3d animatie pakket voor Linux?

Pagina: 1
Acties:

• blaatenator
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 09:59

blaatenator

tuut tuut tuut de grtn van

Topicstarter
Weet iemand of er een professioneel 3d animatie pakket voor Linux bestaat? Ik gebruik zelf al een tijdje 3dStudio MAX r42, maar de laatste tijd ben ik steeds meer in limux, en eigenlijk alleen voor dat en Premiere moet ik Windows booten. Lightwave en Maya zijn ook niet te krijgen als Linux alternatief :'(, maar wat is er nog meer?
En dan bedoel ik eigenlijk niet render engine's maar desktop applicaties ;)
<edit> hmm, misschien passt deze vraag beter in 'webdesign en graphics'
</edit>

Alaaf, waar zijn die smurfen!?!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

>[forum=23]

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hmm, er is nog Blender, maar daar stopt het wel zo'n beetje volgens mij...was Maya niet naar GNU/Linux geport?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

zijn er niet zover ik weer heb ze voor windows allemaal

lightwave 7
3dsmax 4
maya 4
etc etc etc

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Wat doe je als je Linux-software zoekt?
Vraag op GoT? FOUT!
Kijk op freshmeat? JUIST!

Ik heb dan eventjes voor je gekeken, maar je moet niet lui worden hoor ;) .

http://freshmeat.net/search/?site=Freshmeat&q=3d+model+anim&section=projects

Ik heb gezocht op 3d model anim. ALs je een beetje schuift met de zoektermen vind je d'r vast nog veel meer. Ik vond ook een Desktop-frontend pasgeleden voor Povray. Was iets van GNOME. Ik zal even kijken of ik het nog kan vinden.

edit:

Je hebt echt nog helemaal niet gezocht he? Ik type in Google: maya linux, en kijk wat ik vind.
http://www.aliaswavefront.com/en/WhoWeAre/press_releases/maya/maya_linux/index.shtml

Ook heb ik dat GNOME-frontend gevonden, maar dat is niet voor animaties, maar puur voor statische "scenes". Het heet truevision en is op versie 0.3.9 aanbeland. :D
http://truevision.sourceforge.net/

• blaatenator
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 09:59

blaatenator

tuut tuut tuut de grtn van

Topicstarter
hmm, tnx. Van de site van Maya begreep ik juist dat er geen Linux versie was. Als die er wel is, moet ik es met wat mensen gaan praaten >:)
En na wat nader onderzoek, blijkt die Maya port niet echt je van dat te zijn.
Maar idd, freshmeat zal ik es wat vaker in de gaten houden :Z

Alaaf, waar zijn die smurfen!?!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:15

markvt

Peppi Cola

maarja, je moet wat onder linux he, beter een brakke port dan geen port.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• Idéfix
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-08-2024

Idéfix

Gewoon een hond

Op vrijdag 07 december 2001 22:22 schreef Valium het volgende:
[...]

edit:

Je hebt echt nog helemaal niet gezocht he? Ik type in Google: maya linux, en kijk wat ik vind.
http://www.aliaswavefront.com/en/WhoWeAre/press_releases/maya/maya_linux/index.shtml
[...]
Een wat recentere press-release: Alias|Wavefront Ships Maya 4 For Linux

Ik ben zo'n trage, slome geest. Wat was dat voor wonderlijk sperma,
Dat van een paar duizend zaadcellen Ik de snelste ben geweest. - Wilfried Finkers

Verwijderd

AniTMT is misschien ook wel interessant. Kijk vooral 's naar de LEGO demo 8-).

Verwijderd

Er is volgens mij heel veel software om op linux om 3d te animeren. Een tijdje terug werkten filmstudio's veelal op Sillicon Graphics machines (waar ook een UNIX op draait). Echter is SG een beetje achter gebleven met de ontwikkelingen en zijn steeds meer filmstudio's hun bestaande software gaan porten naar Linux.

Bijvoorbeeld de animaties in Titanic zijn helemaal in Linux gemaakt. Ook de special effects in kaskraker Harry Potter zijn helemaal gemaakt in Linux.

Fabrikanten van commerciele software hebben dit natuurlijk in de gaten en komen ook met Linux versies van hun software (zie Maya). Dit is natuurlijk goed nieuws. Maar niet echt voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker. Ik geloof dat Maya al gauw zo'n 3000 US$ kost.

Het zal me ook niet verbazen als straks 3dStudio en Cinema4d e.d. een Linux-port gaan aanbieden.
Echter zijn dit dus hele dure pakketten en zullen ze dus niet voor iedereen zo beschikbaar zijn.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op zaterdag 08 december 2001 12:15 schreef razor_harm het volgende:
Bijvoorbeeld de animaties in Titanic zijn helemaal in Linux gemaakt. Ook de special effects in kaskraker Harry Potter zijn helemaal gemaakt in Linux.
Vergeet ook niet de animatiefilm Shrek, die gemaakt is met een cluster van 1000 computers op RedHat.

Link: http://www.salon.com/tech/feature/2001/11/01/linux_hollywood/index.html

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

[off-topic]
Op zaterdag 08 december 2001 12:29 schreef The_Surfer het volgende:
--==>> Download PHP-Avatar 1.6 <<==--
[/off-topic]

wat is het?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

en vergeet POVray niet natuurlijk!

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

De hierboven genoemde dingen als de renderfarms van Titanic/Shreck/Harry Potter zijn allemaal geen 3D animatiepakketten voor Linux, net zoals PovRay (ook al genoemd) dat niet is. Volgens mij zoekt de topicstarter iets waarmee hij zelf dat soort dingen kan maken, geen renderengines en dergelijke.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 12:37 schreef odysseus het volgende:
De hierboven genoemde dingen als de renderfarms van Titanic/Shreck/Harry Potter zijn allemaal geen 3D animatiepakketten voor Linux, net zoals PovRay (ook al genoemd) dat niet is. Volgens mij zoekt de topicstarter iets waarmee hij zelf dat soort dingen kan maken, geen renderengines en dergelijke.
Als je mijn posting goed gelezen hebt dan zie je ook dat ik duidelijk vermeld dat het hier gaat om bestaande IRIX programma's die geport zijn naar Linux. En dan gaat het wel degelijk om modeling programma's en dergelijken. Ze zijn alleen niet beschikbaar voor de thuis gebruiker omdat ze voor veel geld ontwikkeld zijn door filmstudio's zelf.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op zaterdag 08 december 2001 12:34 schreef razor_harm het volgende:
[off-topic]
[..]

[/off-topic]

wat is het?
Mijn zelfgemaakte dynamische OS&browser-detection usericon :D ;)

Staat ook in mijn ondertitel.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 08 december 2001 12:45 schreef razor_harm het volgende:
Als je mijn posting goed gelezen hebt dan zie je ook dat ik duidelijk vermeld dat het hier gaat om bestaande IRIX programma's die geport zijn naar Linux.
Mijn post was ook niet als antwoord op die van jou bedoeld (die had ik toen nog niet eens gelezen, denk ik), maar als antwoord op bijvoorbeeld Valium.

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 18:52 schreef odysseus het volgende:

[..]

Mijn post was ook niet als antwoord op die van jou bedoeld (die had ik toen nog niet eens gelezen, denk ik), maar als antwoord op bijvoorbeeld Valium.
Dan heb ik niks gezegd ;)

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Ik geloof dat Maya al gauw zo'n 3000 US$ kost.
Meer in de richting van de 5000usd, maar als je student bent dan kun je de hele versie voor $450 gebruiken

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Pagina: 1