Linux n00b en casema com21 modem

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-07 06:40
Ik heb eindelijk de sprong in het diepe eens gewaagd en Linux (Mandrake 8.1) geinstalleerd (wel nog naast windows, maar goed ;)). Aangezien ik nog nooit iets met Linux heb gedaan, snap ik er geen hout van.
Daarom heb ik dus maar meteen in het begin een fout gemaakt (volgens mij), door tijdens de configuratie alvast m'n internet-verbinding in te stellen.
Ik had gelezen dat je voor Casema kabelinternet een ADSL-verbinding moest installeren, omdat Casema gebruik maakt van PPPoE. Dit heb ik dus tijdens de installatie gedaan, maar dat werkte dus mooi niet.
Op internet gezocht naar een HOWTO en ook eentje gevonden, maar ook die wilde niet echt werken. In deze HOWTO wordt gebruik gemaakt van Roaring Penguin PPPoE. Ik heb 'm helemaal geconfigureerd zoals in de HOWTO staat, en als ik dan adsl-start intik, doet-ie het ook, maar als ik vervolgens adsl-status intik, zegt-ie "adsl link to ppp0 established, but ppp0 is down".
Ik heb dus het idee dat ik redelijk in de buurt ben, maar net even de kennis mis voor dat laatste stapje.

Xbox Live: Chevalric

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb geen praktijk ervaringen, maar misschien is dit nuttig:
http://koelkast.net/kcma/Casema-COM21-HOWTO

Verwijderd

Idd robbb die is heel goed. Het ging echt helemaal perfect toen ik die gebruikte.

Oh wacht ff.. die heb ik zelf geschreven :) Nee ff serieus je komt er waarschijnlijk wel uit met die HOWTO.

Verwijderd

Com21 PPPoE:
kijk is op http://www.roaringpenguin.net/
daar staat het progje wat je nodig hebt, dit is met de meeste dists meegeleverd.

Tips:
je moet je netwerkkaart zo zien te krijgen dat 'ie wel werkt maar geen ip heeft.
je username is cxxxxxxx@wanadoo zonder .nl dus.

Stap1. zorg dat je 't progje hebt geinstalleerd.
Stap2. zorg dat je nic werkt zonder ip.
Stap3. adsl-setup
Stap4. adsl-start

Je krijgt als 't goed is er een ppp0 bij [/sbin/ifconfig]
Je kan je route table kontrolen met route -n
Je kan kijken of er in /etc/resolv.conf de goede DNS'en staan.
als ping www.tweakers.net niet werkt kan je ook ping 194.134.5.55 doen. werkt dit wel kijk dan in je /etc/resolv.conf
je kan kijken of er pam [autenticatie] fouten zijn door adsl-connect te doen. [is je username en pw ok?]