Netwerk Win XP - Win 98

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 09:31
Thuis heb ik een pc met Win XP en een met 98, nu wou ik daar een netwerk tussen, kaarten gehaald kabels, alles aangesloten, ip's ingesteld enz.
En nu doet ie het niet. :'( :(
Als win 98 uit staat geeft XP aan cable unplugged, zet ik 98 aan, geeft XP wel aan dat er connection is, maar beide pc's kunnen elkaar niet zien.
XP heeft ip: 192.168.0.1
98 heeft ip: 192.168.0.2
beide hebben subnetmask: 255.255.255.0
Ze kunnen zichzelf wel pingen maar de ander niet.
ksnap er geen bal van, weet iemand misschien de oplossing???

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 13:15

orca

Zwem goed, Broeder.....

(jarig!)
je kan natuurlijk aan elke kant een share aanzetten, dan hebben de machines ook iets om te laten zien.

mijn ervaring is dat machines die niks delen, geen moeite doen om zichzelf te adverteren op het netwerkje....

en het kan soms helpen om een van de twee als gateway in te stellen, dan kan de IP-stack zien dat alles binnen hetzelfde segment zit.

werkze

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• kipfel
share heb ik op beide pc's aan staan |:(, ik share alle hdd's dus, en van dat gateway ga ik nu ff proberen

• kipfel
ok ik heb de gateway ingesteld op 192.168.0.0 zo moet dat toch of heb ik het nou fout, want hij doet het nog niet.
Wat moet ik eigenlijk invullen bij DNS. ja ik weet het ik heb geen verstand van netwerken |:(

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-08 15:37
Gebruik je een hub? Zo nee, dan gebruik je toch wel een cross cable? DNS hoef je niet in te vullen omdat je geen DNS server hebt.
De default gateway is altijd een adres tussen de 0 en 255. Dat betekend dat je 0 en 255 dus NIET mag gebruiken ;)

Suc6

PSN: PcDCch

• kipfel
ja tuurlijk gebruik ik cross cable
en die default gateway van mij is dus goed

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45
Hmmz... zoiets had ik hier thuis ook. Heb zelf win xp en de rest win 98. Alleen kan de pc van mij pa in geen mogelijkheid zien als ik de pc van m'n broer niet aan heb staan...(waar ut internet vandaan komt).....Oplossing... Pc van m'n broer altijd aan laten staan :P *D

maar toch vaag..

<hier stond onzin, verkeerd gelezen>

Probeer eens te kijken of met beide ut zelfde os het wel werkt, izz alleen een beetje veel werk.

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-08 15:37
Op vrijdag 07 december 2001 15:46 schreef Roy_ het volgende:
ja tuurlijk gebruik ik cross cable
en die default gateway van mij is dus goed
Een default gateway van 192.168.0.0 KAN gewoon niet. Dat zou betekenen dat een van jou computers ook het adres zou moeten kunnen gebruiken. Een 0 aan het eind van een adres is een manier om het netwerk zelf aan te geven (op een machine die wel werkt moet je maar eens 'route print' doen, dan zie je netwerken met een 0.) En een 255 betekend een broadcast.
Probeer eens een herinstallatie van het TCP/IP protocol.

PSN: PcDCch

• Red_Head
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 04:40

Red_Head

Kleine moeite groot plezier !!

het zou ook handig zijn als je alles in de eigenschappen van je netwerk ff zegt kunnen wij er wat meer mee

zoals

client voor windows netwerken
netware
etc
etc

(gewoon het hele rijtje dus)

Verwijderd

Het volgende is vereist:
Zet eerst de firewall uit bij XP!!

Bak 1 (XP) heeft internetverbinding en is 'server'
Bak 2 (Win98) is 'client'

Bak 1:
IP: 192.168.0.1
subnet: 255.255.255.0

Bak 2: 192.168.0.2
subnet: 255.255.255.0

Opstarten enzo en dan in DOS-prompt intypen:
bak 1:
"ping 127.0.0.1" en daarna "ping 192.168.0.2"
bak 2:
"ping 127.0.0.1" en daarna "ping 192.168.0.1"

Pingen naar 127.0.0.1 geeft aan of de NIC wel werkt en de tweede ping kijkt of ie een verbinding heeft met de andere bak. Doen deze niets dan is er iets mis met de NIC's of de kabel ertussen.

Daarna pas gaan kijken naar File and Printer sharing en zorg dat bij (Win98) de TCP/IP instellingen, bindingen aanstaat voor de file and printersharing. Met deze binding wordt de Netbios ingeschakeld, waardoor je de namen van de computers ziet bij de netwerkomgeving.

Een Gateway invullen is pas nodig voor internet verkeer dat doorgestuurd moet worden. Dus dat kun je eventueel instellen bij bak 2, zijnde: 192.168.0.1

Need more help?
Lees de support maar eens door van bijv: http://www.winroute.com, staat alles in wat je wilt weten.

Verwijderd

Sorry, vergeten... |:(

Zet nooit op 2 bakken de internetsharing aan!!
Eerst kijken of dit werkt, dan op de Win98 bak het IP-adres op automatisch zetten en de gateway weghalen en dan op de XP bak de sharing aanzetten. Die gaat dan IP-adressen uitdelen met alle nodige info erin.

• kipfel
In XP:
Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC:
Client for microsoft networks
file and printer sharing for microsoft networks
QoS packet Schedular
Internet protocol (tcp/ip)

In 98:
Client voor microsoft netwerken
Microsoft Family aanmelden
Externe toegangsadapter
Externe toegangsadapter (VPN ondersteuning)
Microsoft virtual Private Networking adapter
Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
NDISWAN --> Microsoft virtual networking adapter
TCP/IP --> Externe toegangs adapter
TCP/IP --> Externe toegans adapter (VPN Ondersteuning)
TCP/IP --> Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
Bestands en printerdeling voor microsoft-netwerken

• kipfel
Op vrijdag 07 december 2001 21:56 schreef Bassje het volgende:
Sorry, vergeten... |:(

Zet nooit op 2 bakken de internetsharing aan!!
Eerst kijken of dit werkt, dan op de Win98 bak het IP-adres op automatisch zetten en de gateway weghalen en dan op de XP bak de sharing aanzetten. Die gaat dan IP-adressen uitdelen met alle nodige info erin.
Ok zal het proberen
bedankt

Verwijderd

je kan ook gewoon XP een diskette laten maken met een .exe . Als je die runt werkt het waarschijnlijk meteen, het enige nadeel is dat je dan geen vaste ip's hebt, maar dat kan je dan handmatig instellen

• kipfel
Op vrijdag 07 december 2001 22:09 schreef ByMeS_Dy het volgende:
je kan ook gewoon XP een diskette laten maken met een .exe . Als je die runt werkt het waarschijnlijk meteen, het enige nadeel is dat je dan geen vaste ip's hebt, maar dat kan je dan handmatig instellen
nee hoor werkt niet hek al geprobeert :(

• kipfel
beide pc pingen kaart wel maar andere pc niet
dus zou de kabel kapot zijn???? :? :'(
of kan het ook nog ergens anders aan liggen
hij doet het ook niet als ik op de xp bak 98 draai (wat er namelijk bij naast staat)

• kipfel
Op vrijdag 07 december 2001 15:59 schreef Mozart het volgende:

[..]

Een default gateway van 192.168.0.0 KAN gewoon niet. Dat zou betekenen dat een van jou computers ook het adres zou moeten kunnen gebruiken. Een 0 aan het eind van een adres is een manier om het netwerk zelf aan te geven (op een machine die wel werkt moet je maar eens 'route print' doen, dan zie je netwerken met een 0.) En een 255 betekend een broadcast.
Probeer eens een herinstallatie van het TCP/IP protocol.
hoe doe je een route print

ok laat maar weet het al, dom van me |:(

Verwijderd

Inderdaad is dan de kabel kapot of ze hebben je geen crosslink meegegeven...

Draai hem eens om...

Verwijderd

Zorg dat je geen firewalls hebt draaien.
Deinstalleer ze zonodig...

Als je dan niet kunt pingen, dan heb je ook geen verbinding.

• kipfel
Op vrijdag 07 december 2001 22:49 schreef Bassje het volgende:
Inderdaad is dan de kabel kapot of ze hebben je geen crosslink meegegeven...

Draai hem eens om...
Dat omdraaien gaat nogal moeilijk, omdat ie door een leiding is getrokken

• kipfel
maar hoe kan het dan dat ie onder xp wel aangeeft "network connection is now connected" als ik de 98 bak aan zet?!?!

Verwijderd

internet 192.168.0.1
pc1 192.168.0.2 (of is dit internet share bak)
pc2 192.168.0.3

gateway + dns invoeren

en alles zou moeten werken zoals bij mij

• kipfel
Op zaterdag 08 december 2001 00:40 schreef InSaNe_C het volgende:
internet 192.168.0.1
pc1 192.168.0.2 (of is dit internet share bak)
pc2 192.168.0.3

gateway + dns invoeren

en alles zou moeten werken zoals bij mij
pc1 is internet share

en hij doet het dus echt niet

Verwijderd

Misschien vervelend ( dan maar als niet gelezen beschouwen) maar al gekeken op http://www.tweakers.net/reviews/171

Verwijderd

ip hoofdcomputer: bv 213.30.448.xx
ip andere computer: 192.168.0.1

al heeft ie een cross kan ie toch nie 2x 192.168.0.x hebben

Verwijderd

Okee mensen,

1 Roy_ ) Die verbinding wordt alleen gecontroleerd op een stroompje door 2 draadjes van de 8. Verder worden er nog 2 andere gebruikt voor de data-overdracht. Ligt er dus maar net aan welk draadje kapot is...

2 Roy_ ) Laat dat internetsharing nog maar ff uitstaan, dat kan later wel. Probeer eerst dat pingen totdat je IP-verbinding hebt.

3 K1ller ) Dat 213. IP is alleen van de externe netwerkkaart naar je provider (Athome..???).
Als je het IP wilt weten van de interne netwerkkaart moet je bij winipcfg/ipconfig de 2e kaart selecteren.

En... ja, hij moet nou juist 2 IP's in de zelfde range hebben: 192.168.0.x Anders kunnen ze niet bij elkaars IP (door het subnetmasker van 255.255.255.0)

Truste
:Z

• kipfel
Ok dus ik ga er nu van uit dat de kabel niet goed is omdat ik alle andere al zo'n beetje geprobeert hebt. :????

Weet iemand misschien nog iets anders want als ik nieuwe kabel/connectoren moet gaan aansluiten daar heb ik nog geen zin in. kan weer helemaal om zo'n tang gaan sjoemelen bij een zaak. ;(

• wizzard
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-04 15:19
Sorry voor het omhoog kicken

ben je er al uit ik heb hem hier nu ook na veel pijn en moeite draaien vandaar de reactie mischien hulp nog nodig ?

MMO-Cataclysm We need people who can write !!!! want to be a news poster do ask :)

• kipfel
Nee ben er nog niet uit, heb nieuwe connectoren aan de kabel gemaakt, en doet het nog niet, maar heb er laatste tjid weinig tijd voor gehad, maar als je nog iets weet laat het me weten
Pagina: 1