toen ik vanmiddag de bibliotheek verliet, kwam ik aan de ingang langs een wis-terminal van de vdab (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding). dit zijn een soort terminals ingewerkt in een kastje, waar je als werkzoekende door het jobaanbod van de vdab kunt zoeken.
toen ik er langs kwam was die waarschijnlijk net aan het opstarten, en ik zag typische linux opstart scherm (elk onderdeel wat opgestart wordt met op einde van de lijn ok in het groen)... ik denk toch dat het dat was. ik heb niet echt goed gekeken want er stond een heer voor, die blijkbaar met die bak bezig was (verantwoordelijke voor die terminal???)
nu, is er iemand die hier wat meer over weet?? draaien die bakken echt linux? wat voor hardware zit daar in? gewone pc-onderdelen?
en hoe gaat dat dan zowat in z'n werk? booten die meteen door naar het vdab programma, en hoe is dat dan beveiligd dat gebruikers daar niet uitkunnen? enzovoort...
en hoe zouden die bakken altijd up-to-date blijven qua jobaanbod? (op gezette tijdstippen bijwerken, continue verbinding met een database ergens???)
vraag ik eigenlijk gewoon uit nieuwsgierigheid... dacht daar helemaal niet linux aan te treffen.
ik kan er echter weinig informatie over vinden...
en
en dan nog een derde link waar ik kan lezen dat wis terminals windows based zouden zijn (stond niet meer dan dat)...
iemand die hier iets meer over weet?? of andere voorbeeldjes van vergelijkbare toestellen/omstandigheden waar je linux in kan vinden?
toen ik er langs kwam was die waarschijnlijk net aan het opstarten, en ik zag typische linux opstart scherm (elk onderdeel wat opgestart wordt met op einde van de lijn ok in het groen)... ik denk toch dat het dat was. ik heb niet echt goed gekeken want er stond een heer voor, die blijkbaar met die bak bezig was (verantwoordelijke voor die terminal???)
nu, is er iemand die hier wat meer over weet?? draaien die bakken echt linux? wat voor hardware zit daar in? gewone pc-onderdelen?
en hoe gaat dat dan zowat in z'n werk? booten die meteen door naar het vdab programma, en hoe is dat dan beveiligd dat gebruikers daar niet uitkunnen? enzovoort...
en hoe zouden die bakken altijd up-to-date blijven qua jobaanbod? (op gezette tijdstippen bijwerken, continue verbinding met een database ergens???)
vraag ik eigenlijk gewoon uit nieuwsgierigheid... dacht daar helemaal niet linux aan te treffen.
ik kan er echter weinig informatie over vinden...
http://www.kvab.be/Cawet/CawetInfor/pdf/M_The_development_Labet.pdfWIS is a networked multimedia application conceived as a means of interacting between the participants on the labour market. It concerns a system that offers jobseekers an interactive selection-tool for finding interesting vacancies and opportunities for professional training, a means for registering and a database with other relevant information. It is for example possible to print out selected job-offers or to enrol for a specific training scheme. This service is offered on separate WIS-appliances outside the VDAB-offices. In the near future all these WIS-appliances (in the VDAB-offices) should be connected through a specific network of leased lines.
en
http://www.info.fundp.ac.be/~cita/publications/SLIM/Chapter%208.pdfWIS stands for Werk Informatie Systeem, which is a system that offers job-seekers an interactive selection-tool for finding interesting vacancies and opportunities for professional training, a means for registering and a database with other work related information. It is for example possible to print out selected job-offers or to enrol for a specific training scheme. This service is offered on separate WIS-booths.
These posts are in facts PCs, that stock all the data on their hard disks and can be consulted by touch-screens.
en dan nog een derde link waar ik kan lezen dat wis terminals windows based zouden zijn (stond niet meer dan dat)...
iemand die hier iets meer over weet?? of andere voorbeeldjes van vergelijkbare toestellen/omstandigheden waar je linux in kan vinden?