Toon posts:

drang naar religie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanmiddag las ik een interessant artikel over het volgende :
Blijkbaar is het 'nu' de gouden eeuw van de wetenschap (jaja, ik weet het, die zin heb ik van discovery) en ongeveer 90% van alle wetenschappers ooit leeft op dit moment, waarin wereldwijd het meeste onderzoek ooit wordt gedaan.
In plaats van het rationalisme zie je toch heel veel bijgeloof/ vage theorieen (conspiracy theory, david icke :P) / new-age ideeen die eigenlijk compleet uit de lucht zijn gegrepen, terwijl juist nu alle mensen in staat moeten zijn om rationeel te denken. Zijn we soms voorbij dat nihilisme gekomen en hebben we wat nieuws gevonden? Of was het hele idee van een 'rationele' mensheid niets meer dan een droom?

(btw, het artikel staat hier http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn?pagename=article&node=&contentId=A35319-2001Jul22 )

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 07 december 2001 16:12 schreef [YR]paladin het volgende:
(jaja, ik weet het, die zin heb ik van discovery) en ongeveer 90% van alle wetenschappers ooit leeft op dit moment, waarin wereldwijd het meeste onderzoek ooit wordt gedaan.
Grijns...dat is een heerlijk non argument. Er hebben nog nooit zoveel mensen geleefd als nu. Dus leven er op dit moment ook de meeste boeren, vissers, postbodes en dames van lichte zeden. Ook het aantal gelovigen is nog nooit zo hoog geweest. Het is bv zelfs in onze sterk geseculariseerde Nederlandse samenleving nu een stuk hoger dan 1000 jaar geleden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Dat verklaart het niet alleen... Wetenschap bedrijven is de laatste decennia van een hobby voor de elite in een normale baan veranderd.

Verwijderd

Ik denk dat de verbeterde communicatie ook een grote bijdrage levert. Wie nu een of andere theorie/geloof verzint heeft een veel groter bereik: een veel groter % van de wereldbevolking dan bijvoorbeeld 100 jaar geleden. Ook horen mensen veel meer over bestaande "vreemde" religies.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 07 december 2001 16:26 schreef Captain Proton het volgende:
Dat verklaart het niet alleen... Wetenschap bedrijven is de laatste decennia van een hobby voor de elite in een normale baan veranderd.
Zeker, wetenschap bedrijven is een luxe baan. In Afganistan of in Belize heb je niet zoveel universiteiten. Daar zijn ze druk bezig met overleven. Zelfs de 'normale' baan is een luxe. Het betekend dat jouw gemeenschap blijkbaar geld of moeite kan spenderen aan dingen die niet direkt eten of onderdak opleveren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, dat van die extra grote wereldbevolking had ik niet bedacht :)
hierbij mijn nederige excuses.
Maar toch heb ik het idee dat dit echt de tijd van de 'ratio' zou moeten zijn, maar waarom heb je nog steeds zoveel fanatieke gelovers van bijvoorbeeld meneer Icke?

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Toch is het percentage van alle wetenschappers wat ooit geleefd heeft wat nu leeft (90%) veel groter dan het percentage van alle mensen die ooit geleefd hebben die nu leven (ik geloof 30% ofzo)

dus bevolkingsgroei alleen verklaard het niet. Maar zoals Captain Proton al zegt: wetenschap is ook veel minder voor de elite tegenwoordig.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 16:12 schreef [YR]paladin het volgende:
In plaats van het rationalisme zie je toch heel veel bijgeloof/ vage theorieen (conspiracy theory, david icke :P) / new-age ideeen die eigenlijk compleet uit de lucht zijn gegrepen, terwijl juist nu alle mensen in staat moeten zijn om rationeel te denken.
Moderne mensen zijn volgens jou totaal rationele wezens die "afentoe gek doen" of zo? ;)
Zijn we soms voorbij dat nihilisme gekomen en hebben we wat nieuws gevonden? Of was het hele idee van een 'rationele' mensheid niets meer dan een droom?
Ja, we zijn het nihilisme voorbij, of beter we zijn het modernisme voorbij en hebben het postmodernisme bereikt. Tijdens het modernisme was de verlichtingsgedachte met zijn rationaliteit en het idee dat alles verklaarbaar was het hoogste goed. Tegenwoordig erkennen we dat mensen niet alleen rationeel zijn ("our apparently inbred need for transcendence" noemt Kurzweil het in dat artikel.)

Zelfs "puur rationele" mensen hebben soms spirituele ervaringen, en ook al zijn die ervaringen subjectief en irrationeel, ze veranderen wel sterk de persoonlijkheid van de mens die ze ervaart. Momenten van daadwerkelijk besef dat je niet alles kunt begrijpen/verklaren zijn in wezen spirituele ervaringen, ze werpen je in een techno-magische wereld waarin je niet anders kunt dan die onverklaarbare "magie" die je constant omringt accepteren (zie de "spirituele telefoon-ervaring" van Wagner in het artikel).

Het wegvallen van het verlichtings-idee van het modernisme veroorzaakt dus een spirituele crisis waarin mensen worden terruggeworpen in een onverklaarbaar "magisch" bestaan. Dit maakt mensen rijp voor een "herstellende" spirituele ervaring, die van "eenheid". Mensen ervaren dat op een of andere manier al dat onverklaarbare "magisch" met elkaar vebonden is, ze nemen een zekere "bindende factor" waar (Flowers in dat artikel).

Veel mensen gaan vervolgens bewust op zoek naar die bindende factor, en dat verklaart de niet aflatende populariteit van religie en new age. (Niet beseffend dat zijzelf die bindende factor zijn.)

<offtopic>
Voor mij persoonlijk de interessantste quote uit dat artikel:

"Where mystical beliefs impinge on our direct observations, people see angels."
-- Ray Kurzweil

Dit is voor mij een sterke indicatie dat Kurzweil zelf mystiek-spirituele ervaringen gehad heeft.
</offtopic>

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 18:17 schreef [YR]paladin het volgende:
Maar toch heb ik het idee dat dit echt de tijd van de 'ratio' zou moeten zijn, maar waarom heb je nog steeds zoveel fanatieke gelovers van bijvoorbeeld meneer Icke?
Elk mens is in principe religieus. Dit komt omdat de mens zin aan zijn leven moet geven. Want elk mens heeft angst om te sterven en niet betekenisvol geweest te zijn. Hoe een mens betekenis aan zijn leven geeft gebeurd door geloof (of m.a.w. door religie). 'Geloof' uiterraard in de meest brede zin van het woord. (Voor de duidelijkheid: geloof = 'betekenis geven aan'; dus wat vind ik belangrijk in mijn leven? En waar hecht ik waarde aan?)

Of je nu meneer professor of putjesschepper bent, elk mens zal betekenis aan zijn leven moeten geven. Persoonlijk denk ik dat - zoals jij het noemt de 'tijd van de ratio' - religie juist meer op de voorgrond komt te staan. Dit komt omdat de laatste 100 jaar onze samenleving een stuk ingewikkelder is geworden als voorheen. Het christelijke geloof op de achtergrond komen staan. Echter wat komt daar voor in de plaats? Dit is lastig en ingewikkeld, want er zijn vele keuzes en mogelijkheden. Wat past bij jou en wat kies jij?

(Om een voorbeeld te geven: zg. sektes zoals Scientologie, Bagwan, Art of Living, etc, vullen deze levensbeschouwelijke leegte bij mensen op die opzoek zijn betekenis en zingeving. Dit is natuurlijk gevaarlijk omdat iemand zelf niet die leegte opvult, maar juis die organisatie of goeroe.)

Hoe intelligent een maatschappij zich ook voelt en misschien ook denkt boven religie te staan, levensbeschouwing is een essienteel deel van het 'mens zijn'. Dit zal naar mijn mening nooit veranderen, anders is een mens geen mens meer.

-Edit- ik heb geloof ik meer 'drang naar religie' betoogd dan David Icke :) Uiterraard is de oorsprong van zijn fanatieke geloof te vinden in zijn levenbeschouwing.

Verwijderd

Topicstarter
misschien heb ik teveel op het woordje religie gehamerd, wat ik ook bedoel is gewoon de hang naar 'mystery', 'magie' en nog meer van dat soort dingen in deze tijd.
dingen als bijvoorbeeld scientology, het efraim genootschap en nog meer van dit soort groepen. Er zijn gewoon een boel mensen die echt sterk absurde 'theorieen' over de wereld verkondigen, waarin wordt gesproken van 'lizard men' , overheidsinmenging met buitenaards leven.. etc...
dat bedoel ik.
Op het internet ben ik al menig 'prediker' van zijn eigen ideeen tegengekomen, en dat vond ik toch wel schrikken af en toe, want wat als ik niet kritisch naar die persoon had gekeken had ik hem misschien ook nog geloofd ook.

Verwijderd

Nog even wat info over Icke (ik neem aan dat de meesten wel weten dat het een ex-voetballer is die toegeeft "geestelijk verward" te zijn geweest). Icke heeft die waanzinnige verhalen niet van zichzelf, hij reageert vooral op de Vere's Dragoncourt Order. Die dragon court beweert letterlijk wat Icke beweert (dat ze de vampiristische "lizard men" zijn, via de priorij van Sion afstammelingen van de buitenaardse annunaki). Deze organisatie had verschillende websites (www.dragoncourt.org en www.dragoncourt.co.uk) die allemaal verdwenen zijn (zie hier). Wat (gesausde) info over ze vind je hier.

<edit>
Sorry voor die laatste link, maar het is gewoon waanzinnig moeilijk om nog info over de dragon court te vinden die niet van conspiracy-idioten afkomstig is.
</edit>
Pagina: 1