Na lezen van topics over actieve en passieve koeling van mijn ABIT-KT7-northbridge, de fan van de standaard ABIT-koeler geschroefd en de heatsink laten zitten. Dit als tweede stap om het geluid/lawaai van de pc terug te dringen. Btw: de eerste stap, ALPHA8045+Papst8412 voor de cpu, was een groot succes. Niet alleen wat geluid betreft, ook de temperatuur van de Duron650@900 daalde met zo'n 10 graden en schommelt nu rond de 40 graden
!
Toch benieuwd of het systeem stabiel blijft, vandaar de volgende vragen:
1. met welk testprogramma kan ik de northbridge eens goed aan het werk zetten om te kijken/voelen of de temperatuur van de chipset niet uit de hand loopt en de heatsink roodgloeiend wordt.
2. Iemand enig idee waar de bovengrens ligt voor de temperatuur van een northbridge?
3. wat gaat er gebeuren als de temperatuur wel uit de hand loopt (of dreigt te lopen). Legt de northbridge uiteindelijk het loodje of loopt het systeem al eerder vast?
Toch benieuwd of het systeem stabiel blijft, vandaar de volgende vragen:
1. met welk testprogramma kan ik de northbridge eens goed aan het werk zetten om te kijken/voelen of de temperatuur van de chipset niet uit de hand loopt en de heatsink roodgloeiend wordt.
2. Iemand enig idee waar de bovengrens ligt voor de temperatuur van een northbridge?
3. wat gaat er gebeuren als de temperatuur wel uit de hand loopt (of dreigt te lopen). Legt de northbridge uiteindelijk het loodje of loopt het systeem al eerder vast?
.