Toon posts:

[CM] HDD led looplicht a la "nightrider"

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

M'n neef is een beetje druk met werk. Xpreek um vanmiddag weer as't goed is dan zal ik um ffies vragen of ie ze wil posten :)

Ben zelf ook druk bezig in Eagle, omdat ik nogsteeds geen serial heb kunnen vinden voor Ultimate 4.8 (Moet hier toch ergens tussen m'n cd rotzooi liggen. Is gvd orginele versie :(

Maar goed. Mijn schema komt komende week online te staan (druk met school) :)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 22:48

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

die heb ik ook gebouwd.

hier wat pics van de bouw en movie van hoe die werkt :)

http://www.xs4all.nl/~brain/vu/index.html

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
Waar het hier om gaat is een echte knightridermod....

DWZ een 8 tal lampjes brand omstebeurt als in

12345678765432123456787654321

en dan gloeien ze ook nog wat na als ze net gebrand hebben, zodat je zo een mooie gloed erachteraankrijgt als in de TVserie knightrider gebeurt met de lampjes voorop K.I.T.T.

Verwijderd

Topicstarter
De schema's....

8 LED's knightrider HDD looplicht
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.nl/pics/ETETDROMHHE

9 LED's knightrider HDD looplicht
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.nl/pics/ERPMPROMHHE

16 LED's knightrider HDD looplicht
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.nl/pics/EPASPROMHHE

Geen van alle gloeien na (daarvoor heb je wellicht gloeilampjes nodig)
Het nadeel van een elco over elke led is dat de ontlaad tijd van deze elco altijd gelijk is, ongeacht de frequentie van 't looplicht. Dus bij een hoge snelheid zal het lijken of alle leds continue branden.

Ik zit zelf nog te denken aan een ander schema met een schuifregister, waarbij dan 2 leds tegelijk aan zijn.

Of de schema's echt werken, weet ik niet. Misschien dat iemand ze op kan bouwen op zo'n testboardje. Zodat eventuele fouten eruit gehaald kunnen worden.

Specs van de IC's zijn onder andere te vinden op: http://www.philipslogic.com/datasheets/

• NightOwlNL
als je de elco's juist kiest is door een kortere oplaadtijd bij een hoge frequentie het effect hetzelfde...

kan iemand dat ff testen?:)

ik heb sinds vandaag besloten van mijn case iets speciaals te maken, beetje disco/pimpcaseachtig:)

• Keizer
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voorlopig resultaat van de 5 led's kitt!
Afbeeldingslocatie: http://www.tech.nhl.nl/~keize001/kitt1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tech.nhl.nl/~keize001/kitt3.jpg

edit:

6 led's natuurlijk, tellen is ook zo moeilijk

Always outnumbered, never outgunned!

• Maverick
  • Laatst online: 18:01
em, unexplained>>>>

als ik nu die met 6 ledjes wil doen, heb ik dan geen timer nodig????

want in je oude schema zat er geen, en in deze wel!

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 december 2001 15:49 schreef dave_hagenaars het volgende:
em, unexplained>>>>

als ik nu die met 6 ledjes wil doen, heb ik dan geen timer nodig????

want in je oude schema zat er geen, en in deze wel!
Het eerste schema gebruikt een 10-teller, dus pulsen erin en 1 van 10 eruit.

De nieuwe schema's maken gebruik van 2 IC's de kleine is een binaire teller, de grote een binair naar decimaal omzetter.
Dus het 1e IC is pulsen in en een binaire code van 0 t/m 15 eruit (0000 t/m 1111) het 2e (grote) IC zet deze binaire code om in een decimale waarde, waarbij altijd maar 1 uitgang actief (hoog) is.

Het 1e schema blijft daarmee het eenvoudigste, maar omdat iemand speciaal naar een 8-leds knightrider vroeg, heb ik deze 3 varianten uitgedacht.

Ik hoop dat zo je vraag is beantwoord, zo niet dan hoor ik t nog wel.

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
als je wil (en een lange donkere kerstvakantie voor de boeg hebt) kun je natuurlijk ook een rij ledjes in je kast doen en dan met een schakelaartje, dat je én een VU meter voor je hdd leds hebt én een knightrider effect, leek me wel vet om te gaan doen :)

• AngelDust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 15:18

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Een lange kerst vakantie heb ik idd voor de boeg..

saai zal die vast ook wel zijn dus moet maar eens zien of ik een ideetje hier van kan gebruiken en in elkaar brouwen..

:) :) :)

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

• Maverick
ok, bedankt, ik snap het, ik was bang dat je erachter was gekomen dat het niet werkte en dat er een klokpulse tussen moest, dat zag ik namelijk op een andere site, maar die had ook meer leds! ( http://hw.metku.net/vilkkuvalot2/index_eng.html)

morgen ga ik zo'n experimenteel printje halen, en wat (blaue!!) ledjes, en dan ga ik aan de slag!

• jordan2k
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 12:52
Schema alla Pscpice :)
Nog geen ulticad :)

heey maar ik vind dat er de laatste tijd veel schema's of geript worden of geleased zonder © richt vermelding ik vind dit niet kunnen geef op ze minst een bron of zo.
en als je echt de eerste bend zet dan je eigen © vermelding er bij :)

het valt me gewoon op laten we eerlijk zijn als iemand iets maakt en dat dan een andere met de eer gaat strijken is lame.
niet dat ik iemand nu veroordeel.

Maar eff terug te komen op Het idee
Het is leuk maar lijkt verdomd veel op mijn schema maar tja kan ook niet echt anders :)
Ik heb wel een optocopler :) zie een paar topic's eerder heb toen mn schema prijs gegeven :) voor HD VU led meter
En tip's gegeven voor Alla Nightrider.
Maar maak eens een filpje in acctie lijkt me wel leuk om het werkend te zien.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 december 2001 21:53 schreef dave_hagenaars het volgende:
ok, bedankt, ik snap het, ik was bang dat je erachter was gekomen dat het niet werkte en dat er een klokpulse tussen moest, dat zag ik namelijk op een andere site, maar die had ook meer leds! ( http://hw.metku.net/vilkkuvalot2/index_eng.html)

morgen ga ik zo'n experimenteel printje halen, en wat (blaue!!) ledjes, en dan ga ik aan de slag!
Leuk schema, of dit schema beter/mooier is, weet ik niet.
Deze schakeling gebruikt een vaste frequentie, maar gaat pas lopen wanneer de hdd-led aan gaat. Gaat deze led niet aan (of tussen 2 pulse van de timer in) dan staat de teller stil.

Knippert de led heel snel (of brand constant, volgens de tekst) dan loopt de teller met dezelfde snelheid als met de timer is ingesteld.

Ik zal strax even mijn multimeter aan de hdd led van mijn systeem hangen en kijken wat ongeveer de maximale frequentie is.

• Maverick
ff voor duidelijkheid een paar vragen (sorry )

- die van jou (unXplaind) - die beweegt langzaam als de HDD nix doet, en snel als de hdd bezig is (variable offcourse!)

- als ik er blauwe leds in doe kan de weerstand gelijk blijven!(?)

- welke weerstand kan ik vervangen door een potmeter om de snelheid bij te stellen??(als dat al mogelijk is natuurlijk!)

- als ik em maak zoals jij zegt, dan werkt hij!

ik ga niet graag iets maken wat niet wordt zoals ik het wil, dus ik vraag het allemaal maar ff hoor, hoop dat je het niet erg vindt.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 december 2001 22:12 schreef dave_hagenaars het volgende:
ff voor duidelijkheid een paar vragen (sorry )
- die van jou (unXplaind) - die beweegt langzaam als de HDD nix doet, en snel als de hdd bezig is (variable offcourse!)
Hij beweegt niet als de HDD led niet oplicht. Elke keer dat de HDD led 1x oplicht, loopt de teller het 1 stap verder.
- als ik er blauwe leds in doe kan de weerstand gelijk blijven!(?)
Nee, je moet de spanning en stroom weten voor 1 blauwe led. (of even testen met 5v, diode, led, weerstandjes. Bijna elke led heeft ook 1 diode extra, daar staat ongeveer 0,6 volt over.
Dus R = (4,4 - Uled) / ILed
R in Ohm, I in Amperes, U in Volts.
- welke weerstand kan ik vervangen door een potmeter om de snelheid bij te stellen??(als dat al mogelijk is natuurlijk!)
In 't 1e schema wordt de snelheid bepaald door het knipperen van de hdd led. is dus niet in te stellen.
- als ik em maak zoals jij zegt, dan werkt hij!
Timmerman had het 1e schema gebouwd/getest en dat werkte volgens hem.
ik ga niet graag iets maken wat niet wordt zoals ik het wil, dus ik vraag het allemaal maar ff hoor, hoop dat je het niet erg vindt.
Geen probleem... daar is dit forum voor... om vragen te stellen.. :P

• Maverick
ok tnx, dan ga ik het proberen.

(over een diode moet btw (als het goed is) 0,7v staan , ik ben ook een electroman! :9 )

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 december 2001 22:31 schreef dave_hagenaars het volgende:
ok tnx, dan ga ik het proberen.

(over een diode moet btw (als het goed is) 0,7v staan , ik ben ook een electroman! :9 )
Bij een 1N4148 is dit over het algemeen iets lager. Op school leer je misschien 0,7V, maar rond de 0,6 volt is bij 1n4148 standaard. :P

Ik heb overiges ff mijn multimeter aan de hdd led hangen. frequenties boven de 1khz heb ik voorbij zien komen... dus continue branden zal die niet doen, lijkt me... Gigantisch snel knipperen wel!
Moet een mooi gezicht zijn, lijkt me...
Ik ga morgen na het werk direct langs de electroboer..

• Maverick
Op maandag 17 december 2001 22:41 schreef UnXplained het volgende:

[..]

Bij een 1N4148 is dit over het algemeen iets lager. Op school leer je misschien 0,7V, maar rond de 0,6 volt is bij 1n4148 standaard. :P

Ik heb overiges ff mijn multimeter aan de hdd led hangen. frequenties boven de 1khz heb ik voorbij zien komen... dus continue branden zal die niet doen, lijkt me... Gigantisch snel knipperen wel!
Moet een mooi gezicht zijn, lijkt me...
Ik ga morgen na het werk direct langs de electroboer..
ja weet het, 0,7 is de "theorie"

1khz is wel cool!
morgen meteen aan de slag!

Verwijderd

Topicstarter
Fotootje van mijn multimeter, op de HDD led aangesloten...
Gewoon ff photoshop opstarten...
Dit is een gemiddelde frequentie, piek frequenties zag ik tot bijna 3khz, bijv. 1 hele korte puls.

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.nl/pics/EDORDAPMHHE

Rechts het ledje van me mobo...

Sorry voor de slechte pics, ik heb maar een webcam

• Maverick
cool

staat je hdd led eigenlijk vaak stil??

want als het al 300 herz is, das best wel veel dacht ik zo, voor een led!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 december 2001 23:18 schreef dave_hagenaars het volgende:
cool

staat je hdd led eigenlijk vaak stil??

want als het al 300 herz is, das best wel veel dacht ik zo, voor een led!
Deze is opgenomen tijdens defragmenteren in Windows 2000...

Snelheid is afhankelijk van mainboard, hdd, fragmentatie, etc.

Als je t schema opbouwd op een prikboardje, dan kan je direct zien of die te snel gaat lopen.
Als vertraging zou je er dan nog een 4017 tussen kunnen hangen.
Eerste uitgang naar de clock ingang van de 2e 4017.
een van de andere uitgangen naar de reset van de 4017. De keuze van uitgang bepaalt de deelfactor 2 tot 10.

• Bert-Jan
ok een hele domme vraag: als je zo'n chipje hebt (ik ben nu bezig met de 16-LED versie) dan begin je voor de pinnnetjes neem ik aan met tellen linksboven (1) tot rechtsonder (24) in het geval van de 4514.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 december 2001 14:09 schreef Bert-Jan het volgende:
ok een hele domme vraag: als je zo'n chipje hebt (ik ben nu bezig met de 16-LED versie) dan begin je voor de pinnnetjes neem ik aan met tellen linksboven (1) tot rechtsonder (24) in het geval van de 4514.
Domme vragen bestaan niet, dus vraag maar raak! :)
als je het IC'tje voor je hebt liggen met de inkeping naar links, dan is pen 1 links onderaan. Vervolgens optellen naar rechts. Dan naar boven en naar links.
Dus links bovenaan is de laatste aansluiting.
Dat ding links op het schema (til 111) wat doet dat, is dat zo'n optocoupler? ik had nl. gelezen dat die niet persé nodig was, en ik ben hem vergeten bij de electroboer mee te nemen en dat is een uur hiervandaan :(
Klopt, dit is een optocoupler. Deze zorgt ervoor dat de het looplicht altijd op het mainboard aangesloten kan worden.
In deze optocoupler zit een led, dus die doet het altijd. Gebruik je deze niet dan is er een kans dat de teller niet werkt of dat je weerstanden en/of een transistor moet toevoegen om de juiste pulsen te krijgen.

Meet met een multimeter of de (-) van de HDD-led aan massa ligt. Dan kan het andere pootje direct op de teller aangesloten worden. Is dit niet het geval, dan wordt waarschijnlijk de led via de (-) aangestuurd en zou het kunnen dat de (-) op de teller aangesloten moet worden. Maar of de teller dan werkt, weet ik niet. at ligt aan de schakeling op het mainboard die de HDD-led aanstuurd.

• Bert-Jan
Op dinsdag 18 december 2001 14:46 schreef UnXplained het volgende:

[..]

Domme vragen bestaan niet, dus vraag maar raak! :)
als je het IC'tje voor je hebt liggen met de inkeping naar links, dan is pen 1 links onderaan. Vervolgens optellen naar rechts. Dan naar boven en naar links.
Dus links bovenaan is de laatste aansluiting.
[..]

Klopt, dit is een optocoupler. Deze zorgt ervoor dat de het looplicht altijd op het mainboard aangesloten kan worden.
In deze optocoupler zit een led, dus die doet het altijd. Gebruik je deze niet dan is er een kans dat de teller niet werkt of dat je weerstanden en/of een transistor moet toevoegen om de juiste pulsen te krijgen.

Meet met een multimeter of de (-) van de HDD-led aan massa ligt. Dan kan het andere pootje direct op de teller aangesloten worden. Is dit niet het geval, dan wordt waarschijnlijk de led via de (-) aangestuurd en zou het kunnen dat de (-) op de teller aangesloten moet worden. Maar of de teller dan werkt, weet ik niet. at ligt aan de schakeling op het mainboard die de HDD-led aanstuurd.
ín die optocoupler een LED? ik heb hier dus (toch, ik heb dat andere ding vergeten, die met 14 pinnen meer in het midden) een ding met 6 pootjes, maar zonder LED, maakt dat dan uit of kan het zijn dat het dezelfde werking heeft maar gewoon zonder LED (je bedoelt dus met 'daarin zit een LED' dat op het ding zelf een led zit?)

maar iig ik had het dus precies andersom gedaan :( stoopid maar goed het leek mij logisch dat linksboven de 1e pin was en rechtsonder de laatste, gelukkig had ik nog niet heel het ding gesoldeerd :) fijn weer wat soldeerwerk te doen dus :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 december 2001 14:55 schreef Bert-Jan het volgende:
[..]
ín die optocoupler een LED? ik heb hier dus (toch, ik heb dat andere ding vergeten, die met 14 pinnen meer in het midden) een ding met 6 pootjes, maar zonder LED, maakt dat dan uit of kan het zijn dat het dezelfde werking heeft maar gewoon zonder LED (je bedoelt dus met 'daarin zit een LED' dat op het ding zelf een led zit?)
dat ding met 14 pinnen is de binaire counter (4510) of de nandpoortjes (4001). die met 6 pinnen is de optocoupler(TIL111). Binnen in die optocoupler zit een led (die zie je dus niet)
maar iig ik had het dus precies andersom gedaan :( stoopid maar goed het leek mij logisch dat linksboven de 1e pin was en rechtsonder de laatste, gelukkig had ik nog niet heel het ding gesoldeerd :) fijn weer wat soldeerwerk te doen dus :)
Als je direct gaat solderen, weet ik niet of het direct werkt, want ik heb t schema niet getest.
So don't blame me if it won't work. :P

Datasheets van Philips Semiconductors:
http://www.philipslogic.com/datasheets/

• Bert-Jan
Op dinsdag 18 december 2001 18:33 schreef UnXplained het volgende:

[..]

dat ding met 14 pinnen is de binaire counter (4510) of de nandpoortjes (4001). die met 6 pinnen is de optocoupler(TIL111). Binnen in die optocoupler zit een led (die zie je dus niet)
[..]
de 4510 heeft volgens mij 16 pinnen dus dan moet het de 4001 wel zijn, dan moet ik die morgen eens gaan kopen (en nog een connector voor een IDE kabel)
zou er genoeg stroom voor één ledje door één draadje van een IDE kabel passen??
Als je direct gaat solderen, weet ik niet of het direct werkt, want ik heb t schema niet getest.
So don't blame me if it won't work. :P

Datasheets van Philips Semiconductors:
http://www.philipslogic.com/datasheets/
ik heb er alle vertrouwen in dat jij er wel wat verstand van hebt :) en anders pecht, dan proberen we lekker weer wat anders :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 december 2001 18:54 schreef Bert-Jan het volgende:
zou er genoeg stroom voor één ledje door één draadje van een IDE kabel passen??
Geen probleem! :)
ik heb er alle vertrouwen in dat jij er wel wat verstand van hebt :) en anders pecht, dan proberen we lekker weer wat anders :)
Da's altijd leuk om te horen!! *D

• Bert-Jan
bij de ingang van de HDD led maakt het dus (als ik het goed begrijp) niet uit waar je plus en waar je min doet door de optocoupler

Verwijderd

Op zondag 16 december 2001 10:39 schreef mkleinman64 het volgende:
die heb ik ook gebouwd.

hier wat pics van de bouw en movie van hoe die werkt :)

http://www.xs4all.nl/~brain/vu/index.html
dat filmpje is niet echt het knight rider lichtje hoor, dat gaat heen en weer :+
spijtig genoeg vind ik er nergens een bewegend plaatje van :'(

• Bert-Jan
en dus als deze schakeling op de hdd ingang geen signaal krijgt blijven alle lichtjes uit.
Dus als ik een schakelaar maak tussen de HD led, dus dat die schakelt tussen dit schema en een VU hdd led schema, dan kan dat werken? :)

• Maverick
hm , zou het erg zijn als ik d2 weerstanden verwisseld heb???

werkt het dan gewoon niet, of blaas ik iets op ?? (dat heb ik namelijk perongeluk gedaan!)

btw, hoe zie ik wat de pinnummers zijn van de optocoupler?

[edit] optocoupler ben ik al uit (rondje is pin 1) maaruh, werkt het al als ik nog maar 1 ledje heb aangesloten, of moet alles eraan zitten??

• NightOwlNL
uhm, 10K en 180 K is best groot verschil, wissel ze ff om...

• Maverick
ja ik wiisel ze om, maar ik heb het getest me de verkleerde volgorde, is dat erg??

het is toch 180 Ohm, niet 180 KiloOhm??

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
[mierenneukmode]
uhhm het is geen nightrider maar Knightrider :) (detail ;))
[/mierenneukmode]

• AngelDust

AngelDust

Op woensdag 19 december 2001 17:04 schreef Go0s het volgende:
[mierenneukmode]
uhhm het is geen nightrider maar Knightrider :) (detail ;))
[/mierenneukmode]
Erhmm.. (NO OFFENSE) maar dit si al eerder gezegd.. zie dit nu voor 3e keer voorbijkomen?? :) :9 :P

Bier fan Fryske grûn!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 december 2001 16:50 schreef dave_hagenaars het volgende:
ja ik wiisel ze om, maar ik heb het getest me de verkleerde volgorde, is dat erg??

het is toch 180 Ohm, niet 180 KiloOhm??
180 ohm.. als je een veel hogere waarde gebruikt, gaan de leds never nooit niet aan! :)
Valt me wel een beetje van je tegen als "electroman" ;)

Zie formule in een van mijn eerdere post...

Verwijderd

nightrider bestond niet, en knightrider zag eruit als een moter liefhebber toestand.. :)

• Maverick
Op woensdag 19 december 2001 16:49 schreef MR_WAZOO het volgende:
uhm, 10K en 180 K is best groot verschil, wissel ze ff om...
daar zei jij dat het 180K moest zijn, ik vond dit raar, en vroeg het daarom, ik dacht namelijk aan 180 Ohm :Y)

• AngelDust

AngelDust

Er is nu al wel een hoop gepraat over dit topic... maar is er uberhaupt al iemand die dit nou heeft werken en die dit ook aan ons kan laten zien / mededelen?? :) :? :)

Bier fan Fryske grûn!

• Maverick
ik ben het op dit moment aan het solderen, maar mijn pa vindt het een slecht baksel en laat me als hij strax terug komt zien hoe het moet ( ik kan alleen maar bakken en braden, niet solderen }:O )

• NightOwlNL
ik ken ook frituren, dit is trouwens een topic wat ik wel flex vind, morgen toch ff een schema printen en de stad in ofzo..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan t solderen!! Resultaten (en foto's) komen er aan... :)

• Maverick
klaar met solderen *D

maar het werkt NIET :'(

ik moet wel zeggen dat ik ipv de til 111 de til 113 heb gebruikt, het schema klopt! is de ic verrot???

please somebody help me,.........

• Bert-Jan
ik heb hem dus getest en er komen geloof ik wel de goeie voltages uit enzo hier zijn plaatjes ik heb het alleen nog niet getest met LEDs eraan vast want die k****rh***s bij Conrad hebben mijn bestelling nog nie afgeleverd :(

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/ERDSPAHSHHE
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EDMHDAHSHHE
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EOAEDAHSHHE

lekker veel kabeltjes :)
brakke foto's met de inmiddels bekende gratis Chello webcam.
verwacht ergens deze week een update met het (hopelijk...) werkende resultaat.

• Keizer
  • Niet online
Dat stekkertje rechts, waarmee je 5v aansluit, heb je dat zelf gemaakt of is dat zo te koop?

Ik moet nog ff een stukje draad kopen om het geheel op mn mobo aan te sluiten, en een manier vinden om netjes 5v aan te sluiten. Dan nog ff de ledjes vastbakken, en klaar!

• Maverick
Op vrijdag 21 december 2001 21:18 schreef dave_hagenaars het volgende:
klaar met solderen *D

maar het werkt NIET :'(

ik moet wel zeggen dat ik ipv de til 111 de til 113 heb gebruikt, het schema klopt! is de ic verrot???

please somebody help me,.........
:'(

• Bert-Jan
Op zaterdag 22 december 2001 15:20 schreef Keize001 het volgende:
Dat stekkertje rechts, waarmee je 5v aansluit, heb je dat zelf gemaakt of is dat zo te koop?

Ik moet nog ff een stukje draad kopen om het geheel op mn mobo aan te sluiten, en een manier vinden om netjes 5v aan te sluiten. Dan nog ff de ledjes vastbakken, en klaar!
dat stekkertje heb ik uit zo'n oud 5,25" floppyding gesloopt, hier in Dordt kun je ze niet zo los kopen geloof ik.

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03-2025

Tentacle1

60% Puur Sap!

Op zaterdag 22 december 2001 14:18 schreef Bert-Jan het volgende:
...ik heb het alleen nog niet getest met LEDs eraan vast want die t****gh***s (hou niet van het k woord) bij Conrad hebben mijn bestelling nog nie afgeleverd :(

Plaatjes :)

Bla :P
Jij dus ook al... * Tentacle1 is ook bezig met een projectje ;)

Ik zal even een stukje uit mn mails van Conrad quoten:
Geachte heer Horde,

Naar aanleiding van uw email kunnen wij u het volgende mededelen.Uw pakket
zal na de feestdagen bij u worden afgeleverd i.v.m de decemberdrukte.Onze
excuses voor de lange levertijd.

Met vriendelijke groet,

Roy Hoekstein
Afdeling Klantenservice
Conrad Electronic Nederland B.V.
Dus na een reactie terug kreeg ik dit:
Geachte meneer Horde,

Helaas kunnen wij niet van te voren inschatten of de levertijd gaat
oplopen, tevens zijn we daarbij afhankelijk van andere partijen zoals een
transporteur en de PTT. Deze laatste heeft in deze periode een achterstand
opgelopen, waarop wij geen invloed uit kunnen oefenen, ook daar worden wij
helaas niet van op de hoogte gebracht en dit leert ons de ervaring. Onze
excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

Mark de Geus
Conrad Electronic Nederland B.V.
Da's dus flink balen, want ik had al op de 7e besteld :(

System specs

• Bert-Jan
dat PTT probleem ken ik want ik werk er , maar ik zag vandaag op het postkantoor allemaal Conrad pakketten staan waaronder die van mij :) maar ik had geen centjes bij me dus komen ze hem maandag brengen :)

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Op zaterdag 22 december 2001 23:39 schreef Bert-Jan het volgende:
dat PTT probleem ken ik want ik werk er , maar ik zag vandaag op het postkantoor allemaal Conrad pakketten staan waaronder die van mij :) maar ik had geen centjes bij me dus komen ze hem maandag brengen :)
Ahh, nu snap ik het... die zetten ze natuurlijk allemaal nog even apart, want de kerstpakketjes hebben natuurlijk voorrang... maar die pakketjes zijn ook voor de kerst hoor, daar zit namelijk de kerstverlichting van de tweaker in :+ :P

System specs

Verwijderd

zou dit schema ook werken???: (grotendeels gekopieerd van een andere post:)

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~cappelle/got/knightrider_new.gif

zodat als dus dat HDD ledje continue brandt, de 555-timer voor een puls zorgt.

graag reacties of zit zou kunnen werken... :)

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Op zondag 23 december 2001 00:54 schreef MPdave het volgende:

[afbeelding]

Ik kan niet zeggen of het schema werkt, maar ik weet wel 1 ding: Je HDD ledje brandt niet continue ook al lijkt het zo. Hij knippert namelijk zo vaak dat men dat ervaart als continue branden, maar in de werkelijkheid knippert het ledje met zo'n 300 Hz ofzo, dus dan zouden je ledjes heel erg snel moeten gaan lopen. Denk daar maar eens over na.

In de huidige topic (ergens onderaan) staat ook een meetresultaat met een piek van 3KHz, zelfs.

System specs

Verwijderd

Dan wachten we nog enkele daagjes.....
Ik was niet van plan om schema's te gaan maken die niet werken eigenlijk, en aangezien ik niet DE soldeerheld ben, wacht ik nog maar ff. Ik moet trouwens ook nog de spullen gaan halen dus ik kan nog niet eens beginnen....
Na de kerst gaat iig mijn mod beginnen >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het 1e schema ook in elkaar gezet, maar krijg em niet goed werkend. Hij telt niet!

Alleen het 1e ledje gaat aan. er komen goede pulsen uit de optocoupler. Maar de 4017 wil gewoon niet gaan tellen :(

Ik heb de spanningen op elke pinnen van de 4017 gecontrolleerd maar ik heb geen enkele fout kunnen vinden...

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.nl/pics/EHTDDEESHHE

Ik heb het idee dat die 4017 dat ingangssignaal niet snapt, dus ik ga nog even wat proberen als ik de bestelling van conrad binnen heb (zal wel volgend jaar worden... :()

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 december 2001 00:54 schreef MPdave het volgende:

[afbeelding]

Grote kans dat dit wel werkt, maar zeker weten doe ik niet. Gewoon ff op een testboardje in elkaar zetten.

Ik heb zo'n boardje niet, helaas!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op zondag 23 december 2001 15:32 schreef UnXplained het volgende:
Ik heb het 1e schema ook in elkaar gezet, maar krijg em niet goed werkend. Hij telt niet!

Alleen het 1e ledje gaat aan. er komen goede pulsen uit de optocoupler. Maar de 4017 wil gewoon niet gaan tellen :(

Ik heb de spanningen op elke pinnen van de 4017 gecontrolleerd maar ik heb geen enkele fout kunnen vinden...

[afbeelding]

Ik heb het idee dat die 4017 dat ingangssignaal niet snapt, dus ik ga nog even wat proberen als ik de bestelling van conrad binnen heb (zal wel volgend jaar worden... :()
Als op pin 14 de puls komt moet pin 13 zeker aan massa liggen !!
Er is ook een wet in de electronica dat elk IC een eigen condensator over de pinnen van de voeding moet hebben. Dit is erg belangrijk voor een correcte werking als je met veel pulsen werkt !!!
Er zijn ook IC-voetjes met condensatoren erin.

En waaron via Conrad, er is toch vast wel een plaatselijke electronicaboer te vinden :?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Op zondag 23 december 2001 16:02 schreef Sinclair het volgende:

[..]

Er is ook een wet in de electronica dat elk IC een eigen condensator over de pinnen van de voeding moet hebben. Dit is erg belangrijk voor een correcte werking als je met veel pulsen werkt !!!

En waaron via Conrad, er is toch vast wel een plaatselijke electronicaboer te vinden :?
Ja, in principe wel ja, omdat de meeste voedingen nogal wat ruis en/of rimpelspanningen geven, maar een computervoeding is heel erg goed gestabiliseerd, dus of het nou echt nodig is betwijfel ik... maja voor die paar cent zit je nooit fout, toch?

Waarom via Conrad? Omdat een blauw ledje bij Conrad maar Fl 2,50 kost en bij de plaatselijke elektroboer (DIL) Fl 8,50 waar ze er ook nog maar 6 van hebben |:(

System specs

• Keizer
  • Niet online
Ik ben net aan het boren geweest, maar dat wil voor geen meter. Ik probeer 6 gaatjes in zo'n "deksteltje" van mn case boren, maar het lukt me niet recht. |:( Iemand suggesties?

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Op vrijdag 07 december 2001 21:12 schreef Demoniac het volgende:
Gaat vast werken... 4017 is simpel chippie :)
Ik heb een keer een testopstelling aan elkaar gesoldeerd zonder printplaat, gewoon met draadjes >:) die werkte nog ook :D
offtopic:
Heet jij gijs en zit je op Vallei College in a'foort?

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Op maandag 24 december 2001 19:28 schreef Keize001 het volgende:
Ik ben net aan het boren geweest, maar dat wil voor geen meter. Ik probeer 6 gaatjes in zo'n "deksteltje" van mn case boren, maar het lukt me niet recht. |:( Iemand suggesties?
Eerst een klein putje prikken met een priem ofzo, daarna eerst voorboren met een klein boortje (1-2 mm) en dan pas met een 5mm boortje aan de slag gaan (of hoe groot het ook mag zijn).

System specs

• Keizer
  • Niet online
Op zondag 23 december 2001 15:32 schreef UnXplained het volgende:

[afbeelding]

Vervelend dat het niet werkt... Zijn er mensen in tha house waarbij het wel werkt?

• Maverick
ik meen me te herinneren dat iemand het werkend had, ik iig net ;(

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 23 december 2001 16:02 schreef Sinclair het volgende:

[..]

Pin 13 ligt zeker aan massa, net als MR (master reset)
Die condensator heb ik niet gebruikt, ga ik nog ff proberen. 100nF moet ie zijn, geloof ik.
Zoals al werd gezegd: blauwe leds voor 2,50 en nog veel meer zooi die bij de plaatselijke electro boer veel duurder is of helemaal niet heeft.

• Keizer
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.tech.nhl.nl/~keize001/knight1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.tech.nhl.nl/~keize001/knight2.JPG

Hij is af! Helaas geen flimpje, mijn cam heeft een te lage "framerate" om het effect goed vast te leggen.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 december 2001 20:51 schreef Keize001 het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]

Hij is af! Helaas geen flimpje, mijn cam heeft een te lage "framerate" om het effect goed vast te leggen.
He cool!! mooi gedaan.

Maar hoe is de snelheid van het looplicht? Want ik vraag me af of die niet te snel loopt... :)

Ik kan niet wachten op de conrad bestelling!!

• Keizer
  • Niet online
Hij is verrekte snel bij mij(20 gig @ 5400). Het effect komt alleen goed uit wanneer de schijf constant bezig is, bijv met cd's rippen of een groot bestand van cd naar hd kopieren. Bij bijv. het opstarten is het effect niet te zien, dan branden sommige lampjes zo kort dat het lijkt of ie ze overslaat. Maar toch een leuk lampje.
[off topic]
sorry voor de late reply, ik was dit weekeinde weg.

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

De mijne is ook af.. geen knightrider maar een VU. Wel met 20 ledjes, dus best mooi en dan niet met de ledjes in het frontje maar met plastic vezeltjes.

ff stiekem een linkje :P :
[topic=365415/1/25]

Toch ook best origineel dacht ik zo 8-)

System specs

• Maverick
HIJ DOET ET!!!!!!

echt vet gaaf, alleen heb nog geen blauwe ledjes, zitten nu 3 difuse rode, 2 felle rode en 1 gele led in! :)

als ik weer thuis ben (ben nu op LAN :) ) dan ga ik ff voor blauwe ledjes kijken, dan is het pas echt gaaf :)

(btw, hij werkte eerst niet omdat het ic kaduuk was!)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 02 januari 2002 00:48 schreef dave_hagenaars het volgende:
HIJ DOET ET!!!!!!

echt vet gaaf, alleen heb nog geen blauwe ledjes, zitten nu 3 difuse rode, 2 felle rode en 1 gele led in! :)

als ik weer thuis ben (ben nu op LAN :) ) dan ga ik ff voor blauwe ledjes kijken, dan is het pas echt gaaf :)

(btw, hij werkte eerst niet omdat het ic kaduuk was!)
Dan zal mijn IC ook wel naar de klote zijn... Ik hoop dat de PTT vandaag de conrad bestelling komt brengen. :P

Post ff wat fotootjes of een filmpie als dat kan.. wil t wel ff zien! :)

Verwijderd

owkee de 6 LEDs variant werkt dus, maar werken die andere schema's ook ? want 6 vind ik een beetje te weinig om in een 3,5" bay te doen, 8 leek me mooier eigenlijk. Iemand die die andere schema's geprobeerd heeft ?

• Maverick
Op woensdag 02 januari 2002 10:00 schreef UnXplained het volgende:

[..]

Dan zal mijn IC ook wel naar de klote zijn... Ik hoop dat de PTT vandaag de conrad bestelling komt brengen. :P

Post ff wat fotootjes of een filmpie als dat kan.. wil t wel ff zien! :)
zal strax eens kijken of ik wat fototjes kan maken!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Op zondag 16 december 2001 22:22 schreef UnXplained het volgende:
De schema's....

8 LED's knightrider HDD looplicht
[afbeelding]

9 LED's knightrider HDD looplicht
[afbeelding]

16 LED's knightrider HDD looplicht
[afbeelding]

Geen van alle gloeien na (daarvoor heb je wellicht gloeilampjes nodig)
Het nadeel van een elco over elke led is dat de ontlaad tijd van deze elco altijd gelijk is, ongeacht de frequentie van 't looplicht. Dus bij een hoge snelheid zal het lijken of alle leds continue branden.

Ik zit zelf nog te denken aan een ander schema met een schuifregister, waarbij dan 2 leds tegelijk aan zijn.

Of de schema's echt werken, weet ik niet. Misschien dat iemand ze op kan bouwen op zo'n testboardje. Zodat eventuele fouten eruit gehaald kunnen worden.
Heeft iemand deze schema's al uitgeprobeerd?? Ben wel beniewd naar de 16 leds varian eigenlijk

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

edit: foutje

Verwijderd

Ehj even aandacht, ik heb in Eagle dit schema gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~cappelle/got/schema.jpg

(Hier evt een grotere versie van dit schema 240KB)

technisch gezien zou dit toch moeten werken? met een monostabiele 555 timer, die ingesteld is op een uitgangspuls van 1/100 sec(of korter; instelbaar met potmeter), dus elke 100hz reageert.

iemand nog opmerkingen over fouten en/of onhandigheden?
Pagina: 1 2 Laatste