mx10 en mx20

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
In dit draadje [topic=333839/1/50]
heb ik eerst allerlei mailproblemen en uiteindelijk is dan de oplossing dan waarschijnlijk mijn provider poort 25 blockt.
Na lang wachten heb ik eindelijk antwoord gekregen van Planet Internet (mijn provider) en het blijkt inderdaad zo te zijn dat zij poort 25 blocken. Wel dragen zij een oplossing aan nl. dat ik tegen mijn hoster (nlhosting verzorgd de forwarding naar mijn ip-adres) moet doorgeven dat zij het MX Record moeten aanpassen nl. op de volgende manier:
code:
1
2
mx 10    <mijn ip-adres>
mx 20    <mailrelay.planet.nl>

Nou heb ik wat rondgezocht maar nergens kon ik vinden wat dit nou eigenlijk betekent. Kan iemand mij uitleggen (of wijzen op een uitleg) wat een mxrecord precies doet en wat het verschil is tussen mx10 en mx20 en wat er nu gaat gebeuren als iemand een e-mail naar mijn mailserver stuurt?
(en inderdaad, dit is niet een probleem, maar pure interesse van iets waar ik gebruik van maak maar niet van begrijp wat er nou precies gebeurt :9 )

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:14
Degene met de hoogste prioriteit (laagste MX, dus hier 10) wordt als eerste geprobeerd mail af te leveren. Lukt dat niet, dan pakt ie de volgenden, en evt. daarna volgende. Backup dus eigenlijk. Die tweede (of meer) moet wel geconfigureerd zijn voor jou je mail te ontvangen, en door te sturen als het weer kan.

No production networks were harmed during this posting