Toon posts:

koppelen van netwerken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerder vroeg ik al naar de mogelijkheid om switchen aan elkaar te koppelen, zodat er op twee punten netwerk is, wat voor het oog een groot netwerk is. Ik heb nu bedacht dat we onze router daar voor gaan inschakelen. Wat ik dan wil is dat de router(die nu alleen voor internet is) dus een hub en een switch aan elkaar koppelt. Op de switch zitten alle pc's, op de hub de servers.
Kan ik de router instellen dat die ervoor zorgt dat het een netwerk lijkt? We draaien ook nog DHCP, en die server zit niet op de switch, dus de pc's moeten ook als ze nog geen ip hebben gewoon een adres toegewezen kunnen krijgen. De router mag dat niet doen.
De router is een Debian Linux, waar nu met IPchains het internet wordt geregeld.
De IP range is: 172.16.100.1 - .25 voor de servers en .75 - .255 voor de clients

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-03 00:00
Je verhaal is me niet helemaal duidelijk:

Waarom wil je de router gebruiken om de hub en switch aan elkaar te verbinden, dit kan ook gewoon via een uplink?
Als je DHCP server niet op de switch zit, waar dan wel?

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

Verwijderd

Topicstarter
ik had het dus al eerder gevraagd, en daar werd gezegd dat die porten dicht konden gaan doordat er mogelijk een spanningsverschil is.
Die DHCP zit nu wel op de switch, maar zou als het gaat veranderen op de hub komen....

(btw wat is het verschil van een uplink port tov een normale port? Toch alleen dat er al een cross in zit?)

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 15:05
een uplink port crosst juist niet.
En ik heb hier thuis met uplink poorten 3 switches aan elkaar gekoppeld, en dat werkt dus echt zonder problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 december 2001 14:28 schreef Wolfensteijn het volgende:
een uplink port crosst juist niet.
En ik heb hier thuis met uplink poorten 3 switches aan elkaar gekoppeld, en dat werkt dus echt zonder problemen.
ok, ik bedoelde dat ook, dus je hebt geen cross kabel nodig als je uplink naar een andere switch gebruikt