Toon posts:

Linux voor MP3 speler.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mn MP3 speler eindelijk aan de gang. een P133 met 8mb, binnenkort 16 of meer, CD-Rom en 10+0,5 GB.
Windows loopt behoorlijk bagger (niet sloom gewoon bagger, veel fouten ed).

Nu ben ik dus van plan na een hoop tips om er linux op te gaan draaien. Het enigste dat ie moet kunnen is MP3'tjes afspelen (DUH!), MP3'tjes serven met mn XP PC(nouja niet echt serven, meer af en toe eens wat uitwissellen), en een toekomstig LCD'tje aansturen.

Ik heb zelf de ballen verstand van linux, maar we werken sinds een weekje met Smoothwall servers op school, met linux kernel als ik t goed heb. Dus t begint een beetje te komen. Echter niemand kan me precies vertellen welke LINUX versie ik moet gebruiken, anders had ik dr al ff eentje gedownload. Dr stonden er nogal veel bestandjes.
Dus kan iemand me mischien vertellen welke LINUX ik moet nemen, en mischien ook welk MP3 programma ik moet nemen? Liefst een beetje grafisch en full screen.

Zal mijn hardware ook onder LINUX lopen? Zoals een Terratec EWS 64S of Guilemot MAXI ISIS XL, Realtek netwerkkaartje (of andere), en mischien nog een radio kaartje.

Help me please....

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 19:56 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Ik heb mn MP3 speler eindelijk aan de gang. een P133 met 8mb, binnenkort 16 of meer, CD-Rom en 10+0,5 GB.
Windows loopt behoorlijk bagger (niet sloom gewoon bagger, veel fouten ed).
zeker een 9X?
Nu ben ik dus van plan na een hoop tips om er linux op te gaan draaien.
Goede keus!
Het enigste dat ie moet kunnen is MP3'tjes afspelen (DUH!),
mpg123 xmms mp3blast....moet lukken!
MP3'tjes serven met mn XP PC(nouja niet echt serven, meer af en toe eens wat uitwissellen),
apache met mod_mp3[shoutcast?] mod_dav [ms webmappen]
proFTPd
SaMBa
en een toekomstig LCD'tje aansturen.
Ik heb een keer in een signature gelezen dat iemand daar verstand van had...maar wie?
Ik heb zelf de ballen verstand van linux, maar we werken sinds een weekje met Smoothwall servers op school, met linux kernel als ik t goed heb. Dus t begint een beetje te komen.
Goed bezig!
Echter niemand kan me precies vertellen welke LINUX versie ik moet gebruiken, anders had ik dr al ff eentje gedownload.
op http://www.linuxiso.org/ kan je demolinux 3.0 downen, dat boot van cd. werkt super.[quote]
Dr stonden er nogal veel bestandjes.
[quote]
Zeker geen iso....http://www.linuxiso.org/
Dus kan iemand me mischien vertellen welke LINUX ik moet nemen, en mischien ook welk MP3 programma ik moet nemen? Liefst een beetje grafisch en full screen.
demolinux 3.0 en dan met xmms [winamp voor linux, uiteraard met ondersteuning van winamp skins]
Zal mijn hardware ook onder LINUX lopen? Zoals een Terratec EWS 64S of Guilemot MAXI ISIS XL, Realtek netwerkkaartje (of andere), en mischien nog een radio kaartje.
Realtek werkt zeker...zolang 'ie niet deffect is :)
De meeste hardware werkt wel...
pci is meestal makkelijker dan isa
een nieuwe dist kan meestal meer hardware aan.
Help me please....
GoT
GoT - Search
http://nl.linux.org/
http://www.linuxdoc.org/
http://linux.pagina.nl/
http://www.google.com/

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 09:32

Super_ik

haklust!

ik zou wel zo snel mogelijk er 16 mb ram van make, want 8 mb is echt minimaal, als het al werkt. 16 is perfect :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Ik had 16MB, maar 8 ervan werkte niet helemaal mee. Ik probeer er morgen ff 8mb of meer bij te regellen, scheelt idd wel een hoop.

Door compukid - vrijdag 07 december 2001 20:10
zeker een 9X?

Idd, was win 95, 98 wou niet met 8MB....

Toch bedankt voor alle hulp. Ik ga er vanavond ff mee aan de slag en als t werkt kan ik er een mooi kastje omheen bouwen.
TNX!

Verwijderd

Topicstarter
heb ik me net bed8 dat ik helemaal niet van cd kan booten (oud mobo). Ik kan wel aan alle typen bootdisks komen dus dat is geen punt.

Welke versie kan ik dan het makkelijkste downloaden?

Het hoeft geen grafische interface te hebben. De muis werkt toch niet, en ik wil zoveel mogelijk geheugen + processorsnelheid gebruiken voor mijn MP3'tjes afspelen.

Heeft linux ook een soort autoexec.bat en config.sys, waarin ik kan zetten dat de mp3 speler automatisch opstart?

Verwijderd

Topicstarter
Ohja, bijna vergeten, mijn HD is maar 512MB, de 10GB deed t niet, dus eigenlijk moet de versie klein genoeg zijn om daarop te werken, dan kan ik mn toekomstige 2e HD als bracket gebruiken.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ik zou zeggen: Debian GNU/Linux (maar then again... dat zeg ik altijd :) ).
Debian is in ieder geval zeker te installeren op 512 MB (Als je er verstand van hebt is het te maaien tot 50 meg ofzo).

Ik raadt alleen wel aan om er 16 MB ram in te zetten. Om te beginnen is een Debian install met 8 meg wat krap (wel mogelijk, maar je wilt het liever niet), en als hij 8 meg heeft, loop je het risico dat hij moet swappen (tijdens het MP3 spelen bedoel ik dus) en dan denk ik dat de MP3s kunnen gaan haperen.

• Super_ik

Super_ik

haklust!

als je bedoelt dat die 10 gieg niet herkent wordt in de bios kun je m er gerust toch aan hangen, linux herkent m namelijk wel. dus das geen probleem. om zoveel mogelijk schrijfruimte te bespare zou je eigelijk geen x moeten instaleren, maar dan is het meteen weer een stukkie moeilijker, zeker als je van windows ofkomt. bij vrijwel alle distros van linuxen zitten bootdisks.
deze staan meestal ergens in een directory in op de cdrom en zijn los te downloaden . er zit een documentje bij waarin staat hoe je deze diskettes moet maken

8<------------------------------------------------------------------------------------

• Super_ik

Super_ik

haklust!

pff slackware gebruikt bij mij nog geen 300 mb hoor :P

dan moet je die 512 mb hd gebruiken om het complete os op te pleuren en die 10giegert gebruiken voor je shares en shit. dan weet je teminste wat je voor share ruimte hebt

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 08 december 2001 00:23 schreef Super_ik het volgende:
pff slackware gebruikt bij mij nog geen 300 mb hoor :P

dan moet je die 512 mb hd gebruiken om het complete os op te pleuren en die 10giegert gebruiken voor je shares en shit. dan weet je teminste wat je voor share ruimte hebt
Idd. Debian, Slack, FreeBSD (De echte OSsen/distros dus :P ) enzo passen allemaal wel in die 512 meg.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 10GB is gewoon echt naar zn grootje, hij was met formateren zeker 45min bezig met dooie clusters te herstellen, en hij zag m maar als 1GB. Dus die is retour buurman. Ik probeer morgen ff een andere te regelen naast die extra 8MB.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 08 december 2001 00:54 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Mijn 10GB is gewoon echt naar zn grootje, hij was met formateren zeker 45min bezig met dooie clusters te herstellen, en hij zag m maar als 1GB. Dus die is retour buurman. Ik probeer morgen ff een andere te regelen naast die extra 8MB.
Werkt hij in een andere computer wel?

Verwijderd

Topicstarter
Weet het niet, maar ik heb er 3 andere HD's in hangen (RAID), en 1tje daarvan werktook goed en is een zelfde type.
Nu ik eraan denk, aan mijn MP3speler deed hij ook al raar bij het formateren. Hij's gewoon stuk dus. Tja, t is een quantum fireball, daar heb ik vroeger al eens vaker trammelant mee gehad.

Verwijderd

Er bestaat ook een linux mp3 speler die volledig van flop boot: amacdys

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 08 december 2001 00:06 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
heb ik me net bed8 dat ik helemaal niet van cd kan booten (oud mobo). Ik kan wel aan alle typen bootdisks komen dus dat is geen punt.

Het hoeft geen grafische interface te hebben. De muis werkt toch niet, en ik wil zoveel mogelijk geheugen + processorsnelheid gebruiken voor mijn MP3'tjes afspelen.

Heeft linux ook een soort autoexec.bat en config.sys, waarin ik kan zetten dat de mp3 speler automatisch opstart?
Suse is erg gebruiksvriendelijk (vooral yast (textmode ook!) is erg handig, herkende zonder problemen een low-budget pci-soundcard zonder merk!) en kun je met 2 diskettes via een ftp-install installeren. (heb je niet eens een cd-rom nodig) (ne2k-pci module even laden voor de realtek).

auto-opstart (maar dat is wel voor RH en Mdk): /etc/rc.d/rc.local

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 00:37 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Idd. Debian, Slack, FreeBSD (De echte OSsen/distros dus :P ) enzo passen allemaal wel in die 512 meg.
Helemaal mee eens!
't zijn misschien niet de makkelijkste, maar wel de betere.
En ze zijn niet uit commercieel standpunt gemaakt, maar uit het standpunt dat de code goed moet zijn, en gratis.

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 13:36 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Suse is erg gebruiksvriendelijk (vooral yast (textmode ook!) is erg handig, herkende zonder problemen een low-budget pci-soundcard zonder merk!) en kun je met 2 diskettes via een ftp-install installeren. (heb je niet eens een cd-rom nodig) (ne2k-pci module even laden voor de realtek).

auto-opstart (maar dat is wel voor RH en Mdk): /etc/rc.d/rc.local
SuSE is idd erg gebruiksvriendelijk en yast werkt makkelijk.
let wel op dat je als je via ftp installeerd een andere versie krijgt dan als je 'm in de winkel koopt :(
Mandrake en Redhat schijnen ook erg gebruiksvriendlijk te zijn...
Let wel op dat dit comercieele dists zijn. Debian is een goede niet commerciele dist.

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 01:11 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Weet het niet, maar ik heb er 3 andere HD's in hangen (RAID), en 1tje daarvan werktook goed en is een zelfde type.
Nu ik eraan denk, aan mijn MP3speler deed hij ook al raar bij het formateren. Hij's gewoon stuk dus. Tja, t is een quantum fireball, daar heb ik vroeger al eens vaker trammelant mee gehad.
hardware raid? welk level?

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 00:21 schreef deadinspace het volgende:
Ik zou zeggen: Debian GNU/Linux (maar then again... dat zeg ik altijd :) ).
Debian is in ieder geval zeker te installeren op 512 MB (Als je er verstand van hebt is het te maaien tot 50 meg ofzo).

Ik raadt alleen wel aan om er 16 MB ram in te zetten. Om te beginnen is een Debian install met 8 meg wat krap (wel mogelijk, maar je wilt het liever niet), en als hij 8 meg heeft, loop je het risico dat hij moet swappen (tijdens het MP3 spelen bedoel ik dus) en dan denk ik dat de MP3s kunnen gaan haperen.
Mocht je toch met 8MB gaan werken:
zorg dat je geen overbodige dinge laadt zoals webserver etc.
gebruik top is [en tik dan M voor mem usage]

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 00:06 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:

http://www.linuxiso.org/
je kan denk ik 't beste Debian [2.2-r4] of slack hebben. freeBSD is ook mogelijk...maar dat is geen linux...dat is freeBSD..duh!
kijk voor debian op http://cdimage.debian.org/

• banaan-X
  • Niet online
Op zaterdag 08 december 2001 13:41 schreef compukid het volgende:

[..]

SuSE is idd erg gebruiksvriendelijk en yast werkt makkelijk.
let wel op dat je als je via ftp installeerd een andere versie krijgt dan als je 'm in de winkel koopt :(
Mandrake en Redhat schijnen ook erg gebruiksvriendlijk te zijn...
Let wel op dat dit comercieele dists zijn. Debian is een goede niet commerciele dist.
Wat is het verschil dan met Suse ftp/box ? Misschien dat de ftp een paar standaard conf-dingen mist bij de installatie, maar als je dat handmatig doet... Het enige wat me is opgevallen is dat er in de Susetour een mooi (grafisch) inlogscherm wordt getoond, terwijl ik een lelijk (grafisch) inlogscherm krijg...

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 16:44 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Wat is het verschil dan met Suse ftp/box ? Misschien dat de ftp een paar standaard conf-dingen mist bij de installatie, maar als je dat handmatig doet... Het enige wat me is opgevallen is dat er in de Susetour een mooi (grafisch) inlogscherm wordt getoond, terwijl ik een lelijk (grafisch) inlogscherm krijg...
van http://www.suse.de/en/:
The major difference of the purchaseable SuSE Linux version is:
no printed handbook (but embodied as file)
no installation support
many commercial packages (StarOffice, OSS, etc.) lack

• banaan-X
  • Niet online
Op zaterdag 08 december 2001 17:39 schreef compukid het volgende:
The major difference of the purchaseable SuSE Linux version is:
no printed handbook (but embodied as file)
no installation support
many commercial packages (StarOffice, OSS, etc.) lack
Boek hoef ik niet, ik heb een bibliotheekpasje, Internet en GOT ;)
Installatie kom ik zelf wel uit :)
StarOffice download ik zelf wel... ;)

Dussu :7

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 18:17 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Boek hoef ik niet, ik heb een bibliotheekpasje, Internet en GOT ;)
Installatie kom ik zelf wel uit :)
StarOffice download ik zelf wel... ;)

Dussu :7
maar 't is wel iet om mee rekeing te houden, als je b.v. soffice wil gaan gebruiken....en een 14k4 hebt... :P of een 'winmodem'....of helemaal geen inet....
Pagina: 1