Perl upload en user instelling

Pagina: 1
Acties:

• Mexicanos
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb even een klein vraagje.

Ik heb een script gemaakt dat bestanden upload op de server.
Nou is het probleem dat als ik het bestand via de FTP server wil verwijderen ik een foutmelding krijg dat ik dat niet mag.
Bij nader onderzoek zie ik dat de bestanden zijn geupload onder de user: nobody

Nou komt mijn vraag. Hoe verander ik dit in mijn script?

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
De user zul je niet [gemakkelijk] kunnen veranderen vanuit perl. Je kunt hem wel chmodden, zodat de ftp'er hem ook kan wijzigen/verwijderen.

Funny, a perl question by a Mexicanos :D

• Mexicanos
  • Niet online
En hoe verander ik dat dan met chmod?
Ik heb alleen ftp toegang tot de server en ik weet heel weinig van unix.

• Mexicanos
  • Niet online
OK. Dit chmodden kon ik al en ik dacht het ook zo op te kunnen lossen maar ook al zet ik de chmod op 777 dan mag ik nog steeds geen bestanden via FTP verwijderen.
En de user staat dan nog steeds op nobody.

:'(

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Dan weet ik het ook even niet meer. Moet ook weg nu dus je bent overgeleverd aan the rest of GoT ;)

• Mexicanos
  • Niet online
In ieder geval bedankt. Als je nog op een idee komt laat het dan maar ff weten in dit topic.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ok. probeer dan maar chown de eigenaar te wijzigen op dat bestand vanuit je Perl prog. Meestal mag dat niet i.v.m. quota problemen maar het is het proberen waard.
The chown function takes a user ID number (UID), a group ID number (GID), and a list of filenames, and attempts to change the ownership of each of the listed files as specified. A success is indicated by a nonzero return value equal to the number of files successfully changed - just like chmod or unlink. Note that you are changing both the owner and the group at once. Use -1 instead of an actual user or group ID if you do not want to change the ID. Also note that you must use the numeric UID and GID, not the corresponding symbolic names (even though the chmod command accepts the names). For example, if fred is UID 1234 and fred's default group stoners is GID 35, then the following command makes the files slate and granite belong to fred and his default group:

chown(1234, 35, "slate", "granite"); # same as:
# chown fred slate granite
# chgrp stoners slate granite

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Mexicanos
  • Niet online
chown wordt volgens mij niet geaccepteerd. Ik heb er het volgende script voor gebruikt:

($login,$pass,$uid,$gid) = getpwnam("jan") or die "jan not in passwd file";

$Bestand = "/usr/local/apache/share/virtual/jan/testfile.pdf";

$Aantal = chown ($uid, $gid, $Bestand);
print $Aantal;

Heb ik een fout gemaakt of ligt het aan de server en mag ik hierover de host bellen?
Pagina: 1