Toon posts:

Kan ik met Linux ook een custom os maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
kan ik tijdens het opstarten ook zeggen van .. die printerpoort hoeft niet te werken en de een usb poort moet uit enz..?

ik zit aan debian te denken..

en ik ben een newbie.. :(

linux is echt interessant.. ik heb toffe dingen in mijn gedachte.. maarjah.. dan moet ik toch alles gaan leren..

tenzij iemand mij wil helpen ... :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan je eigen kernel compilen, en daarin alles uitzetten wat je niet nodig hebt, je kan dingen ook als module meecompilen, dan laad je het pas als je het nodig hebt, en dan zoekt ie ook pas naar de betreffende hardware.

Verwijderd

Je topictitel doet denken aan het feit dat je zelf een os wilt maken. Dat kan vast wel in c, compilers ed zijn er beschikbaar en in de meeste distro's standaard aanwezig.
Maar om op je eigenlijke vraag terug te komen, je kunt modules laden en ook weer uit geheugen verwijderen (module=driver). Bij het opstarten kun je kiezen uit een minimum config en bijvoorbeeld met een script de gewenste modules laden.

Verwijderd

Als je écht een custom os wil dan is Linux from Scratch je vriend...
echter je geeft zelf al aan dat je nieuw bent op dit gebied, dus lfs is geen goed plan :)
Je kunt of direct in het diepe springen met een distro als debian of slackware, of beginnen met een wat gebruiksvriendelijkere distro (deb en slack zijn ook wel gebruiksvriendelijk, maar ietsje kritischer wat betreft hun vrienden :) ) zoals SuSE of Mandrake.
Je kunt dan eerst beginnen met de basics van het OS, de commando's, de functies; en pas later meer dingen zelf gaan doen...

Verwijderd

Topicstarter
cewl.. bedankt..

ik heb net contact opgenomen met slackware en transgaming.. voor support want zij zijn beide geinteresseerd in mijn project..

dit kan nog heel leuk worden..

• blaataaps
  • Niet online
Een module is geen driver, een module kan een driver zijn.

Kernel modules are small pieces of compiled code which can be
inserted in or removed from the running kernel, using the Programs
insmod and rmmod. This is described in the file
Documentation/modules.txt, including the fact that you have to say "make modules" in order to compile the modules that you chose during
kernel configuration. Modules can be device drivers, file systems,
binary executable formats, and so on.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 08 december 2001 00:51 schreef xsence het volgende:
en ik ben een newbie.. :(

[..]

maarjah.. dan moet ik toch alles gaan leren..
Op zaterdag 08 december 2001 01:00 schreef xsence het volgende:
...support want zij zijn beide geinteresseerd in mijn project..

dit kan nog heel leuk worden..
Ik wil niet vervelend doen, maar voor je dingen gaat organiseren... Zou het niet verstandig zijn er dan eerst zelf eens mee te prutsen? Dan heb je in ieder geval een idee wat het inhoudt, in welke richting je moet zoeken, enzo...

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 01:02 schreef blaataaps het volgende:
Een module is geen driver, een module kan een driver zijn.

Kernel modules are small pieces of compiled code which can be
inserted in or removed from the running kernel, using the Programs
insmod and rmmod. This is described in the file
Documentation/modules.txt, including the fact that you have to say "make modules" in order to compile the modules that you chose during
kernel configuration. Modules can be device drivers, file systems,
binary executable formats, and so on.
Je hebt helemaal gelijk, maar maakt dat het duidelijker voor de topicstarter ? Daarom mijn simplificering module=driver. Kan de topicstarter die n00b zegt te zijn op Linux gebied zich er iets bij voorstellen tenminste :)

Verwijderd

Topicstarter
ik werk voor een groot mainboarden producer en heb de afgelopen 2 maanden alleen maar zitten prutsen met hardware. en een beetje software..

ik wil linux echt zelf leren.. maarjah.. als zij interesse hebben hierin.. dan laat ik hun toch alles doen..

tenzij mensen hiero zeggen dat we er een toffe project van kunnen maken..

dan is het leuk om met veel mensen eraan te werken en er een open source project van te maken..

maarjah.. ik heb net dus gekeken op linux from scratch en ben van plan zsm te beginnen met dit.. dan kan ik even prutsen hiermee..

is toch leuk.. heb ik weer wat te doen..

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 01:11 schreef xsence het volgende:
maarjah.. ik heb net dus gekeken op linux from scratch en ben van plan zsm te beginnen met dit.. dan kan ik even prutsen hiermee..

Ik vind het echt heel dapper :) Maar je kunt echt niet aan LFS beginnen als je nog nooit een distributie hebt geinstalleerd. Linux is _echt_ heel anders dan Windows. LFS lukt je echt nog niet, dat geef ik je op een briefje.

Ik zou zeggen, installeer eens slackware en kijk hoe het bevalt. Slackware is al moeilijk genoeg de eerste keer :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Jazeker, maar ik wilde alleen even op het huidverkopen voor beerschieten effect wijzen :)

[edit]
Flamewar!
Debian!
:P
[/edit]

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 01:18 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Jazeker, maar ik wilde alleen even op het huidverkopen voor beerschieten effect wijzen :)
:D die omschrijving van dat principe kende ik nog niet ..

owjah enneh... Slackware!!! :P ;)
heerlijk ontspannend zo'n echte ouderwetse stammendans

Verwijderd

[..]

Voordat je kunt denken aan LFS zul je toch eerst een goed werkend Linux platform moeten hebben, anders geen LFS.

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 01:18 schreef GiMLi het volgende:

[..]

Ik vind het echt heel dapper :) Maar je kunt echt niet aan LFS beginnen als je nog nooit een distributie hebt geinstalleerd. Linux is _echt_ heel anders dan Windows. LFS lukt je echt nog niet, dat geef ik je op een briefje.
Al is het alleen al maar vanwege het feit dat je een werkend linux system nodig hebt voor LFS ;)

Maar xsence....kan je wat meer info kwijt over dat project van je?

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 01:29 schreef nelske het volgende:

[..]

Al is het alleen al maar vanwege het feit dat je een werkend linux system nodig hebt voor LFS ;)
Hoeft niet per se hoor :) Maar het is wel een pre.. Ik heb wel es van iemand gehoord dat ie met *BSD begonnen was en met Linux geeindigd.. :? anyways het kan wel dus :)

Verwijderd

Mjah, dat zou eventueel ook nog wel kunnen ja.

Maar goed je hebt dus een werkend Linux/Unix systeem nodig om LFS op te kunnen zetten.
Zoals al gezegd is, moet je niet aan LFS beginnen als je niet weet hoe Linux helemaal in elkaar zit. Sterker nog, het zal je niet eens lukken!

Verwijderd

Topicstarter
okee..

ik heb al met redhat en suse gewerkt.. en ohja.. slackware 7 heb ik ook al gehad.. dus ik ben niet echt een newbie..

wat het alles zelf doen wel.. maarjah.. dat moet je gewoon doen om te leren toch..

of ik moet een mentor hebben hiero.. die mij helpt.. dream on..

ik kan helaas niet veel kwijt over mijn project.. als je echt interesse hebt kan je me altijd mailen..

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 15:20

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Interesse tonen voor iets waar je nog niets vanaf weet :?

Als je eens een heel klein tipje van de sluier optilt, kunnen mensen vast wel zeggen of ze interesse hebben of niet :)

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Verwijderd

Topicstarter
bedoel je daarmee dat ik geen interesse in linux toon?

timmestein.. ik ben bezig met een project.. ik heb al verschillende forums en chat channels dit project gepromoot.. en helaas had niemand interesse om mij te helpen hiermee..

ik heb nadrukkelijk gezecht dat dit alleen met linux kan en niemand maar dan ook niemand had zin om te helpen..

nu heb ik mijn projectje bij ati en amd geintroduceerd en wat denk je.. zij vinden het prachtig en willen meteen meewerken..

en nu zeg jij dat ik geen interesse heb om zoeits te leren.. ik werk 40uur p/w (ik ben technical supervisor voor een groot mainboarden producer dus ik moet ook nog vaak overwerken).. dus ik kan niet veel tijd in mijn linux studie stoppen..

maar ik zou het zo graag zelf willen doen.. echt heel graag.. maarjah.. ik heb al verschillende dingen met linux geprobeert maar elke keer haalde ik het weer van mijn hd af.. en toen gaven ze mij hieroo een tippie... probeer linux from scratch.. dit ga ik ook proberen.. maarjah.. ik kan er dus niet teveel tijd instoppen..

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 09 december 2001 12:39 schreef xsence het volgende:
bedoel je daarmee dat ik geen interesse in linux toon?
Nup, het wordt andersom bedoelt, hoe kunnen wij interesse tonen in iets, waarvan we niet krijgen te horen wat het is ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Titel:
Kan ik met Linux ook een custom os maken?
Ehhm, Linux IS een OS. Natuurlijk kun je je eigen distributie maken, maar het blijft linux.
Op zaterdag 08 december 2001 00:51 schreef xsence het volgende:
kan ik tijdens het opstarten ook zeggen van .. die printerpoort hoeft niet te werken en de een usb poort moet uit enz..?
Volgens mij wil jij een custom kernel gaan maken, dan kun je precies aangeven welke hardware moet werken, en welke niet.

Maarja, volgens mij ben je nog te onervaren omdat alleen te doen, dus haal dat idee van een eigen distributie maar uit je hoofd :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het al verschillende malen in de tweakers forums gezecht maarjah..

okee luister goed..

ik ben dus bezig met een mobiele pc die je direkt op de tv aansluit.. waar je geen monitor meer bij nodig hebt, zodat je kan internetten , games kan spelen en nog veel meer op de tv.. nu zullen mensen zeggen.. maar er zijn er toch al duizenden.. jaaa... maar allemaal met alles onboard.. irritante flex atx mainboard enz..

ik heb een pc in elkaar gezet met wat hardware (micro atx mainboard, amd duron 800mhz cpu, 256mb geheugen, gforce3 met tvout) deze pc heb ik altijd aan mijn tv hangen.. ik heb een draadloze mini keyboard en muis waarmee ik s'avonds lekker zit te gamen op mijn tv.. en mensen het werkt perfect.. dvd's kijken enz..

er is alleen 1 probleem... de os.. deze computer moet dus gewoon direct booten.. en niet eerst allemaal rare dingen laten zien en dan ook nog een irritante windows scherm enz..

hij moet dus direct nadat je hem aandoet een menuutje laten zien waarin je verschillende dingen kan kiezen.. waaronder dvd kijken, spelletje spelen enz..

ik werk voor een groot mainboarden producer en wij hebben ook al van deze dingen maar net zoals ik eerder heb gezecht.. dit zijn wel leuke pc'tjes maar niet voor games. maar wij hebben een keer pc's verkocht aan een frans bedrijf die onze mini mainboarden gebruikte voor een set top box pc waarmee je gewoon lekker kon internetten, dvd's kijken enz.. ik heb zo;n ding getest.. toen ik dat ding aansloot op de scart aansluiting van mijn tv.. kreeg ik direct een menu.. waarin je wat opties had.. maar ook een optie om naar windows te gaan..

ik kwam erachter dat dit een dual boot systeem was... het menu was helemaal in linux gemaakt.. en op de tweede partitie stond gewoon een versie van windows..

ik probeer nog steeds zo;n hd te bemachtigen.. het zou interessant kunnen zijn om dit even nader te bekijken..

maarjah.. wat ik dus wil bereiken met hulp van anderen of zonder... is een distro als de bovenste alleen dan helemaal voor gamers.. een console draaiende op linux based op gewoon pc hardware...

mensen dit is toch prachtig.. je hoeft geen irritante console te kopen voor games.. gewoon een pc;tje in elkaar zetten met door ons aanbevolen hardware...distro erop en lekker gamen maar... updaten is makkelijk... je kan lannen .. internetten enz..

en je stampt de monopolist billie erook nog es uit..

ati en amd hadden er wel interesse in.. en ik krijg als het goed is cpu;s van amd om te testen een vga kaarten met tvouts van ati..

toch leuk..

Verwijderd

Ik denk dat LFS best te doen is. Een distributie als RedHat installeren lukt je lijkt me wel.

Dan surf je naar de LFS website, waar een enorm duidelijke handleiding staat, download je de packages en volg je stap voor stap alle stappen.

Denk dat dat wel lukt.

Nadeel is dat je denk ik niet weet waar je wel en niet aan mag zitten kwa veranderingen, en ik vraag me af wat jij als beginner hebt aan LFS ten opzichte van Debian of Slack.

Denk dat zoiets beter is om het allemaal uit te zoeken, als je het dan zo gigantisch ver..knalt.. dan gooi je de cd erin en kun je weer overnieuw beginnen. Bij LFS is dit al snel een weekendje :)

/edit: Dit was j3p op locatie :)

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op zondag 09 december 2001 12:57 schreef xsence het volgende:
toen ik dat ding aansloot op de scart aansluiting van mijn tv.. kreeg ik direct een menu.. waarin je wat opties had.. maar ook een optie om naar windows te gaan..
ik kwam erachter dat dit een dual boot systeem was... het menu was helemaal in linux gemaakt.. en op de tweede partitie stond gewoon een versie van windows..
Ruikt naar Lilo.

Verwijderd

Topicstarter
ja .. dat kan. .maar het leuke is ...

in de linux menu kon je al een dvd'tje kijken..

ik hoorde van iemand dat je hiervoor een speciale bios nodig hebt waarmee je alles kan overslaan.. wat het booten betreft..

als je hem aandoet dan checked ie ook meteen de dvd speler.. waarschijnlijk als er een dvd inzit.. dan start ie hem meteen op..

ik probeer morgen even zo;n hd image te vinden... en dan isntalleer ik hem thuis wel even..

• moto-moi

moto-moi

Op zondag 09 december 2001 12:57 schreef xsence het volgende:
ik werk voor een groot mainboarden producer en wij hebben ook al van deze dingen maar net zoals ik eerder heb gezecht.. dit zijn wel leuke pc'tjes maar niet voor games. maar wij hebben een keer pc's verkocht aan een frans bedrijf die onze mini mainboarden gebruikte voor een set top box pc waarmee je gewoon lekker kon internetten, dvd's kijken enz.. ik heb zo;n ding getest.. toen ik dat ding aansloot op de scart aansluiting van mijn tv.. kreeg ik direct een menu.. waarin je wat opties had.. maar ook een optie om naar windows te gaan..
Ik weet dat er ergens een project is, waarmee het mogelijk is om de opstarttijd van een linux-bak onder de paar secondes te krijgen, ooit eens gezien op slashdot als ik me niet vergis..
Of Linux op een ramdisk zetten ofzo, dat zorgt i.i.g. voor het snelle booten, verder kun je ook je kernel zo instellen, dat alle bootoutput standaard naar com1 gestuurd wordt, wat er dus voor zorgt, dat je die troep standaard niet te zien krijgt..

Lijkt me dat de heren het zo gegaan hebben..

Verwijderd

Topicstarter
cool..

bedankt..

ik zorg dat ik die hd zsm te pakken krijg dan zal ik kijken hoe ze het precies gedaan hebben..

en dan heb ik hulp nodig van mensen hier om er dieper in te kijken..

Verwijderd

Op zondag 09 december 2001 13:14 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Ik weet dat er ergens een project is, waarmee het mogelijk is om de opstarttijd van een linux-bak onder de paar secondes te krijgen, ooit eens gezien op slashdot als ik me niet vergis..
Er is geloof ik een project waar ze mee bezig zijn om de mainboard bios te vervangen door een kleine linux kernel, welke binnen een seconde ofzo boot, en die vervolgens een linux kernel op de harde schijf laadt. Ik denk dat je die bedoelt.

• moto-moi

moto-moi

Op zondag 09 december 2001 14:30 schreef Operations het volgende:
Er is geloof ik een project waar ze mee bezig zijn om de mainboard bios te vervangen door een kleine linux kernel, welke binnen een seconde ofzo boot, en die vervolgens een linux kernel op de harde schijf laadt. Ik denk dat je die bedoelt.
Jups, that's the one, het verbazendste ervan vond ik trouwens, dat ze te snel bootte, aangezien een HD nooit zo snel kon upspinnen :9
Maarja, mijn moederbord werd niet gesupport :(

Verwijderd

Topicstarter
okee.. dus als ik de kernel in de bios flash.. en gewoon 1 partitie maak voor linux en een 2de voor windows..

wat vind windows hiervan.. ?? of maakt het niets uit dat de bios verandert is?

Verwijderd

Topicstarter
en waar staat dat op slashdot trouwens???

• moto-moi

moto-moi

Op zondag 09 december 2001 15:14 schreef xsence het volgende:
en waar staat dat op slashdot trouwens???
Strange, met de search van slashdot zelf kan ik het niet vinden, en met Google vind ik het in een keer <grijns>
Naja..:
[url="http://slashdot.org/articles/00/06/14/2110209.shtml""]Hier[/url] i.i.g..

Verwijderd

Als je bij een mobo fabrikant werkt kun je vast een BIOS schrijven voor je plankje ipv in zee te gaan met Award, AMI, Phoenix weet ik veel wat. Als je dat nou voor elkaar hebt (en dit dan onder een Opensource license kan/mag (NDA's??) verspreiden) heb je echt iets moois in handen. Als natuurlijk de mobo maker al meewerkt door een goed custom BIOS te maken ben je al een eind op weg...

URLS:

www.linuxbios.org
http://www.freiburg.linux.de/openbios/

Verwijderd

Topicstarter
hey heftig man..

ze hebben de m810 bios daarop staan.. ik werk voor ecs.. en ecs en pcchips zijn samen gegaan..

toff.. dan heb ik iets te doen op het werk..

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 15:20

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Nee xsence. Ik bedoel niet dat jij geen interesse toont, maar dat het lastig is onze interesse te wekken voor iets wat je niet wil(de) zeggen.

Vandaar dat tipje van de sluier :)

Dat heb je dus gedaan en meteen positieve reacties gekregen.

Leuk project BTW :)

Succes...

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Verwijderd

Op zondag 09 december 2001 23:36 schreef xsence het volgende:
hey heftig man..

ze hebben de m810 bios daarop staan.. ik werk voor ecs.. en ecs en pcchips zijn samen gegaan..

Hebben ze daar euh.. nog meer "werk"? Het lijkt me echt te mooi om waar te zijn dat je uit pure frustratie op zoek moet gaan om iets te doen op je werk :)

Verwijderd

Op zondag 09 december 2001 23:36 schreef xsence het volgende:
hey heftig man..

Ik heb een ECS plank in m'n PC zitten, kom maar op met die linuxbios :9~ :)

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Je bent niet de eerste die zoiets wilt. Ik ben zelf ook bezig een huiskamer computer te maken in Linux.

Dus dat ding moet DVD's en DivX draaien, Mp3's spelen, als video recorder worden gebruikt etc.

Bij de thread over de "barebone" kun je nog een paar mensen vinden die hetzelfde willen.

Ik wil dus wel helpen met je project.

Verwijderd

Ik neem aan dat je huidige systeem op Windows draait?
Anders zou je ook niet naar linux vragen als newbie.

In ieder geval, je kunt er natuurlijk voor kiezen om zoiets zelf te bouwen.
Maar het is misschien leuker om te starten met projecten die al bestaan, zoalsd het davedina project.
http://davedina.apestaart.org

De thomas van dat project werkt ook mee aan Gstreamer, een multimedia project wat als doel heeft een standaard voor multimedia codecs te maken voor linux.
Pagina: 1