problemen dataverkeer tussen hub en switch

Pagina: 1
Acties:

• phoxetis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-07 14:28
heya tweakies,
ik heb een beetje een eigenaardig probleem, en ik vraag me af of iemand wat duidelijkheid heeft. ik heb problemen met verkeer tussen een hub en een switch.

gegeven: aan de hub (10 MBit simpel ding) zit: een laptop (win98) en een (kabel)modem. de modem is ingesteld voor NAT en ook als DHCP-server.
aan de switch (10/100 MBit, full duplex) zit: twee desktop computers (win98).

ik kan op m'n laptopje alles automatisch (dhcp) laten instellen, dan krijgt-ie van de modem een IP adres en alles werkt perfect (zit er nu op te typen).

ik kan de twee desktop-compu's allebei een IP adres geven, dan zien ze elkaar en kunnen we netwerken via de switch.

en nu wordt het moeilijk. Ik pak een gewone netwerkkabel, en plug die van de uplink (switch) naar een gewone poort (hub). op de switch en op de hub gaat een lampje branden, da's dus goed.

als ik nu willekeurig welke desktop computer op dezelfde instellingen zet (automatisch dus) als m'n laptopje, krijgen ze niets te horen van de modem (dhcp-aanvraag voor IP adres dus). en ik kan vanaf de desktop's ook niet pingen naar de modem. :(

(1) kan ik eigenlijk wel een switch aan een hub hangen? een switch is (voor zover ik weet) gemaakt om met MAC-adressen te werken, in tegenstelling tot zomaar alles rondpompen. kan dat ding wel 5 MAC adressen op 1 poort aan?

(2) heeft iemand zo'n opstelling wel eens werkend gehad? graag niet beginnen over de modem aan de switch hangen, dat heeft weer andere redenen namelijk en daar gaat het nu niet over....

laatste opmerking nog: als ik een ping uitvoer, van een desktop naar de modem of naar de laptop, flikkeren *alle* lampjes tegelijk op de switch, en op de hub ook. dat betekent dat de switch informatie uitwisselt met de hub..... neem ik aan....

okee alvast bedankt, groetjes e

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Kun je iets meer zeggen over je kabelmodem. Ik begrijp niet hoe het zit. Als ik je verhaal lees dan lijkt het erop dat je kabelmodem ook dhcp-server is en er een (beperkte?) firewall op zit. Ik heb dat soort modems nog nooit gezien. Mijn kabelmodem wordt d.m.v. een UTP-kabel aan een netwerkkaart in een computer gekoppeld en heeft niet bovenstaande intelligentie aan boord.

• phoxetis
heya, ik snap je verwarring. het is zo'n beroemde getweakte adsl-modem. een zeer intelligent apparaatje. maar daar gaat het nu niet over. als het makkelijker leest, kun je ook gewoon een normale kabelmodem voorstellen met een losse computer-dhcp-server, in het volgende hub-gaatje, ernaast.

:-) groetjes, erik.

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Erik,
Dat je andere werkstations geen ip-adres kunnen krijgen van de dhcp-server kan aan het volgende liggen:
A. De range is niet groot genoeg
B. Geen goede verbinding via je netwerk
Ik zie nog steeds niet hoe een modem als dhcp-server dienst doet. Ik vermoed dat hij de dhcp-server van je provider gebruikt en die is meestal beperkt tot 1 adres per aansluiting.

Over je vragen:
1. Ja, hubs en switches kunnen heel goed aan elkaar gekoppeld worden. In jou geval moet je switch auto-sensing en auto-switching zijn en met 2 snelheden tegelijk overweg kunnen, want een hub is alleen half-duplex en 10 MB en je pc's zullen waarschijnlijk full-duplex, 100 MB willen kletsen. Kan je switch niet op twee snelheden door elkaar kletsen dan moet je de pc's hard op 10 MB zetten.
2. Afgezien van het geval met je modem heb ik het hier ook draaiend gehad met een 3Com switch en een 10 MB hub (op dit moment gebruik ik een 100 MB hub i.p.v. de 10 MB hub). Mijn kabelmodem zit in een pc die als router dient met NAT, dhcp-server en firewall (Winroute Pro) en dus 2 netwerkkaarten bezit.
Ik hoop dat dit wat helpt.
Groeten, David

• phoxetis
hoi printerman, bedankt voor je reactie. de modem kan zelf NAT en DHCP server zijn. er draait een unix-variant in die modem en je kunt 'm commando's geven. naar buiten toe hebben we inderdaad 1 IP-adres, da's een vast adres (een 'echte' dus, 80.x.x.x).

binnen in het netwerk krijgen we (heb ik opgegeven) adressen in de regio 10.0.0.1-10.0.0.32, met een subnetmask van 255.255.255.0. De modem zelf heeft ook een vast IP adres in het net (da's 10.0.0.138)

dat zit dus wel okee.
halverwege het typen van dit bericht kreeg ik trouwens spontaan een idee, en het hele zaakje werkt nu wonderbaarlijk genoeg.

wat was is probleem ? volgens mij heeft de switch die ik heb een softwareprobleempje. -- als ik de twee desktop computers allebei aan de switch hang, zien ze elkaar prima.
als ik nou op de switch een poort omschakel naar 'uplink' en een van de twee computers met een cross-over aan die uplink-poort hang (dubbel-op dus, expres) zien ze elkaar niet, terwijl het lampje netjes aan gaat.

ik denk dus een programmeerfoutje in de hardware ofzoiets.
in ieder geval is mijn probleem nu opgelost.
dank voor het meedenken, erik.