Toon posts:

northbridge fan eruitgesloopt: en nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na lezen van topics over actieve en passieve koeling van mijn ABIT-KT7-northbridge, de fan van de standaard ABIT-koeler geschroefd en de heatsink laten zitten. Dit als tweede stap om het geluid/lawaai van de pc terug te dringen. Btw: de eerste stap, ALPHA8045+Papst8412 voor de cpu, was een groot succes. Niet alleen wat geluid betreft, ook de temperatuur van de Duron650@900 daalde met zo'n 10 graden en schommelt nu rond de 40 graden :) !
Toch benieuwd of het systeem stabiel blijft, vandaar de volgende vragen:
1. met welk testprogramma kan ik de northbridge eens goed aan het werk zetten om te kijken/voelen of de temperatuur van de chipset niet uit de hand loopt en de heatsink roodgloeiend wordt.
2. Iemand enig idee waar de bovengrens ligt voor de temperatuur van een northbridge?
3. wat gaat er gebeuren als de temperatuur wel uit de hand loopt (of dreigt te lopen). Legt de northbridge uiteindelijk het loodje of loopt het systeem al eerder vast?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 12:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik denk dat je je north bridge het best belast met een prog dat je geheugen veel gebruikt... geen idee wat voor prog dat doet, maar toch

qua temps denk ik dat je northbridge wel een graadje of 40-50 kan hebben voordat ie vastloopt... de temp dat ie beschadigt zal wel veel hoger liggen...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

pak op http://www.simmtester.com even docmemory op... die zet je mem best aan het werk :P

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

Topicstarter
Kan zijn dat ik het even niet vat, maarre Docmemory test toch alleen maar interne geheugen, dus mijn 512 Mb cas2 :P , waarbij de northbridge niet aan het werk wordt gezet?
Of zit ik fout en wordt de northbridge wel degelijk goed aan het werk gezet met Docmemory?

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 22:19
northbridge eens goed aan het werk zetten om te kijken/voelen of de temperatuur van de chipset niet uit de hand loopt en de heatsink roodgloeiend wordt.
Zet een verwarming in je kast. word ie ook wel warm, en dag je je ff een spel spelen!

:+ :+ :+ :+

Verwijderd

Topicstarter
Tot nu toe loopt alles als een trein, hoewel deze beeldspraak de lezer die veel met de trein reist waarschijnlijk op het verkeerde been zet >:) .
Ondertussen urenlang van alles geprobeerd (benchmarken 3DMark, rekenen met 70MB-grote Quattro-files, defragmenteren, fotoshoppen, e.d.), niets leidt tot problemen. De northbridge-heatsink wordt wel (hand)warm, maar lang niet zo warm/heet als de passief gekoelde grafische kaart.
Na deze succesvolle tweede stap, op naar de derde stap: het reduceren van de geluidsproductie door de voeding.

Verwijderd

Op zondag 09 december 2001 00:38 schreef wiebe het volgende:
Tot nu toe loopt alles als een trein, hoewel deze beeldspraak de lezer die veel met de trein reist waarschijnlijk op het verkeerde been zet >:)
Op het verkeerde been zetten is wat anders... maar alsjeblieft begin niet over de trein ... ik ben namelijk elke dag slachtoffer van de kl*te syntus ... maar ja dat ken jij waarschijnlijk wel niet dus geen blaam voor jouw

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 16:54

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Sorry hoor maar had je niet beter een andere CPU kunnen kopen die koeler is duurder als je CPU |:(

Turn it off and on again.

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:20
Er zijn genoeg moederborden waar ook een KT133 chipset opzit. En waar geen koeler op de northbridge zit. Dus echt nodig, neej.. Abit is er mee begonnen, volgens mij is het alleen voor de B-) Andere bordenmakers hebben het over genomen. Net zoiets als je geheugen koelen.. Volgens mij heeft het allemaal niet ZO veel nut. Althans ik heb er nooit problemen mee gehad.. Ik heb een MSI K7T Turbo met KT133A Chipset, zonder fan op de northbridge. Nog nooit probs mee gehad.. En ik heb de FSB aardig opgeschroefd.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op Sunday 09 December 2001 13:10 schreef Smokey_The_Bandit het volgende:
Sorry hoor maar had je niet beter een andere CPU kunnen kopen die koeler is duurder als je CPU |:(
Klopt niet helemaal: Duron650 kostte me 179 pegels op de hcc-2000 en voor de heatsink+fan moest ik 177 pietermannen neerleggen tijdens de laatste hcc-dagen Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/laugh1.gif .
Maar belangrijk dan de prijs is de toepassingsmogelijkheid van deze heatsink+koeler. Daar heb ik ook de komende jaren nog plezier van. Met de Duron659@900 kan ik voorlopig nog wel ff vooruit. Als er ooit een nieuwe cpu komt, heeft deze jongen in ieder geval een prima en vooral stille cpu-coolerAfbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/happy/xyxthumbs.gif .
Pagina: 1