Toon posts:

Active Directory Service Novell Directory Service

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn de verschillen tussen beide? Ik bedoel bijvoorbeeld in het indelen van users en zo. Nog zoiets is dat MS het managment van de ADS in 3 stukken heeft gehakt en Novell niet. :)

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-05 23:21
Probleem met dit soort vragen is dat een Novell aanhanger NDS zal roepen en een MS aanhanger ADS.
Mijn persoonlijke voorkeur is NDS. Dit o.a. al het door jou aangehaalde feit dat ik voor ADS al meerdere tools nodig heb terwijl ik met de NDS voldoende heb aan NWAdmin (met de juiste plugins) of ConsoleOne. Hier kan ik zowel mijn netwerkusers, mailaccounts (GroupWise), Internet + VPN accounts (Borderware) en RAS Accounts (Radius) in regelen.
Als ik zou willen hang ik onze telefooncentrale ook nog in de NDS en kan ik vanuit NWAdmin telefoonnummers aan mensen toekennen.....
Verder is de NDS (Of eDirectory zoals het nu heet) platform onafhankelijk en ADS draait nog steeds alleen maar op W2K en XP.

Voor een goede vergelijking tussen beide check ExtremeTech.

Verwijderd

MS het managment van de ADS in 3 stukken heeft gehakt en Novell niet. :)
Welke stukken dan wel?

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 23:51 schreef RedRoon het volgende:terwijl ik met de NDS voldoende heb aan NWAdmin (met de juiste plugins) of ConsoleOne.
Helaas heeft de NDS tegenwoordig 3 management platvormen, NWadmin, ConsoleOne en web-based. NDPS kan niet met C1, ZEN 3 kan niet met NWAdmin, iPrint moet web-based etc. etc.
Verder is de NDS (Of eDirectory zoals het nu heet) platform onafhankelijk en ADS draait nog steeds alleen maar op W2K en XP.
W2K en XP zijn 2 verschillende ADS versies. Dmv. een sp kan die van W2K met die van XP overweg.

De NDS is gewoon veel beter, maar dat komt doordat Novell inmiddels 10 jaar ervaring heeft. ADS is gewoon niet af, net zoals de NDS in NetWare 4.01 :)
Voordelen NDS: platform onafhankelijk, bewezen techniek, werkt zonder de bij ADS verplichte DNS, partitioneerbaar en binnenkort 1 management platform: Web-based
Voordeel ADS: Perfecte intergratie W2K werkplekken

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
Op maandag 10 december 2001 15:11 schreef Buick het volgende:

[..]
W2K en XP zijn 2 verschillende ADS versies. Dmv. een sp kan die van W2K met die van XP overweg.

Voordeel ADS: Perfecte intergratie W2K werkplekken
verschillende ADS: dat valt wel mee, net zoals je bij Novell ook verschillende ds versies hebt die bij uitbreiding features soms een support pack nodig hebben.

Perfect? In grouppolicy synchro en werking zitten behoorlijk wat bugs.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Axel666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2022
Op vrijdag 07 december 2001 23:51 schreef RedRoon het volgende:
Dit o.a. al het door jou aangehaalde feit dat ik voor ADS al meerdere tools nodig heb terwijl ik met de NDS voldoende heb aan NWAdmin (met de juiste plugins) of ConsoleOne. Hier kan ik zowel mijn netwerkusers, mailaccounts (GroupWise), Internet + VPN accounts (Borderware) en RAS Accounts (Radius) in regelen.
Erhm ik weet niets van NDS af dus zal daar geen commentaar op geven. Maar ik wil even zeggen dat je alles wat je nodig hebt met ADS vanuit je MMC kan regelen met de juiste snapins + dat mmc heel makkelijk te customizen is. bv ik kan als admin DNS, AD+users en computers, IIS, DHCP, Exchange, MSSQL, ISA etc etc. erin gooien, maar ik kan ook voor een afdelingshoofd een eigen mmc maken waarin hij alleen voor zijn eigen mensen wachtwoorden kan resetten. Wat ook 1 van de voordelen is van ads wat eerst niet mogenlijk was zijn dus de grouppolicies, hiermee kan je heel precies rechten toewijzen maar ook bv applicaties uitrollen.. erhm ik dwaal af wilde eigenlijk alleen dat van mmc vertellen.

Als laatste ff het puntje van dat crossplatform gebeuren, AD is alleen gemaakt voor W2k, dit kan je als een nadeel zien. Maar het is wel zo dat als je in een omgeving zit met alleen w2k dit heeeel lekker werkt aangezien het os er voor gemaakt is. Maarja ik heb verder 0.0 ervaring met NDS.

just my 2 cents.

9worlds.net @ hattrick.org

• Onno
  • Niet online
Op maandag 10 december 2001 21:04 schreef Axel666 het volgende:
Wat ook 1 van de voordelen is van ads wat eerst niet mogenlijk was zijn dus de grouppolicies, hiermee kan je heel precies rechten toewijzen maar ook bv applicaties uitrollen..
Maar dat is in deze context niet interessant, met NDS kan dat namelijk al veel langer. :)
Op maandag 10 december 2001 15:11 schreef Buick het volgende:
iPrint moet web-based
iPrint *is* een web-interface voor NDPS. :P

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 21:42 schreef Onno het volgende:
iPrint *is* een web-interface voor NDPS. :P
Het gaat om het management, niet om wat het is.
iPrint is alleen maar web-based te managen. Dus als ik ook nog GroupWise 6 heb moet ik ConsoleOne gebruiken en mijn BorderManager moet vanuit NWAdmin. Dus niks 1 management tool................

• Onno
  • Niet online
Op maandag 10 december 2001 22:24 schreef Buick het volgende:
Het gaat om het management, niet om wat het is.
iPrint is alleen maar web-based te managen.
Ja, en wat wil je zoal aan iPrint zelf managen dan? Maps bouwen misschien.. jeuh. :)

Voor de rest is, zoals ik al zei, iPrint gewoon een web-interface voor NDPS, en iPrint printers zijn dus ook gewoon NDPS printers, en die kun je dus ook gewoon volledig met NWAdmin managen.

(en ja, dat er 3 manage-dingen zijn is vervelend.. dat ben ik volledig met je eens)

[dit is best off-topic trouwens :o]

Verwijderd

OK, weer ot.
De verschillen: SunStorm, ik heb nog een PPT van 1,3 mb. over de verschillen. Ik wil hem je wel mailen.

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04 11:43

JohnD

Bernd

ok ik ben degene die deze topic heeft geopend. Ik heb nu pas een naam gerigistreerd.

RedRoon bedankt voor de link. heb ik veel aan gehad :) en Buick mail hem maar door. zie m'n profiel voor het email adres

*D

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

• Joop
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-04 05:47
ehm, ik ben ook wel geinteresseerd in die ppt. :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie ook ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Nog 1-tje graag :)

kvbeek@synecon.nl

• Onno
  • Niet online
Het is nogal een geblaat over en weer van mensen die het andere produkt niet kennen, maar misschien toch wel grappig om te lezen: *klik*

Kwam laatst ook een leuk MS documentje tegen trouwens.. klein stukje daaruit:
AD:
* Provides LDAP-based access to all features

NDS:
* Limited LDAP-based access to NDS features
Maar wat betekent het eigenlijk? Je wordt nu natuurlijk geacht te denken dat NDS minder kan dan AD, maar wat je er ook in kunt lezen is dat NDS qua features juist een *superset* van LDAP is (en dus is slechts een gedeelte van die features bereikbaar via LDAP), waar AD niet meer dan standaard LDAP ondersteunt.

Marketing is heerlijk. :P

Verwijderd

ADS kan in princiepe hetzelfde als NDS. op sommige punten is NDS beter en andere punten ADS.
Het enige dat ADS niet kan is Federation.

kijk naar CDE certificering van Novell bij een opleidingsinstituut.

• Onno
  • Niet online
Op vrijdag 28 december 2001 14:05 schreef goofer het volgende:
ADS kan in princiepe hetzelfde als NDS. op sommige punten is NDS beter en andere punten ADS.
Dat vind ik een interessante uitspraak. Noem eens alle punten waarin ADS beter is. :)
Het enige dat ADS niet kan is Federation.
Oh, ik kan nog wel wat dingen noemen hoor. Op het gebied van LDAP support bijvoorbeeld. Is het bijvoorbeeld niet zo dat je via LDAP alleen maar 1 tree kunt doorzoeken, en niet het hele forest?

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 14:28 schreef Onno het volgende:
Oh, ik kan nog wel wat dingen noemen hoor. Op het gebied van LDAP support bijvoorbeeld. Is het bijvoorbeeld niet zo dat je via LDAP alleen maar 1 tree kunt doorzoeken, en niet het hele forest?
Bij NDS kan je alleen een tree doorzoeken, en het vreemde is dat je de tree niet opgeeft in de query :?

voorbeeld:
tree: bedrijf
org: nederland
orgunit: development

de base DN om hem uit te lezen is: ou=development,o=nederland

Dus niet mogelijk om alle landen in een keer uit te lezen... Maar of ADS dat wel kan :?

Verder denk ik dat NDS voor grote organisaties met veel afdelingen etc (denk aan een school) een betere oplossing is dan ADS, het is ook een stukje secure'der. Maar ADS is tegenwoordig ook heel mooi hoor.

ps. een voordeeltje van NDS is dat je specifieke dingen kunt toekennen aan org/orgunits, in ADS gaat dat altijd via groepen + dat je bij ADS ook nog eens Kixtart oid nodig hebt om fatsoenlijk scripts uit te voeren.

En toch hebben wij op de zaak ADS om twee redenen:
1. Geen kennis aanwezig van NDS.
2. ADS voldoet voor ons.

Verwijderd

iPrint gewoon een web-interface voor NDPS, en iPrint printers zijn dus ook gewoon NDPS printers, en die kun je dus ook gewoon volledig met NWAdmin managen.
nwadmn32.exe is idd alles wat je nodig hebt. Ik manage (bijna) alles binnen de NetWare Administrator.

Al moet ik wennen, na een 11-jarige woonomgeving binnen NetWare 2.x/3.x, waar ik gewend was alles in console commando's in te geven.

• Onno
  • Niet online
Op vrijdag 28 december 2001 22:09 schreef Thunderbird het volgende:
Bij NDS kan je alleen een tree doorzoeken, en het vreemde is dat je de tree niet opgeeft in de query :?
Een NDS tree is niet hetzelfde als een ADS tree. Het 'forest' van ADS heb je in NDS gewoon niet nodig, je kunt met 1 tree volstaan.
Pagina: 1