PentiumMMX vs K6-2 op een Vxpro+ mobo

Pagina: 1
Acties:

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:55
Ik heb hier een PC'tje staan met een 537DMA VXpro+ moederbord van PCChips (uit '97) en daarop zit momenteel 128Mb SDRAM en een Pentium MMX @225 (3x75Mhz).

Nu kan ik van iemand een K6-2 400Mhz kopen voor 60 piek. Ik heb al uitgepuzzeld dat die er wel op kan, maar het voltage moet op 2.5V ipv 2.2V. Bovendien is 3.5x de hoogste multiplier op dit mobo, maar aangezien de K6-2 de 2x ziet als 6x, zijn 6x66 en 6x75Mhz mogelijk, resulterend in resp. 400 en 450Mhz.
>400 Mhz schijnt op dit mobo problemen te kunnen geven door een te hoog stroomverbruik, maar ik ga het wel proberen.

Ik ben via deze sites aan de info gekomen:
www.zarniwoop.force9.co.uk/
go.to/ajz (forum vooral)

Nu de vraag ;) (hoeveel) Is de k6-2 sneller dan mijn huidige cpu? En wat als 400 Mhz instabiel is en ik de cpu op 3.5x75Mhz=262.5Mhz moet laten lopen, hoeveel sneller is hij dan nog?

PS:mobo trekt 83MhzFSB niet en verder zit er een 12Mb voodoo2 in (ivm 3DNow!)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

400 MHz K6-2 is ongeveer 2 maal zo snel als een pI-200.

K6-2 is namelijk redelijk geoptimaliseerd om klok-to-klok een pentium bij te houden.

Of het gaat werken? op papier zou het wel moeten lukken.

• Initial G
Op zaterdag 08 december 2001 18:53 schreef ecteinascidin het volgende:
400 MHz K6-2 is ongeveer 2 maal zo snel als een pI-200.

K6-2 is namelijk redelijk geoptimaliseerd om klok-to-klok een pentium bij te houden.

Of het gaat werken? op papier zou het wel moeten lukken.
ok, dus moet het echt verschil kunnen geven, moet hij op minstens 400Mhz lopen dus? Want mijn P200MMX kan met moeite ook wel 262.5MHz lopen en dat is dan ook het maximum voor de k6-2 als die 400Mhz niet haalbaar blijkt... (of ik moet die multiplier mod doen van die site... hmmmz ;) )

• TheEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-07 11:29

TheEagle

Master (of my own) universe

De foating point unit van een K6/2 is wel een stuk langzamer dan die van een Pentium. Maar met genoeg Mhz ben je toch wel sneller dan die 225Mhz Pentium

Vanwege een gebrek aan logica slaat dit bericht helemaal nergens op.

• Initial G
Op zaterdag 08 december 2001 21:45 schreef Chaos_Eagle het volgende:
De foating point unit van een K6/2 is wel een stuk langzamer dan die van een Pentium. Maar met genoeg Mhz ben je toch wel sneller dan die 225Mhz Pentium
maar met dat 3DNow in combinatie met Voodoo2 is ie veel sneller, dat heb ik gezien op tomshardware, daar overtreft de K6-2 de pentium2 makkelijk met quake2...
met de " }:O " is de pentiumMMX weer sneller [per MHz], maar met "OGR" en "ECCp-109" weer niet! raar he :?
zie: http://www.teamanandtech.com/speed.asp

maar afgezien van 3D, is de K6-2 dus (toch) ongeveer gelijk (per MHz) aan de pentiumMMX? :?

Verwijderd

Ik heb ook ooit zoiets gedaan, van een PentiumMMX 200@250 naar een K62-450 (5.5*83) op een oud iTX-mobo. Werkte prima en gaf een flinke boost in de performance, ik kon toen (in combinatie met voodoo3-2000-pci) eindelijk 'fatsoenlijk' Q3 spelen :) :) :) Dat moet met die voodoo2 dus ook wel werken.

Als je hem echter op 262.5 moet gaan zetten, weet ik niet zeker of je beter uit ben dan met die Pentium op 225Mhz, hangt er maar net vanaf wat je er mee wilt gaan doen. Het verschil zal in elk geval niet groot zijn. Wat ik me nog wel kan herinneren (heb het systeem al 1.5 jaar geleden verkocht), is dat de memory performance echt brak was, in ieder geval zeker niet beter dan met de PentiumMMX. Dat kan ook verklaren dat sommige apps meer profiteren van de snellere CPU dan andere.

Moderne 3D-spellen zullen waarschijnlijk niet echt lekker gaan lopen, wat voor videokaart je er ook naast hangt. En als je het maximale eruit wilt halen, zul je waarschijnlijk ook aan de slag moeten met (vaak brakke) utilities om Write Combining/Allocation en de MTRR's aan te zetten.

Succes ermee!

• Initial G
UPDATE: Nou mensen, ik heb onlangs een K6-2 450 in het moederbordje gestopt. Het betreft een ADK core, 2.1V die ook geschikt is voor laptops (=hoge max temp, lager Wattage). Dit is dus ideaal in verband met de marginale voltage regulatoren op het bordje. Er zit nu een HS op van een GHz duron.
Het werkte eigenlijk meteen goed, hij draait lekker koel op 6(2)x75=450MHz @2.5V. Hartstikke stabiel in ieder geval. Ik heb Setk6 gebruikt voor de write allocation en daarmee geeft Sisoft Sandra de juiste performance weer. Ik vind alleen de memory bandwidth van ALU=106 en FPU=125 MB/s, vrij brak. Mijn pMMX @262.5MHz gaf 110 en 166.
Write combining werkt ook, maar das heel moeilijk in te stellen, moet namelijk steeds vanuit windows. Als ik het in de autoexec.bat zet lijkt het goed te gaan, maar volgens mij override mijn voodoo2 driver dan de zaak. Ik heb nog niet getest hoeveel snelheidswinst het geeft.

Al met al denk ik zo'n 5-10% snelheidswinst in office/desktop en 20-25% in (non 3dnow) games. Ik kan nu vet goed (relatief) NFS high stakes spelen! Yessss! ;)
(mijn ouders moeten nu maar eens een ATX systeem kopen :P )

Dit is een record, 3 jaar later het resultaat posten!! :D

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

\o/ - eerste zinnige trap van een bijna-3-jaar oud topic in tijden :)

Zelf hier een K6-2+ 550@500MHz(83x6) op een oude P55T2P4 (i430HX) draaiend gehad, performance boost tov K6-2 400 was enorm (de 2+ heeft L2 cache on-die, waardoor die 512KB op mobo L3 worden), al heb ik geen benches gedraaid.

* dion_b is trouwens van plan te proberen die 2+ op een SunPCI te zetten (PCI daughterboard met x86 CPU voor in een Sun Ultrasparc systeem), dat zou nog eens opschieten :P

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1