Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Energiekosten PC hoog

Pagina: 1
Acties:
  • 395 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-11 10:25
In het studentenhuis waar ik woon zijn we een klein onderzoekje begonnen om te kijken wat alle electrische apparatuur verbruikt, aangezien onze rekening nogal hoog was. Ik heb bij de hogeschool een energiemeter geleend en als eerste aangesloten op mijn PC. Het verbruik is vele malen hoger dan ik dacht. Mijn systeem (thunderbird 800@950MHz) verbruikte idle 130 Watt! En als ik hem flink liet werken liep het op naar 150W. Als hij 24uur per dag aan staat kost hij op jaarbasis bijna 500,- aan electriciteit, dus exclusief monitor enzo.

Dus bedenk je nog maar eens goed of je al je systemen hele dagen aan wil laten staan, dat kan flink in de papieren lopen...

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-06 15:38
tja.... niks is gratis :)

www.kuiphuis.nl

Verwijderd

nou en........wat een fun voor 500,-

• [J.d.I.] DirtyHarry
Ja ok maar wat ik bedoel is dat je je systeem net zo goed 's nachts uit kan zetten en weer aanzetten als je 'm nodig hebt. Scheelt je in een jaar 200 piek ofzo, en daar kun je weer leuke componenten voor kopen :)

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-11 17:23
500 piek maar? Maar goed betaal toch niet dus is geen voordeel uit te behalen voor mij :)

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Och nog 2 weken wordt het 2.2 keer zo laag :)

Verwijderd

tja.....dan weet ik wel meer dingen om op te bezuinigen....maar of het leven daar leuker van word.....denk het niet...geld is niet alles (voor mij niet iig)

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 19:10 schreef ItSnows het volgende:
Och nog 2 weken wordt het 2.2 keer zo laag :)
Hoezo 2.2 keer zo laag ???

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 17:31
Op vrijdag 07 december 2001 19:23 schreef geinponum het volgende:

[..]

De misschien?

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 19:23 schreef geinponum het volgende:

[..]

500 / 2.20371 = 225 :)

Verwijderd

Euro :? :? :? >:)

• DJTimo
Op vrijdag 07 december 2001 19:25 schreef DJTimo het volgende:

[..]

De misschien?
Tussen "De" en "misschien" hoort een euroteken, maar die kent dit forum blijkbaar nog niet.... :?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jawel hoor.. C ;)

Verwijderd

Als je nou eens stuk voor stuk onderdelen eruit sloopt kan je mooi zien hoeveel de individuele componenten precies verbruiken. Lijkt me wel interessant om te zien wat nou de meeste stroom vreet. Ik gok zelf op de videokaart.

• Pollewob
  • Niet online
Nope.. een dikke AMD TB trekt bij volle belasting gauw 65-70 watt, en dat haalt een videokaart echt niet hoor :)

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 19:32 schreef Pollewob het volgende:
Jawel hoor.. C ;)
lol

waarom kent Verdana op dit forum hem niet hij laat het toch echt van me PC.. wordt hij door PHP weggeknikkerd ofzow?

• DJTimo
Jawel hoor.. C ;)
Raar. Ik moet alt+0128 typen en dat werkt klablijkelijk niet... :?

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:15

Carnifex

auch

Als je nou eens stuk voor stuk onderdelen eruit sloopt kan je mooi zien hoeveel de individuele componenten precies verbruiken. Lijkt me wel interessant om te zien wat nou de meeste stroom vreet. Ik gok zelf op de videokaart.
ik gok de proc. trek die er maar eens uit, dan verbruik je echt stukken minden (dé gouden tip). :P :P

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 19:44 schreef DJTimo het volgende:

[..]

Raar. Ik moet alt+0128 typen en dat werkt klablijkelijk niet... :?
je kunt ook gewoon de rechteralt nemen en op de 5 drukken hoor dan krijg je ook een euroteken (als je je landinstellingen tenminste op toetsenbordindeling VS/Internationaal hebt staan IPV VS/Verenigde Staten.. WAT NOG WELEENS VOORKOMT

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 19:44 schreef Carnifex het volgende:
[qoute]
ik gok de proc. trek die er maar eens uit, dan verbruik je echt stukken minden (dé gouden tip). :P :P
[/quote]

ik gok de voeding ;)

maar serieus als je je monitor direct op netvoeding hebt staan gok ik dat het de monitor is :) (of je moet TFT hebben)

• DJTimo
Op vrijdag 07 december 2001 19:47 schreef DKtje het volgende:

[..]

je kunt ook gewoon de rechteralt nemen en op de 5 drukken hoor dan krijg je ook een euroteken (als je je landinstellingen tenminste op toetsenbordindeling VS/Internationaal hebt staan IPV VS/Verenigde Staten.. WAT NOG WELEENS VOORKOMT
aha, vandaar |:(
Bij mij stond hij stiekem op Nederlands...

• [J.d.I.] DirtyHarry
Tussen 0% processorgebruik en 100% zit maar 13 Watt verschil. Ik ga het ook nog eens proberen door 3dmark2001 te draaien, dan wordt m'n TNT2Ultra goed gebruikt :)

En een gemiddelde 17" monitor zal tussen de 80 en 120Watt verbruiken denk ik. Mijn 15" trekt 75W.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat een athlon xp1900+ met geforce3 Ti500 en Iiyama visionmaster510 pro 22" bij elkaar verbruikt >:)

Verwijderd

Als hij 24uur per dag aan staat kost hij op jaarbasis bijna 500,- aan electriciteit, dus exclusief monitor enzo.
Zonder monitor dus. Als bij jou de voeding de meeste stroom verbruikt heb je vermoedelijk ook geen kachel meer nodig ;)

• DJTimo
Op vrijdag 07 december 2001 19:56 schreef [J.d.I.] DirtyHarry het volgende:
En een gemiddelde 17" monitor zal tussen de 80 en 120Watt verbruiken denk ik. Mijn 15" trekt 75W.
En ik wil wel eens weten wat dan mijn 15" TFT scherm verbruikt. Dit valt namelijk onder energiezuinige apparaten, maar hoe groot het verschil dan precies is met een gewone 15" zal mij benieuwen...

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Het milieu is ook belangrijk hoor, als we ons allemaal zoals die amerikanen met stroom omgaan dan gaat het de verkeerde kant op met de wereld . Ik heb ergens gelezen dat een gimmidelde amerikaan 6x zoveel energie verbruikt als een gemiddelde europeaan.

• Pollewob
  • Niet online
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat een athlon xp1900+ met geforce3 Ti500 en Iiyama visionmaster510 pro 22" bij elkaar verbruikt >:)
Denk dat je dan beter de TB 1400 en een GF1 DDR 64 mb kan nemen, die zuipen pas stroom :)

Verwijderd

En ik wil wel eens weten wat dan mijn 15" TFT scherm verbruikt. Dit valt namelijk onder energiezuinige apparaten, maar hoe groot het verschil dan precies is met een gewone 15" zal mij benieuwen...
Ongeveer 25 watt gok ik. Ik heb net een 18 inch gekocht en die verbruikt max. 30 watt

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 21:05
Op vrijdag 07 december 2001 20:05 schreef Pollewob het volgende:

[..]

Denk dat je dan beter de TB 1400 en een GF1 DDR 64 mb kan nemen, die zuipen pas stroom :)
Maar de gf1 is heeft niet zo veel geheugen.

een amd athlon 1400@18** 1,7@2.25 dat vreet pas stroom.

Verwijderd

<>

Verwijderd

Maar de gf1 is heeft niet zo veel geheugen.
Wel SDRAM nemen natuurlijk. DDR heeft een lager stroomverbruik

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 19:45

JeroenT

hoi!

Tussen 0% processorgebruik en 100% zit maar 13 Watt verschil. Ik ga het ook nog eens proberen door 3dmark2001 te draaien, dan wordt m'n TNT2Ultra goed gebruikt :)

mijn monitor alleen trekt al 170 watt :P dus ik zit wel aan de 300watt >:)

• Sine
  • Laatst online: 00:14
Van m'n P IV durf ik het niet te zeggen .... ook niet weinig

router / vuurbrik 43W
File server 64 W

en dat 24 uur per dag

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Die 150 Watt is dat alleen van je CPU ?
dus 500 piek in ene jaar voor je CPU >?

Verwijderd

Jawel hoor.. C ;)
:7

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-11 15:55

markvt

Peppi Cola

Dass prijzig, toch eens aan besparing gaan denken dan

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• coolgoza
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 09:07
Oeps, ik heb ook wel zo een energiemeter hierzo.

En mijn systeem met alles aan verbruikt 375 watt.

oftewel bijna 1500 piek per jaar????????

Make everyday a good day!

• Kjev
  • Laatst online: 02-01-2024
Op zaterdag 08 december 2001 07:56 schreef coolgoza het volgende:
Oeps, ik heb ook wel zo een energiemeter hierzo.
En mijn systeem met alles aan verbruikt 375 watt.
oftewel bijna 1500 piek per jaar????????
Dat is 120 gulden per maand, dat is wel heel erg veel. Dan heb je er een die wel heel veel energie zuipt.

Wat betreft de euro-tekenliefhebbers hier. Je hebt drie opties, namelijk alt+0128, AltGr+5 en HTML '& euro ;'. Bij mij zijn de eerste twee niet zichtbaar. Omdat hier geen HTML toegestaan is, is de laatste (zoals HlpDsK het doet) voor ons eenvoudige gebruikers eveneens niet mogelijk.

Voorlopig is dus de doorgestreepte C - C de beste oplossing :?. Misschien een kleine oplossing van hogerhand hiervoor?

Verwijderd

Jah .. euro-teken-support in Topix. Maarja .. da's een verhaal apart.

Verwijderd

500 vind ik nix , merken mijn ouders toch nix van!!! (ze betalen stroom per maand) dus dan valt het niet zo op!
8-) 8-)

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:32

Snow_King

Konijn is stoer!

Nou ik heb hier een 166Mhz als server staan met een 40Gb hdd dat zal toch echt geen fl 500,- per jaar kosten er zit een 200Watt voeding in en de monitor staat nooit aan. Hij staat wel 24uur per dag aan maar ik denk wel dat er een groot verschil zit tussen een tb en een pentium | :?

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 07:03

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Met even mijn AMD XP 1700+ aan zo'n verbruiks kastje gehangen neemt idle 155 Watt dus met monitor en randapp. 300 watt!

weekend 28 + 25 door de week = 53uur/week

53uurx300wattx52weken = 826800 Watt (=826.8 Kw/h)

826,8 KW x 0,28 = F 231,00

En de server:
613,200 KW x 0,28 =F 171,64

Martijn pc:
624,000 x 0,28 = F 174,72

4e PC
191,100 x 0,38 = F 72,63

Totaal +/- F 650~700 op jaarbasis aan stroom

/dev/null

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zaterdag 08 december 2001 09:28 schreef I_Stealth_I het volgende:
Met even mijn AMD XP 1700+ aan zo'n verbruiks kastje gehangen neemt idle 155 Watt dus met monitor en randapp. 300 watt!
De mintor gaat vanzelf uit al je er niet mee werkt. En als je dat een tijdje niet doek kijk je waarschijnlijk naar de TV ofzo. Die gebruikt pas echt veel.

Maar als je alleen je PC 24 per dag aan staat, dan is dat dus:

24h*0.155kW*365*0.28Cent = 380 gulden per jaar. Maar daar gaat nog wel wat af. Ten eerste is de stroom tussen 23:00 en 07:00 goedkooper, net als in het weekend. En wat nog veel zwaarder aantelt is je besparing op de verwarmingskosten. De kamer waar je PC staat is een 'leefruimte' je zit er immers. Dat is een ruimte waar zeker vanaf oktober tot maart wordt gestookt. En dat is nu minder nodig. Gas is wel goedkoper dan electra, maar de warmte van je PC wordt voor 100% omgezet in warmte in de kamer waar hij staat. Dat is heel efficient.

En zelfs als stook je niet in oktober, dan komt dat OMDAT je je pc aan hebt. En zelfs al stook je bv 's nachts niet, dan nog maakt het niet uit omdat het dan langzamer afkoelt en de kachel de volgende dag minder moeite hoeft te doen om weer op te warmen. Ookaangrenzende kamers hebben het 'makkelijker' als de kamer van de PC 18 graden is ipv 15 graden.

De wekelijke kosten zullen wel ongeveer de helft lager liggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Mijn monitor gaat echt niet vanzelf uit. Dat heb ik disabled.

Hij gaat uit als ik wil dat ie uitgaat. Ik heb daar een tooltje voor: MonSD. Dat rockt.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zaterdag 08 december 2001 09:52 schreef HlpDsK het volgende:
Hij mag van mij best uit als ik er niet achter zit hoor. Maar meestal schakel ik hem uit als ik weg loop

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 22:31
Hoeveel zal een P3 450, met 80Gb 7200rpm gebruiken op een mobo met alles on board verder? Ik zat zelf te denken dat het wel rond de 50w kon blijven ? De fannetjes zijn over het algemeen op 7v, behalve de cpufan .. wordt ie wel warm, maar niet zo warm dat ie crasht enzo :P

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Op zaterdag 08 december 2001 09:52 schreef HlpDsK het volgende:

Hij gaat uit als ik wil dat ie uitgaat. Ik heb daar een tooltje voor: MonSD. Dat rockt.
ik heb het ook disabled. Alleen maar slecht voor het scherm

/dev/null

Verwijderd

hmm, dit laat ik maar niet aan mn ouders zien denk ik ;) Ze willen nu al nooit dat ik mijn computertje in de nacht laat aanstaan, vanwege brandgevaar :+ Ik vind het wel jammer voor mijn }:O maar ja, voor het milieu is het misschien wel slecht, maar dan moeten we maar massaal op zonne-energie en windmolens overgaan hoor, de oplossing is er, alleen nu wil men er ineens niet meer voor betalen |:(

edit: hoeveel zou mijn config eigenlijk eten? (zie sign)Ik heb altijd mn }:O aanstaan, dus altijd 100 % procesoruse...

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Op zaterdag 08 december 2001 09:50 schreef Ortep het volgende:

[..]

De mintor gaat vanzelf uit al je er niet mee werkt. En als je dat een tijdje niet doek kijk je waarschijnlijk naar de TV ofzo. Die gebruikt pas echt veel.

Maar als je alleen je PC 24 per dag aan staat, dan is dat dus:

24h*0.155kW*365*0.28Cent = 380 gulden per jaar. Maar daar gaat nog wel wat af. Ten eerste is de stroom tussen 23:00 en 07:00 goedkooper, net als in het weekend. En wat nog veel zwaarder aantelt is je besparing op de verwarmingskosten. De kamer waar je PC staat is een 'leefruimte' je zit er immers. Dat is een ruimte waar zeker vanaf oktober tot maart wordt gestookt. En dat is nu minder nodig. Gas is wel goedkoper dan electra, maar de warmte van je PC wordt voor 100% omgezet in warmte in de kamer waar hij staat. Dat is heel efficient.

En zelfs als stook je niet in oktober, dan komt dat OMDAT je je pc aan hebt. En zelfs al stook je bv 's nachts niet, dan nog maakt het niet uit omdat het dan langzamer afkoelt en de kachel de volgende dag minder moeite hoeft te doen om weer op te warmen. Ookaangrenzende kamers hebben het 'makkelijker' als de kamer van de PC 18 graden is ipv 15 graden.

De wekelijke kosten zullen wel ongeveer de helft lager liggen.
Is alleen van toepassing als je dag en nacht stroom hebt

/dev/null

Verwijderd

Op zaterdag 08 december 2001 08:42 schreef HlpDsK het volgende:
Jah .. euro-teken-support in Topix. Maarja .. da's een verhaal apart.
werkt toch prima...
[edit]
SUXORS ;)
HIj pakt em niet..

E dan maar gewoon he :D

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37
Athlon's zijn toch de meest hongerige onderdelen in een bak? Wat zal een dualXP dan in vredesnaam wel niet vreten. En de nieuwere nVidia kaarten dan, ik weet dat die eerste GeForce's enorm veel zin in prik hadden. Ben bang dat volgend jaar de rekening wéér omhoog gaat hiero.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Heb ongeveer 13 maanden deze pc en zat met spanning
op mijn energie-jaarafrekening te wachten want ik
verwachtte het 'ergste' en wat bleek... :?

Ik was goedkoper uit dan andere jaren... :)

Kan maar één verklaring geven; de t.v. staat veel
vaker uit nu en de video al helemaal... ;)
Zit ook vaker achter scherm met weinig verlichting in de
rest van de kamer dit i.t.t. vroeger toen ik min of meer
etalage-verlichting aanhad... ;)

Kan het dat zijn?
Heb geen notie van energie.... :?

Verwijderd

Laptop is denk ik toch lekker het zuinigst met stroom, of niet.

Op de adapter staat 19V 3,16A.
Dat is dus 19J/C x 3.16C per sec=60Watt=60Joule/s
(1KWh=1000x1x3600=3600.000,0 J)
3600.000/60=60.000,0 sec voor 1KWh=16.6667 Uur
Per jaar 365.25x24 uur=8760 uur
En verbruik ik dus 8760/16.667=525KWh per jaar.
En als iemand nou vertelt hoeveel een KWh kost weet ik hoeveel ik per jaar kwijt ben (maximaal)

Of klopt mijn berekening niet???

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 22:31
30 - 40ct per kw.. zonder vastrecht..

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zaterdag 08 december 2001 10:28 schreef koekoeksjong het volgende:

Ik was goedkoper uit dan andere jaren... :)

Kan maar één verklaring geven; de t.v. staat veel
vaker uit nu en de video al helemaal... ;)
Zit ook vaker achter scherm met weinig verlichting in de
rest van de kamer dit i.t.t. vroeger toen ik min of meer
etalage-verlichting aanhad... ;)

Kan het dat zijn?
Heb geen notie van energie.... :?
Klopt helemaal energie is vaak of dit of dat. Als je je PC niet aan hebt maar dan voor de TV gaat hangen gebruik je meer energie. Maar de grote klap is echt de besparing aan stookkosten. Bijna iederen vergeet het, maar juist als het buiten warm is, in de zomer, zitten mensen minder achter hun PC en in de winter meer. En juist op dat moment bespaar je dus je dure stookkosten.
Op zaterdag 08 december 2001 10:07 schreef I_Stealth_I het volgende:
Is alleen van toepassing als je dag en nacht stroom hebt
Ja en? Dat geldt wel voor 80% van de mensen. En als je het niet hebt moet je het snel nemen. Mijn wasmachine en wasdroger draaien ook in het weekend. Als je een beetje oplet kan je flink besparen. Wil je de moeite niet doen? Ook prima, maar dan niet klagen over kosten.

• Skaah
  • Laatst online: 26-11 19:40
Haal een arregaat man

• Kjev
  • Laatst online: 02-01-2024
Op zaterdag 08 december 2001 10:48 schreef cougar007 het volgende:
Laptop is denk ik toch lekker het zuinigst met stroom, of niet.

Op de adapter staat 19V 3,16A.
Dat is dus 19J/C x 3.16C per sec=60Watt=60Joule/s
(1KWh=1000x1x3600=3600.000,0 J)
3600.000/60=60.000,0 sec voor 1KWh=16.6667 Uur
Per jaar 365.25x24 uur=8760 uur
En verbruik ik dus 8760/16.667=525KWh per jaar.
En als iemand nou vertelt hoeveel een KWh kost weet ik hoeveel ik per jaar kwijt ben (maximaal)

Of klopt mijn berekening niet???
Ja, maar zo is makkelijker :):
19 V * 3,16 A = 60 J/s * 8760 h = 525,6 kWh
Zeg dat je dan 525,6 * 0,30 = 157,68 kwijt bent, dat valt nog wel mee.

Negeer even gebrek aan significante cijfers en onwetenschappelijkheid enzo, daar voel ik me niet in de stemming voor.

Ik denk dat ik de resultaten uit dit topic niet aan mijn mammie moet vertellen, anders zit er gelijk een quotum aan mijn computergebruik :P.

• [J.d.I.] DirtyHarry
Ik ga straks ook nog es kijken wat mijn Commodore64 verbruikt :P :P
Pagina: 1