Toon posts:

Poster maken in photoshop

Pagina: 1
Acties:
  • 1.057 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een grote poster (van 1 meter bij 1,5 meter ongeveer) maken. Zelf ontwerpen dus. Dat wou ik met photoshop doen, maar nu vroeg ik me af op welke grootte ik het begin te maken (en dan later vergroot?). Wat is het handigst, want een werkblad van 1 meter bij 1,5 meter lijkt me niet echt handig bij het ontwerpen van een poster.

het is de bedoeling natuurlijk dat de kwaliteit wel goed bijft.

graag ideen/reacties

Verwijderd

op hoeveel DPI moet het gedrukt worden? Bij drukwerk is het vaak 300 DPI, ik weet niet hoe dat bij posters is.

Hou dus vooral rekening met de grootte qua bestandsgrootte, in MB. Posters maken is behoorlijk zwaar voor je PCtje, dus het is denk ik wijs om het eerst in het klein te doen, en later in het groot overnieuw te doen.

Reken trouwens maar niet uit welk formaat het plaatje uiteindelijk wordt :D

• Nappa
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-01 13:08

Nappa

The Barbaric Saiya-jin!

Op zaterdag 08 december 2001 17:15 schreef Cheatah het volgende:
Reken trouwens maar niet uit welk formaat het plaatje uiteindelijk wordt :D
Huuu! Da's zo'n 35 miljoen pixels!!! Dat wordt lachen... *D

Alles wat ik zeg kan en zal tegen u gebruikt worden
Scream! Suffer! Panic! | Dark-future Dawnbringer | Unofficial Mordor community

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Als je het laat plotten dan is 150-200 dpi vaak wel voldoende, 1x1,5 meter is alles behalve een basismaat.. weet niet hoe je er bij komt. Maar veel posters zijn bv 70x100 en dan heb je ze nog op abri-formaat en die zijn weer groter.

Maar zoals al is gezegd, heeft er alles mee te maken met hoe je het afdrukt, of het een eenmalig printje wordt of een gedrukte poster.

Met jou maten (RGB):

300 dpi: 598,7 MB
200 dpi: 266,1 MB
150 dpi: 149,7 MB

Met jou maten (CMYK voor druk):

300 dpi: 798,3 MB
200 dpi: 354,8 MB
150 dpi: 199,6 MB

Ik weet niet hoe erg je wilt freaken, maar neem nog wat lagen mee etc en je hebt een behoorlijk onbenullig en niet te bewerken bestand op 300 dpi (of je moet vreselijk veel geduld hebben).

Ik zou um gewoon op 1x1,5 meter maken op 150 dpi. Met een beetje PC kom je dan een heel eind qua bewerken en komt ie er geplot ook netjes uit.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• JAPie01743
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-11-2013
zeker mee eens. 150 DPI moet genoeg zijn, aangezien je het hier over een poster hebt, geen foto. Een poster bekijk je van een afstand, dat is het hele verschil! Reclameposters in een bushalte hebben zelfs een nog lagere resolutie, zo'n beetje 70 LPI (Lines Per Inch, dat is de rasterresolutie). Vanaf 1 meter kun je zo'n raster al zien! Een echte foto is trouwens ook maar 380 DPI, dus da's niet veel scherper dan 300.

Verwijderd

Topicstarter
mhoa mn systeem kan wel wat hebben (1.4 ghz, 512 ram, 140 gb).

Tjah welk dpi het moet hebben.. het idee is eigenlijk een soort fantasiewereld (erg veel kleuren,effecten) op een poster, dus echt goede kwaliteit moet het wel zijn.
Is het ook zo dat als je het eerst in het klein maakt, en dan later vergroot in photoshop, dat dan het dpi gelijk (kan) blijven? Dus dat als je het groter maakt de details wel gelijk blijft?

Ik laat een bedrijf mijn ontwerp dan profesioneel drukken
dat kan op de volgende maten

40 x 60 cm.
50 x 75 cm.
60 x 90 cm.
80 x 120 cm.
100 x 150 cm.

wil hem wel aardig groot hebben eigenlijk ;)

hehe dit kan nog wat worden :) *D

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 18:36 schreef Nomadic_ het volgende:
mhoa mn systeem kan wel wat hebben (1.4 ghz, 512 ram, 140 gb).

Tjah welk dpi het moet hebben.. het idee is eigenlijk een soort fantasiewereld op een poster, dus echt goede kwaliteit moet het wel zijn.
Is het ook zo dat als je het eerst in het klein maakt, en dan later vergroot in photoshop, dat dan het dpi gelijk (kan) blijven? Dus dat als je het groter maakt de details wel gelijk blijft?
Nee, je moet het zo maken dat je aantal pixels gelijk is aan de afmetingen*aantal DPI.
Maar compositie enzo kun je het best op kleine schaal doen, en als je weet wat je wilt doe je het in het groot.

En zelfs jouw computer krijgt het ongelofelijk zwaar als je bij die maten zware filters gaat gebruiken. Ik denk je dat bij een flinke radial blur staat te huilen om de prestaties van je computer.

Daarom dus eerst zeker weten dat je bepaalde dingen echt wilt, want even kijken of het met dat filter mooier is, is er haast niet meer bij. Photoshop heeft meer geheugen nodig dan de grootte van het uiteindelijke plaatje hoor...

• OzBoz

OzBoz

Op zaterdag 08 december 2001 18:36 schreef Nomadic_ het volgende:
Nope, vergroten van een bitmap betekend kwaliteitsverlies.
Ik laat een bedrijf mijn ontwerp dan profesioneel drukken
dat kan op de volgende maten
Weet je zeker dat je het over drukken hebt? Drukken van 1 poster lijkt me wat kostbaar.. anyway.. dat betekent dat je in CMYK moet werken en dat je aantal dpi afhankelijk is van het raster waarin ze gaan drukken. raster60 x 2,54 = 152 lpi x 2 is 300 dpi. Dat gaat je bv niet lukken met je PC.. Pshop heeft ongeveer 3x de MB's nodig die je bestand in neemt. Met al die history functies in PS6 kun je het vergeten. En als je dan ook nog leuk in lagen gaat klooien.. nee vergeet het maar.

• Sick Nick
  • Laatst online: 21:41

Sick Nick

Drop the top!

Posters kan je voor zover ik weet beter in illustrator maken hoor ;)
Dan maak je de losse delen in photoshop en die stop je dan in illustrator. Heeft als voordeel dat je niet gelijk in supergrote formaten hoeft te werken.

Verwijderd

Als ik het zo lees allemaal denk ik dat je je eigen idee op papier moet zetten en dan uitbesteden die handel, niet moeilijk doen, als je goed in de was zit.

Verwijderd

ik heb wel eens een a0 (84 bij 120) poster gemaakt in photoshop, maar dat was op een brute computer, en daar ging je nog koffie drinken als iets wou opslaan

150 DPI is meer dan zat, 100 is zelfs wel genoeg denk ik (voor 1,5 bij 1)

wellicht is illustrator een goede optie inderdaad, zou ik zeker doen (zeker als veel text)

een poster in raster 60 is onzin trouwens, drukken is trouwens sowieso onzin voor 1 poster, met plotten ben je veel goedkoper uit, zelfde kwaliteit

• OzBoz

OzBoz

Op zaterdag 08 december 2001 22:16 schreef mophor het volgende:
een poster in raster 60 is onzin trouwens, drukken is trouwens sowieso onzin voor 1 poster, met plotten ben je veel goedkoper uit, zelfde kwaliteit
Dat drukken onzin is klopt (bij oplage van 1) dat raster 60 onzin is klopt niet. Ligt er maar net aan hoe mooi je het wil hebben. Desnoods maak je er raster 80 van wordt ie nog mooier... moet je er alleen wel aan denken dat je het ook op goed papier gooit.

Verwijderd

Topicstarter
ik probeer wel es wat hehe

wat is trouwens het verschil tussen drukken en plotten ofzo?

(btw het adres van bedrijf: http://www.posters.nl/homepages/fotopage.htm)

Verwijderd

Ik plot heel vaak foto's voor beurzen waar ons bedrijf heen gaat.

Meestal een foto als achtergrond en wat projectinformatie op de voorgrond.

300 DPI op A1 druk ik het af. (de bestanden worden zo'n 700 MB dan)

Spoolen naar de plotter duurt wel heel lang dan maar ze worden wel heeeeel mooi :)

Verwijderd

Hmz, m'n eerste poster voor a3 gemaakt op 300DPI, dat werd uiteindelijk een resolutie van iets in de 30.000 bij nog wat. Echt belachelijk groot. 100DPI is echt afdoende.

Wat je kan doen, is rulers op % zetten, en je tekening maken op een klein formaat, en tegelijkertijd alles recorden als een action. Vervolgens een image aanmaken op real size, zoveel mogenlijk ram in je pc douwen, en dan die actie afspelen terwijl jij naar je werk bent of ligt te slapen oid. (nooit geprobeerd of dat werkt)

Je kan je poster uiteindelijk als Tif opslaan en dan LZW compressie aanzetten, dat scheelt al aardig in het uiteindelijke formaat. Wellicht handig voor vervoer.

Probeer zo veel mogenlijk photoshop in te stellen zodat het met hardcore grote bestanden kan werken. Dus undo levels verminderen naar 3 ofzo (kost klauwen met ram als ik me niet vergis) geef photoshop flink wat toegang tot je geheugen en zet er evt een extra harddisk erbij waar je een deel van de scratch disk op zet.

Post ff het resultaat (gerescaled) als ie af is, en vertel ff je ervaring, altijd leerzaam en interessant. succes :)

Verwijderd

Ik heb ooit een poster gemaakt van meer dan 1,5 m breed. Ik weet niet meer de precieze afmetingen. Ik ontwierp het in Illustrator in origineel formaat, en toen ik het af had, plakte ik alles in Photoshop. Daar snijde ik het zo dat het allemaal A4 vellen werd... Was best een lastige karwei. Daarom spaar ik nu voor een A3 printer.

Veel succes! :)

Verwijderd

Op zondag 09 december 2001 02:38 schreef Nomadic_ het volgende:

wat is trouwens het verschil tussen drukken en plotten ofzo?
Plotten moet je zien als een grote laserprinter die aan een computer is aangesloten. De inkt word op het papier gelegd, als het ware. Regel voor regel gaat hij het opervlakte af.

Drukken (offset) gebeurd met platen (4 stuks Full coller, CMYK Cyaan, Magenta, yellow and black als ik me niet vergis) die elk om een druk cilinder worden gespannen, en een fotorealistich beeld weergeven. Meer diepte, meer scherpte en raster !

Dus hoe OzBoz er bij komt dat de kwaliteit het zelfde is. :?

Waar je voor kiest is afhankelijk van de oplage en de kwaliteit die je hebben wil. De voorbereiding van drukken is veel langer dan voor plotten, maar plotten is goed genoeg voor de meeste posters, en in kleine oplage goedkoper !

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 21:23 schreef Deneb het volgende:

Dus hoe OzBoy er bij komt dat de kwaliteit het zelfde is. :?
Hij heet OzBoz en hij doelde op het feit dat het op 100 of 150 DPI niet veel zal uitmaken.

Verwijderd

Toch is het een wereld van verschil hoor !! Geloof me maar.

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 10 december 2001 21:58 schreef Deneb het volgende:
Toch is het een wereld van verschil hoor !! Geloof me maar.
Ik kan na 3x de zooi lezen nog steeds niet zien waar ik het gezegd zou hebben. Maar hoe dan ook, 100-150 dpi is nihil en zeker omdat je meestel niet van 5 cm posters bekijkt is dat wel te verwaarlozen. Wereld van verschil valt dus reuze mee.. kleine note, ik zit 7 jaar full-time in de grafische industrie te werken en heb wat mij betreft genoeg gezien voor een oordeel :) Overigens is kwaliteit van nog zoveel andere dingen afhankelijk dat je volgens mij beter bij leveranciers die je niet kent een testprintje moet laten maken.

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 22:16 schreef mophor het volgende:
sorry OzBoz, Jij quote deze gozer, en ik nam aan dat jij het schreef.
ik zit 7 jaar full-time in de grafische industrie te werken en heb wat mij betreft genoeg gezien voor een oordeel
Ja hier ook, van der Most.

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 10 december 2001 23:40 schreef Deneb het volgende:

[..]

sorry OzBoz, Jij quote deze gozer, en ik nam aan dat jij het schreef.
Ik dacht al.. liegen is nix voor mij ;)
[..]
Ja hier ook, van der Most.
Ik ken volgens mij alleen van der Most als dubieuze zakenman van dingen als Preston Pallace etc ;)

Verwijderd

Nee dat is een ander mannetje, het bedrijf bestaat al bijn a 100 jaar hoor, en maar zo'n 30 km bij jouw vandaan.
Voornamelijk enveloppen, maar ook meer.

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Volgens mij kan je inderdaad beter Illustrator gaan leren, anders maak je een lege afbeelding in die formaten en gooi je er Pixelate > add Noise over, in die tijd heb je het best onder de knie :)

Op mijn oude school konden ze Abri's printen op een plotter, daar haddik in een ver verleden eens een Quake poster op gemaakt. Daar gebruikte ze 72 DPI en er kwam een redelijk resultaat uit (niet bij mijn Q poster want mijn Zip was kaduuk) het hele bestand was iets van 85 Mb ofsow.

• airwalker_nl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-10-2022
Ik had laatst ook een poster gemaakt en die laten afdrukken bij een drukker op a2 formaat maar die was maar 90 MB

Vruchtensap? Oh, je bedoelt Breezer Malt - Loesje

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

mocht je een 'doe eens gek en gooi je haar los'-bui hebben dan moet je eens informeren bij:
Van Sprang, Oosteinde 11c-11e (Bedr.terrein Dierenstein), 2991 LG Barendrecht
Zij deden voor m'n vorige werkgever de folieprints voor vlootbeletteringen.

Die hebben diverse printers/plotters tot 5 meter (Grandjet) breed :9~

Vraag me geen prijzen, maar vet is het wel.

www.jurgroessen.nl

• Willem
  • Laatst online: 01-01 22:13
Hangloozz, wel eens bij Van Sprang binnen geweest? Die printer waar je het over hebt is echt een fokking-grote-über-huge-unit. Daar doen ze plaatjes van 12 meter lang mee, en idd 5m. breed. Echt :9~ Afbeeldingslocatie: http://www.sassiessite.f2s.com/images/Smilies/worshippy.gif

• OzBoz

OzBoz

airwalker, misschien dat je het niet weet, maar kicken hoet niet met dergelijke comments.

Hangloozz.. aandelen ofzo?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.