[WC] snelheid regeling voor fans op radiator

Pagina: 1
Acties:

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
Ik wil een "PID regelaar" maken voor mijn fan's in op mijn radiator te regelen. Ik wil deze aansturen met een extern printplaatjeen wat electronica dus niet mijn pc laten regelen. Ik kan echter nergens een schema van zo'n ding vinden, ( ik zoek waarschijnlijk ook op de verkeerde plekken). Als iemand zo'n schema heeft post of meel dan.
liefst met enige uitleg a.u.b.

Acer 1501 : P4 bak

• demisoft
dat zijn alleen regelaars voor 5 / 7 volt. een PID is een zelf denkent systeem.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:10
Op vrijdag 07 december 2001 19:14 schreef demisoft het volgende:
dat zijn alleen regelaars voor 5 / 7 volt. een PID is een zelf denkend systeem.
Met temp sensoren enzo??? En daar wat IC tussen??

• demisoft
Dat maakt me allemaal niet uit goe of wat, als het maar niet te duur is en ik via een potmeter, en een temperatuur censor ( liefst een pt1000 ) mijn water temperatuur in mijn radiator kan regelen.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47

Super_ik

haklust!

http://217.120.84.207/elek.jpg !!pas op, plaatjes is meer dan 1 mb !! beetje verkeert gescanned :(

doe maar opslaan als dus

hier heb je een stukje uit de elektuur

:( sorry dat het zo groot is :(

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• demisoft
maakt niet uit ik heb kabel. bedankt

• demisoft
nog een vraagje als ik zelf de temperatuur wil regelen in dat schema vervang ik de veerstand door een potmeter en kan ik hem installen. Alleen de pt1000 zit al in mijn systeem. Het is een waterdichte ptc dus geen ntc. weet ieman wat ik moet veranderen in het systeem om er een ptc in te stopen i.p.v. ntc.

Ik weet als werktuigbouwer gewoon niet zo veel van electro .

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47

Super_ik

haklust!

wat is een ptc? staat er geen type nummer ofzo op?
je kunt alles gewoon vervangen voor je eigen waarde, krijg je gewoon eigenschappen zoals je dat zelf wilt

[edit]
toch nie dit ding he?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• demisoft
dit is het nummer uit de conrad catalogus

17 24 30

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0204002331007767117&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=555&TK_PAR[MEDIUM]=

een NTC = negative temp coeficient
een ptc = positive temp coeficient

die doet het dus andersom. Als ik die er dus zomaar in zou passen dan gaat gij steeds harder draaien al hij kouder wordt en dat moet ik dus niet hebben

• demisoft
kom op tweakers er is toch wel iemand die verstand heeft van analoge electronica

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-04 14:21

Corn

Raar jongetje

ja, dat ben ik >:) Maar als je een netjes systeempje wil maken is dat niet heel erg makkelijk. Als het echt goed en netjes moet zou ik gaan PICcen, of voor de beginnende programmeerdert een BASIC Stamp. A/D convertertje erop voor de temp, en je hebt een perfect systeem. Desnoods hang je er nog buzzertjes aan om te waarschuwen als de koeler het begeeft, temp te hoog wordt enz. Kijkt allen op http://www.phanderson.com/stamp/bs2_homebrew.html
Heel erg handige setjes, die je zelf in elkaar kunt zetten. Zet er een transistortje bij om je fan aan en uit te zetten, AD, buzzertje, en de nodige leds. Als je LCD's over hebt kun je die er ook nog op aansluiten. Mooi speelgoed
......................__
----NTC-------|....\____Fan
-potje---------|__/

Dit is schematisch als het analoog moet. Een comparator kijkt naar de waarde van de twee "weerstanden" Als één waarde hoger komt dan de andere dan schakelt hij de fan respectievelijk aan of uit.

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 21:37 schreef demisoft het volgende:
nog een vraagje als ik zelf de temperatuur wil regelen in dat schema vervang ik de veerstand door een potmeter en kan ik hem installen. Alleen de pt1000 zit al in mijn systeem. Het is een waterdichte ptc dus geen ntc. weet ieman wat ik moet veranderen in het systeem om er een ptc in te stopen i.p.v. ntc.

Ik weet als werktuigbouwer gewoon niet zo veel van electro .
Hmm, ik krijg het schematje niet ingeladen, maar voor je probleem : ..Heel waarschijnlijk zit die ntc/ptc in serie met een weerstand, en tussen de weerstand en de ptc een aftakking....als je nu de weerstand en de ptc/ntc van plaats veranderd, en je PTC gebruikt ipv een NTC, zou dit moeten werken...Let wel op dat je de weerstandsbrug opnieuw moet uitrekenen (instelpotmetertjes kan een oplossing daarvoor zijn).

• demisoft
Cornholio2001

ik kan me niet voor stellen dat je niet een variable snelheid reging kunt maken om een temperatuur constant te houden zonder het gebruik van digitale electronica. Het aan uit schakelen had ik zel ook al gemaakt. Ik heb wel een beetje verstand van electronica. Als ik het digitaal zou willen maken zou ik ook mijn pc en matlab (simulink) een mooie regelaar kunnen maken en die gebruiken. Het gaat er om dat het een makelijk te maken ding is die de temperatuur van mijn koelwater op een de exact ingestelde temperatuur houd. onafhankelijk van de buiten temperatuur en de door het water opgenomen energie. Op deze manier krijg ik het stilste resultaat en kan ik ook makelijk gaan experimenteren met verschillende fans voor een nog veel stiller resultaar. Ik wil de temperatuur gewoon met een draai knop kunnen instellen ( potmeter ). Met matlab kun je heel makelijk een P-I-D regelaar simuleren en deze door kopelen aan een echt systeem. Hier voor is allen dure electronica nodig en het moet gewoon ook heel simpel kunnen. 30 jaar geleden konden ze het toch ook.

Verwijderd

Hier gaat het om:
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EDEAMSMDHHE

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-04 14:21

Corn

Raar jongetje

Dat bedoelde ik.

Verwijderd

Als ik me niet vergis gaat het dus om de weerstand te vervangen door je PTC en de NTC door een Potmeter in bovenstaande schema...Let wel op dat de weerstandsverhouding hetzelfde blijft en dat je niet teveel stroom door je PTC stuurt !
Pagina: 1