Toon posts:

[ECS K7S5A] voltage en FSB tweaking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees hier op GoT vooral veel over de problemen met de K7S5A en de slechte tweakbaarheid ;) van dit bord en ik wil in deze posting latem zien dat de tweakbaarheid best goed is met enige huisvlijt :).
Mijn referentie bord is mijn MSI K7T Turbo (VIA133A) met PC150 cas 222 ram.

De CPU, een Duron 800
De videokaart, een V7700 GTS2 op 225/365

Probleem 1 bij het ECS bord, de FSB....
- Dit probleem is op 3 manieren op te lossen.

1. Het installeren van het programma CPUFSB of nog beter CPUCOOL, je zult hierbij merken dat niet elke FSB werkt (Lock Up) maar een aantal interessanten werken wel, zoals 103,107,110,124,133, deze heb ik allemaal geprobeert en werkten allemaal bij mij.

2. Het installeren van de OC-bios, hier lees je wat verschillende verhalen over, maar de jongste versie schijnt goed te werken, hierbij zouden ook FSB'en van +150 mogelijk zijn.

3. De laatste manier is het eenvoudigst, maar ook het minste bruikbaar, zet je 100MHz CPU op 133 MHz in de bios :7, meestal zal dit niet zonder meer gaan (te lage Vcore).

Manier 1 en 2 zijn natuurlijk het leukste om mee te tweaken.

Probleem 2 bij het ECS bord is de vaste Vcore.
- DIt probleem is op 2 manieren op te lossen.

1. De eenvoudigste en ook meest beperkte manier is het inkleuren van je L7 bridges op je CPU, dan gaat je Vcore default naar het maximum wat dit bord geeft, iets van rond de 1,85 Volt :). Dit voor het "echte" werk natuurlijk niet genoeg.

2. Het aanbrengen van een Voltage MOD., dit is een redelijk eenvoudig, in ieder geval een stuk eenvoudiger dan op het MSI bord. Met de voltage MOD die ik gemaakt heb, kun je de Vcore tussen de 1,96 en de 2,15V 9~ regelen via een potmeter.

De resultaten, mijn Duron 800 draaide op het MSI bord met een voltage van 2,1 Vcore en FSB 138 op 1104 MHz. Dit met Corsair PC150 CAS222 SDRAM.
Op het ECS bord is dit, de VCore op 2,1V, de FSB op 133/133 in de bios (ik gebruik "nog" geen OC-bios voor bv. ook 138 MHz FSB), met als resultaat 1066 MHz. :P. OOk gebruik ik in het ECS bord PC133 CAS333 SDRAM.
Ik gebruik dus geen waterkoeling of dure "heftige" HSF koeler, nee hoor, gewoon een TT Volcano 2, zo'n 35,- koelertje, hiermee wordt de CPU met }:O iets van 54 gr.C.

Met de MSI waren de 3DMARK 2000 punten iets van rond 6800-7000 onder Win 2000 en de 3DMARK 2001 iets van 3250.
Met de ECS zijn de 3DMARK 2000 punten iets van rond 6800-7000 onder Win XP en de 3DMARK 2001 iets van 3500+>:).

Ik kan dus niet anders zeggen dan dat het ECS bord ook met standaard SDRAM sneller is dan een KT133A met PC150 CAS222 SDRAM en een iets hogere CPU.

Het enige "tweak probleem" wat er nu nog over is, is dat de multiplier "nog" niet te wijzigen is via het MOBO, maar dat was voor mij niet van belang in deze configuratie.

Verwijderd

Goede uitleg. :)

Verwijderd

nuttig

• RustyTank
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2022
nuttig, hoe zie ik alleen welke chipset ik moet hanteren om op de ECS de fsb te verhogen??

Hoe kan ik trouwens m'n sdram op cas 2 zettet, de bios geeft de mogelijkheid om deze op std of 3t of 2t te zetten, is 2t cas2??

Intel Core 2 Duo E6300 || Asus P5B E-Plus || 2 x 512MB Corsair || Nvidia GeForce 7600GS Silent || |IIyama 17" TFT || Samsung 40" LCD!

Verwijderd

voor multiplier control is ook een vrij aardig modje hoorw :-), iets moeilijker dat de vcore control.

http://www.ocworkbench.com/hardware/elite/k7s5amod/k7s5amodp1.htm

mem-voltage control:

http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=4&t=000802

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dan heb je mazzel met je 800 @ 133, meestal moet je je multiplier omlaag halen naar 7.5

Das ook niet echt moeilijk om met je CPU te doen (wel irritant omdat die bruggen zo verdomd klein zijn).

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik denk dat het mee valt dat ik "mazzel" heb met mijn Duron 800@1066. De meeste mensen zijn echter nogal terughoudend met het verhogen van hun Vcore, maar ik weet uit eigen ervaring dat je je CPU dan toch nog behoorlijk wat verder kunt krijgen.
Het maximum van deze Duron ligt op iets van 1130-1150, daarna moet het voltage naar 2,2+ en dat wordt kritisch.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Multiplier control ombouw eens bekeken, maar dat gaat mij veel te ver. Hierbij moet veel "gesloopt" worden, waaronder je Socket |:(, het lijkt me daaarmee wel gelijk duidelijk dat ECS nooit met een bios update of software tool kan komen om de MP aan te passen. :'(. Dat is dus wel een nadeel voor de echte maximum tweaker, maarja die zie ik dit bordje ook niet kopen....
Als ik die mensen een advies zou geven, ga dan voor een XP 1700 ipv een 1800 en koop een EPOX, MSI, ASUS KT266A bord, daarbij heb je wel MP control.... Waarschijnlijk sneller te krijgen dan een XP 1800 + ECS, wat ik sowieso een kromme combi. vind. (Geen geld voor MOBO, HEEL veel voor CPU :?)

• HertogJan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 19:13
Op zondag 09 december 2001 12:42 schreef Mister16v het volgende:
Ik heb de Multiplier control ombouw eens bekeken, maar dat gaat mij veel te ver. Hierbij moet veel "gesloopt" worden, waaronder je Socket |:(, het lijkt me daaarmee wel gelijk duidelijk dat ECS nooit met een bios update of software tool kan komen om de MP aan te passen. :'(. Dat is dus wel een nadeel voor de echte maximum tweaker, maarja die zie ik dit bordje ook niet kopen....
Als ik die mensen een advies zou geven, ga dan voor een XP 1700 ipv een 1800 en koop een EPOX, MSI, ASUS KT266A bord, daarbij heb je wel MP control.... Waarschijnlijk sneller te krijgen dan een XP 1800 + ECS, wat ik sowieso een kromme combi. vind. (Geen geld voor MOBO, HEEL veel voor CPU :?)
Ja? Vind ik niet. Het is gewoon een TOP MoBotje voor die prijs! Incl. Sound en incl. (bij mij) 100Mbit (!!) LAN. voor 180 NLG!! FSB kan je nog iets verhogen, dus ja, p/k is gewoon top. >:)
Pagina: 1