Op maandag 10 december 2001 11:36 schreef Gordijnstok het volgende:
[..]
Een BV heeft een break-even point waarbij het niet zinvol is qua belastingvoordelen en kosten om een BV te starten.
Ik dacht al dat je daar op doelde. Hoewel fiscale voordelen niet de hoofdredenen zijn geweest om een BV-constructie op te richten verwachten zitten we redelijk in de buurt van dat break-even point, en de komende tijd moeten we daar natuurlijk flink overheen gaan

Een BV biedt weliswaar een betere bescherming van de persoonlijke bezittingen in geval van faillisement (tenzij er door de gedupeerden onomstotelijk kan worden aangetoond dat er door de eigenaren van de BV onverantwoorde beslissingen zjn gemaakt), dan een VOF, maar onder dit break-even point is het verstandiger om in de vorm van een eenmanszaak te blijven bestaan.
Een eenmanszaak is qua aansprakelijkheid een behoorlijk gevaarlijke vorm. Alles kan worden herleid tot 1 natuurlijke persoon, en dat was in dit geval Femme. Dat leek ons niet meer verstandig, zeker gezien het nog immer wat onstabiele klimaat in de Internetwereld. Als het fout gegaan zou zijn, zou men bij Femme persoonlijk aan komen kloppen. En believe me, persoonlijk failliet gaan wil je dus niet...
Bovendien wilden we de mogelijkheid hebben om het bezit van het bedrijf te spreiden over meerdere personen (zoals Floris en ikzelf) en externe investeerders aan te trekken.
In een BV loop je betrekkelijk weinig risico zolang je netjes je jaarrekeningen blijft deponeren. Je moet er echt een enorme klerezooi van maken wil de FIOD komen aankloppen bij de bestuurders.
Dit is een volkomen legale truc om wel de veiligheid van een BV te krijgen maar niet de nadelen die een BV met zich meebrengt met een lagere omzet.
Klopt, maar iets zegt mij dat Femme wat bezwaren heeft tegen het 'trouwen'-onderdeel