Toon posts:

Harde schijf blijft hangen na overklokken CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een probleempje.
Ik heb hier een PII 400 Mhz. Die had ik lopen op 4*117.
Ik heb laatst het bios van m'n moederbord geflasht (A-openax6bc), en als ik nu m'n CPU wil overklokken, dan blijft mn harde schijf hangen en start ie dus niet meer op. Maar met mijn oude bios deed ie het gewoon perfect. Beetje vreemd dus.
Maar als ik em dan weer terug zet op 4*100 loopt ie weer prefect. Weet iemand wellicht waar dit aan kan liggen.

Grtz.

Verwijderd

Sommige hardeschijf kunnen niet tegen de hogere PCI bussnelheid.

Bij 100Mhz bussnelheid - PCI-bus = 33,3 Mhz
Bij 117Mhz bussnelheid - PCI-bus = 39 Mhz

Misschien kan je in BIOS de PCI-divider aanpassen, deze staat waarschijnlijk op 3, misschien dat ie is in te stellen op 4.

Succes! :)

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 10:47

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Zoiets heb ik ook gehad met mn 2e (backup-) HD; een wat oudere Seagate ST38420A (8Gb). Toen ik mn FSB instelde op 117MHz begon ie spontaan data te verliezen. Erg rottig enzo. Ben maar weer terug gegaan naar 115MHz en werkt als een zonnetje nu... :9

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 14:38

Corn

Raar jongetje

Op zaterdag 08 december 2001 10:46 schreef jfeelders het volgende:
Zoiets heb ik ook gehad met mn 2e (backup-) HD; een wat oudere Seagate ST38420A (8Gb). Toen ik mn FSB instelde op 117MHz begon ie spontaan data te verliezen. Erg rottig enzo. Ben maar weer terug gegaan naar 115MHz en werkt als een zonnetje nu... :9
Jep, errug rottig indeed. Met een beetje pech ben je je FAT kwijt. Weg mp3 en divx. Stel gewoon je FSB niet te hoog....

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
maarzz....kan het ook blijvende schade aanrichten, die na een fdisk, format oid nog steeds merkbaar is :?

dooie HD ofzo :?

want als dat zo is, moet ik even zorgen dat ik een schijffie pak die nog in de garantie zit om te testen :o

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dat komt omdat je dan ook de ide-controller overklokt, dus dan gaat de data te snel over de ide controller heen waardoor er meer fouten komen in de data die verstuurd wordt. Volgens mij zit er een soort foutcorrectie ingebakken in de idecontroller die er voor zorgt dat als er foute date is ,dat ie dat opniuew verstuurd, waardoor het alsnog trager wordt.
Ik denk dat het daar ergens mee te maken heeft.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 14:38

Corn

Raar jongetje

Op zaterdag 08 december 2001 11:01 schreef ikbenveldmuis het volgende:
maarzz....kan het ook blijvende schade aanrichten, die na een fdisk, format oid nog steeds merkbaar is :?

dooie HD ofzo :?

want als dat zo is, moet ik even zorgen dat ik een schijffie pak die nog in de garantie zit om te testen :o
Nee, dat gebeurt niet. Je moet alleen niet proberen iets te gaan flashen of zo, bv. een DVD speler. Dan wordt ie corrupt, en kan je hem weggooien. (of lasertje eruit slopen, heb ik ook gedaan ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 december 2001 11:10 schreef Bartjuh het volgende:
Dat komt omdat je dan ook de ide-controller overklokt, dus dan gaat de data te snel over de ide controller heen waardoor er meer fouten komen in de data die verstuurd wordt. Volgens mij zit er een soort foutcorrectie ingebakken in de idecontroller die er voor zorgt dat als er foute date is ,dat ie dat opniuew verstuurd, waardoor het alsnog trager wordt.
Ik denk dat het daar ergens mee te maken heeft.
Ja, maar met mijn oude bios had ik geen gezeik. Toen ging het wel allemaal lekker..
Pagina: 1