.
/usr/bin/getgid is needed by sendmail-8.12.1-1
/bin/id is needed by sendmail-8.12.1-1
libcrypto.so.0.9.6.1 is needed by sendmail-8.12.1-1
libdb-3.1.so is needed by sendmail-8.12.1-1
libssl.so.0.9.6.1 is needed by sendmail-8.12.1-1
Ik kan die packages alleen niet vinden!
En hoe zit het met die directory's? Moet ik die zelf maken ofzo :?

Is er geen manier om sendmail te installeren en RH automatisch die dependencies te downloaden ofzo :?

Ik weet nml niet hoe ik nu sendmail kan installeren..

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat je zou kunnen doen is de RPM-manager van RH gebruiken (grafisch ding) en dan sendmail aanvinken. Hij pakt dan ook gelijk alle dependencies. Maar het blijft idd irritant die dependencies...
Overigens kun je ook handmatig op www.rpmfind.net die namen intikken, krijg je de rpm erbij waar dat bestand inzit.

En ik dacht dat er verder net zo'n thread hier al liep:
[update]
deze dus

• saviour
  • Niet online
Bedankt voor je post, maar ik heb gezocht op freshmeat en rpmfind, maar ik heb die pakketjes niet gevonden (iemand anders wel?), ze staan ook niet op mijn cd.

Installeren via xwindows is ook geen optie aangezien dat niet geïnstalleerd is (het is nml een server).

Nu lees ik iets in die thread die je me gaf over connectivia, maar ik heb geen dependencies list (en ook geen id hoe je dat moet maken)..

Heeft iemand anders een oplossing?

Verwijderd

Welkom in RPM hell. Hoort deze versie wel bij je distro ? Zou kunnen dat je een versie hebt van een andere versie/distro. SSL zou niet moeilijk te vinden moeten zijn. Waar heb je de rpm vandaan en probeer in eerste instantie een update te installeren die bij je RH versie hoort.

• saviour
  • Niet online
Ik kan helemaal niets vinden van lib*
Hoort deze versie wel bij je distro ?
Bedoel je RPM? Ik heb gewoon de standaard met RH 7.2

En Sendmail is nog helemaal niet geïnstalleerd. Ik heb ook een tar.gz geprobeerd, uitgepakt met:

tar xvzf *
make
make install

Maar blijkbaar was dat niet voldoende ofzo, want het was daarna niet geïnstalleerd :P

De versie die ik van Sendmail heb is de nieuwste, gevonden met Freshmeat.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:00
./configure doen we dat niet meer?

en voor sendmail kun je het beste op http://www.sendmail.org kijken.

Verwijderd

Niet alles laat zich goed installeren met ./configure && make && make install. Je kunt met configure opties meegeven, voor meer info ./configure --help. Maar eenvoudiger is of een RPM package van de RH site te halen (of je cd indien het gewoon een standaard package is). De dependencies staan dan wel op hetzelfde medium. Als die versie niet beschikbaar is op RedHat kun je wellicht beter wachten tot die versie wel beschikbaar komt, of je standaard sendmail van je RH versie installeren. Of heb je een speciale reden dat je die versie van sendmail wilt ?

• saviour
  • Niet online
Op zondag 09 december 2001 01:45 schreef The Source het volgende:
./configure doen we dat niet meer?
Dat had ik ingetypt maar hij deed daar niets mee. (zal het zeker wel verkeerd hebben gedaan :| )

ik kijk nog wel ff op sendmail..

edit: Ik heb geen speciale reden dat ik die nieuwe versie wil, ik nam alleen aan dat die dan ook automatisch zou werken en dat hij beter zou zijn dan de oude :)

ik zal dan wel proberen om het van de cd te installeren..

Heel erg bedankt! :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
Alle mensen met Debian lachen stilletjes om deze post...en weten weer waarom ze ook al weer Debian gingen gebruiken en NIET een andere distro :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Op zondag 09 december 2001 01:52 schreef 0siris het volgende:
Alle mensen met Debian lachen stilletjes om deze post...en weten weer waarom ze ook al weer Debian gingen gebruiken en NIET een andere distro :)
En ik lach nog veel harder want deze shit heb je net zo goed met de debian package manager.

• saviour
  • Niet online
En ik lach nog het hardst want van Debian snap ik minder dan van Red Hat :o :+

Overigens heeft het eeuwige welles / nietus spelletje geen nut natuurlijk.. Nogmaals bedankt voor de oplossingen :)

Verwijderd

Een package manager is er voor om je het leven eenvoudiger te maken. Helaas voldoen daar maar heel weinig packagemanagers aan, als er al eentje is die dat doet. En gelukkig is er voldoende keuze, dus voor elk wel wat wils. RedHat heeft zijn kwaliteiten, Debian heeft dat ook en Slackware schijnt ook wel aardig te zijn :)

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Probeer het anders eens met de --nodeps switch.
Vaak genereert RPM in RH7.2 een foutmelding over ontbrekende dependencies, terwijl ze gewoon geinstalleerd zijn. Dus iets van: rpm -i --nodeps sendmailpakketje.rpm

Worked for me! :)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• saviour
  • Niet online
Tnx Tachyon, dat zal ik doen als het van cd ook niet wil lukken :) (en dan maar hopen dat hij geen dingen mist).

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 09 december 2001 01:54 schreef janjanjansen het volgende:
En ik lach nog veel harder want deze shit heb je net zo goed met de debian package manager.
En dat is dus niet helemaal waar... RPM heeft messy dependancies. Zo kunnen pkgs op pkgs dependen, *maar* pkgs kunnen ook op files dependen, welke weer in pkgs zitten (wat dus hier het geval was).
Op die manier is niet heel makkelijk te zien welke pkgs geinstalleerd moeten worden... Dit is een van de grootste tekortkomingen van RPM.
debs daarentegen kennen alleen dependancies van pkgs op pkgs, waardoor apt vrij simpel uit kan zoeken welke pkgs nodig zijn, en deze downloaden/van CD plukken en installeren.

Ik wil niet zeggen dat deb/dpkg vrij is van alle vormen van dependancy problemen, maar het is (onder andere dankzij dit) minder messy dan RPM af en toe is.

Verwijderd

Ben ik wel met je eens. Voor mij was destijds de RedHat RPM hell een reden om dan maar afscheid te nemen van distro's met RPM als packagemanager. Toen snapte ik nog niks van Debian, en ben toen naar Slackware overgestapt. Dat is mij tot op heden erg goed bevallen. Debian kan ik inmiddels wel installeren maar ik ken Slackware redelijk goed en het bevalt me goed, package manager is spartaans maar in de beschrijving van het bestand staan de dependencies opgesomd. Dus dat werkt , ongeacht volgorde van installeren. En dat is een luxe vind ik ..

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zondag 09 december 2001 01:40 schreef saviour het volgende:
Ik kan helemaal niets vinden van lib*
[..]

Bedoel je RPM? Ik heb gewoon de standaard met RH 7.2

En Sendmail is nog helemaal niet geïnstalleerd. Ik heb ook een tar.gz geprobeerd, uitgepakt met:

tar xvzf *
make
make install

Maar blijkbaar was dat niet voldoende ofzo, want het was daarna niet geïnstalleerd :P

De versie die ik van Sendmail heb is de nieuwste, gevonden met Freshmeat.
Je doet hopelijk wel nog " /etc/rc.d/init.d/sendmail start " om sendmail daadwerkelijk te starten?

En rpm is best handig hoor, dan weet je tenminste zeker dat als je het geinstalleerd hebt het behoort te werken. (bijna altijd)
En kijk eens op http://www.rpmfind.net//linux/RPM/redhat/7.2/i386/sendmail-8.11.6-3.i386.html
Dat is dus de rpm van sendmail die RH bij 7.2 meelevert. Daar staan dus ook keurig alle dependencies onder. Dus klik op een die je nog niet hebt, en download en installeer die.
Helaas moet je dus zo wel alles handmatig doen :( Daarom vind ik rpm als ie echt vreselijk gaat zeuren om deps (als je weet dat je ze wel hebt kun je nog --force gebruiken), pak ik de source gewoon, en lees ./INSTALL goed door.

• saviour
  • Niet online
banaan-x, bedankt voor je post :) Ik wist bijv. niet dat je de ./INSTALL kon doorlezen..
Je doet hopelijk wel nog " /etc/rc.d/init.d/sendmail start " om sendmail daadwerkelijk te starten?
Dat werkte niet, vandaar dat ik wist dat ik het niet goed gegaan was ;) Maar ik zal wel kijken op die link die je me gaf, ik had nml helemaal niet in de gaten dat de dependencies eronder gezet werden.

edit: Met de standaard versie voor 7.2 is het nu gelukt! Nu nog configgen, bedankt allen :D
Pagina: 1