Toon posts:

hoe laag voltage mogelijk met athlon?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn athlon 1Ghz nu al een paar maanden vrolijk op 1.62volt staan en hij is net zo stabiel als anders (uptimes van een week totdat ik m'n computer gewoon uitzet enzo). Ik zou nog wel lager willen gaan, maar dan moet ik een hele oude bios flashen op m'n MSI K7T Turbo waarbij ik het voltage lager als 1.55 volt in kan stellen. Hij staat nu namelijk al op 1.55 volt waarbij ik in werkelijkheid uitkom op 1.62 volt (bekend probleempje met dit mobo).

Maar hoe laag zou hij eigenlijk nog kunnen? Zijn er wel meer mensen die hun athlon niet overklokken en het voltage verlagen of zelfs onderklokken zodat hij niet zo warm word en stiller te koelen valt? En wat halen jullie dan?

Ik heb het idee dat een goede voeding ook een boel uitmaakt... als het een goede voeding is heb je een stabielere stroomtoevoer met minder dalen waarbij de processor net te weinig stroom zou kunnen krijgen en errors gaat produceren. Qua voeding heb ik zelf nog maar een matig 250watt Aopen gevalletje dus dan zijn de resultaten nog hardstikke goed lijkt het me. Er komt al een veel betere 300watt Zalman voeding aan (als de PTT opschiet tenminste) en ik vraag me af of ik daarmee ook nog lager zou kunnen gaan :P

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik hier met mijn K7T Pro (oude) met een duron loopt al tijden ROCK SOLID op 1.46v

Verwijderd

Topicstarter
mjah, niet helemaal eerlijk vergelijk... die duron heeft zowiezo al een lager voltage nodig. Komt omdat hij minder cache heeft, dus zitten er ook minder transistortjes in, dus ook kleinere kans dat er een transistortje tussenzit die niet helemaal perfect is en wat meer stroom nodig heeft. Daardoor zijn de yields bij een lager voltage veel hoger en heeft AMD gewoon een lager voltage voor de DURON als spec op kunnen geven.

• Vlabakje90
  • Niet online
oke maar dan weet je dat in in ieder geval. Zo zou je in principe kunne uitrekenen hoe laag die van jou kan lopen...

Verwijderd

Topicstarter
in dat geval zou ik al aardig aan de grens zitten...
maar helaas zegt het nog niet erg veel. Jouw processor kan net uitzonderlijk goed/slecht zijn en voor de mijne hetzelfde. Al heb ik wel het idee dat m'n processor in elk geval al beter is dan de standaard athlon aangezien hij al op een lager voltage draait dan een duron :)

• Vlabakje90
  • Niet online
Mij duron is bewezen van lage kwaliteit AVIA ofzo...
Maar die van jou kan dus goed zijn. Moet je eens kijken op de core.

Verwijderd

Topicstarter
Et is een AXIA Y nogwat. AXIA was wel aardig, maar die Y schijnt weer minder te zijn.
Ik ga die Silverado der nu ff niet afhalen om het precieze nummer op te zoeken. Hij zit mooi met een laagje ASII en het is een teringwerk om dat ding der weer op te zetten :)

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Mijn TB 900 kan op 500Mhz op 1.1 volt lopen.

• Chopper_Rob
  • Laatst online: 01-05-2025
Weet je misschein ook hoeveel het Voltage op een Xp kan zijn om toch nog stabiel te draaien

Draait nu op 1,85 V is idle 55C en stressed 63/64C

https://drinkwaterpunten.nl

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
Ik heb lang een oude 1 ghz (dec 2000) athlon op 1,55v gehad. deze liep op 1155 mhz op 1,55v stabiel, stond bijna altijd aan en nergens problemen mee.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 december 2001 20:15 schreef Rempage0611 het volgende:
Mijn TB 900 kan op 500Mhz op 1.1 volt lopen.
whoa :D
Dat gaat me iets te ver... ik zou eigenlijk wel graag 1Ghz willen houden.
Mooi getal en nog lekker snel :)
Op zaterdag 08 december 2001 20:21 schreef salvador4 het volgende:
Ik heb lang een oude 1 ghz (dec 2000) athlon op 1,55v gehad. deze liep op 1155 mhz op 1,55v stabiel, stond bijna altijd aan en nergens problemen mee.
ongelovelijk... dat moet haast wel een gelukstreffer zijn!
overklokken & een lager voltage! Heh, dat heb ik zelfs nog nooit geprobeerd, zo absurd vind ik het idee :D Misschien voor de gein es een keertje doen (nu niet, net aan het downen). Als ik nu nog behoorlijk kan overklokken is dat misschien een indicatie dat het voltage nog wel verder omlaag kan @ 1Ghz.

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
idd een beetje overklokt, dat was gewoon een rare cpu. Hij kwam niet hoger dan 1155, of ik nou het voltage op 1,95v had staan of op 1,55v, maakt niks uit. Dus dan maar erg stil maken en voltage zo laag mogelijk.

het was trouwens een ajfa core als ik me niet vergis.

Verwijderd

Ik heb het idee dat een goede voeding ook een boel uitmaakt... als het een goede voeding is heb je een stabielere stroomtoevoer met minder dalen waarbij de processor net te weinig stroom zou kunnen krijgen en errors gaat produceren. Qua voeding heb ik zelf nog maar een matig 250watt Aopen gevalletje dus dan zijn de resultaten nog hardstikke goed lijkt het me. Er komt al een veel betere 300watt Zalman voeding aan (als de PTT opschiet tenminste) en ik vraag me af of ik daarmee ook nog lager zou kunnen gaan
Ik heb gelezen dat de voeding idd iets te maken heeft
met hoe laag je Vcore kan zijn. Het gaat erom dat het vcore
voltage niet fluctueert als je HDD bijv. ineens opspint.

Mijn Athlon 1100 draait dus op 1.55v (das de laagste
setting in mijn K7T pro 2a BIOS: v3.2). In de bios monitor
geeft ie dan aan dat het voltage 1.52v is en in Win2k
geeft ie 1.58v aan. Heb gelezen dat dit kan omdat Win
meer stroom vraagt (duh). Heb overclocken niet geprobeert
maar t schijnt zo te zijn dat met name de multiplier
van invloed is op je vcore voltage en niet zozeer je FSB.
Als je zo willen overclocken zou je dat dus met je FSB
moeten doen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 december 2001 21:46 schreef Gaap het volgende:

[..]

Ik heb gelezen dat de voeding idd iets te maken heeft
met hoe laag je Vcore kan zijn. Het gaat erom dat het vcore
voltage niet fluctueert als je HDD bijv. ineens opspint.
hm, mijn hd's gaan nooit uit dus dat probleem heb ik niet :P
En ik denk dat een goede voeding zowiezo ook bij gelijkmatige belasting een vlakkere stroom geeft, wat wel zo fijn is als je qua voltage op het echte minimum van je processor gaat zitten. Wat ik me zelfs nog afvraag is wat bijvoorbeeld de invloed is van fluctuaties in het lichtnet. Zo deed hier bijvoorbeeld vanmiddag eventjes iemand een stofzuiger aan die op dezelfde groep als mijn computer zit en daarbij zie je de lampen in m'n kamer toch eventjes knipperen. Dan moet je toch ook wel een voeding met flinke capicators en spoelen hebben om dat goed op te vangen...
Mijn Athlon 1100 draait dus op 1.55v (das de laagste
setting in mijn K7T pro 2a BIOS: v3.2). In de bios monitor
geeft ie dan aan dat het voltage 1.52v is en in Win2k
geeft ie 1.58v aan. Heb gelezen dat dit kan omdat Win
meer stroom vraagt (duh).
Meer ampere ja, maar het voltage blijft gelijk dacht ik hoor...
Ik denk dat die afwijkingen eerder komen doordat het proggie wat je gebruikt om die waarde uit te lezen ook een correctie voor jouw moederbord verrekent terwijl je in de bios de absolute waarde van de sensors uitleest. Zo verschillen de temperatuur in de bios of met een proggie onder windows ook vrijwel altijd.
Heb overclocken niet geprobeert
maar t schijnt zo te zijn dat met name de multiplier
van invloed is op je vcore voltage en niet zozeer je FSB.
Als je zo willen overclocken zou je dat dus met je FSB
moeten doen.
Lijkt me vrij onwaarschijnlijk... een aantal mhz meer blijft een aantal mhz meer, of de rest van het systeem nu ook harder gaat lopen (bij overklokken met FSB) of gelijk blijft. Maar maakt ook niet uit, ik wil niet eens overklokken. Ik wil dat voltage zo laag mogelijk krijgen zonder echt te moeten onderklokken.

Verwijderd

ELKE proc is anders dus er is geen antwoord wat het laagst mogelijke is. een core die goed overklokt gaat op een lager voltage z'n default halen ... gewoon proberen
Pagina: 1