[rpm] geknoei met pakketten

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Topicstarter
All,

Ik wilde gister eens Brahms (een midi muziekprogramma) installeren. Ik druk op zoek naar rpm-etje maar die kon ik helaas niet vinden :(

Dus toen moest ik een tar.gz uitpakken en installeren. En dat ging niet goed ik moest een cc compiler hebben en die had ik niet.

Dus toen met rpm aan de slag om de gcc package te installeren. Toen kwam ik erachter dat die weer tig aantal pakketten nodig had die ik apart moest installeren...

En daar had ik dus geen zin in. Ik ben op zoek gegaan naar een oplossing maar heb die niet kunnen vinden. GnoRPM moest ik ze stuk voor stuk aanvinken EzRPM vergat de helft en met de gewone RPM lukt het mij ook niet automisch de dependecies te installeren.

Is hier een oplossing voor dat dat kan?

Verwijderd

op www.rpmfind.net vind je alle rpm-tjes die je nodig zou kunnen hebben.

Wanneer je niks geeft om dependencies... kun je installeren met

rpm -ivh mijnrpm.rpm --nodeps

Dit kan eventueel wel voor een instabiel systeem zorgen. (Over het algemeen kun je beter zorgen dat je dependencies kloppen).

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Ja op rpmfind.net heb ik gezocht en toen vond ik kdemultimedia en die heb ik uiteindelijk ook geinstalleerd :)

Maar het gaat om die dependecies is daar een tooltje voor die de dependecies automatisch kan installeren :?

Als je bijvoorbeeld Redhat installeerd dan kun je bij de installatie de pakketten opgeven en die bepaalt automatisch de dependecies.

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 15:23

PolarWolf

Debian, of course.

Op vrijdag 07 december 2001 13:34 schreef JVaags het volgende:
Ja op rpmfind.net heb ik gezocht en toen vond ik kdemultimedia en die heb ik uiteindelijk ook geinstalleerd :)

Maar het gaat om die dependecies is daar een tooltje voor die de dependecies automatisch kan installeren :?

Als je bijvoorbeeld Redhat installeerd dan kun je bij de installatie de pakketten opgeven en die bepaalt automatisch de dependecies.
Conectiva heeft zo iets.
apt-rpm ofzo, geloof ik.

http://freshmeat.net/articles/view/192/ (begrijpelijke beschrijving)
http://www.conectiva.com.br (portugees/spaanse site..gibberish)

/* edit
URL'etjes opgezocht
*/

Undernet #linux, Undernet #ipsec

Verwijderd

Ja, met connectiva kun je apt van debiangebruiken.
Mandrake gebruikt urpmi.

Wat je hiervoor nodig hebt is een dependency-list. Urpmi verwacht bijvoorbeeld een bestand hdlist.cz op de cdrom of op de ftp-mirror.
Er zijn wel tools om zo'n bestand aan te maken vanuit een directory met rpm's, maar ja, dat is ook weer zo omslachtig.
Dan is het handiger de rpms die je nodig hebt in een dir te zetten en een "rpm -Uvh /dir/*.rpm" te doen.

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Maar werken deze tools voor de van connectiva ook met RedHat?
Dat zie ik nergens staan.

En ik neem aan dat je niet rpm zover kunt krijgen dat hij de dependecies installeerd...toch :?

Verwijderd

Hmm, misschien was ik niet duidelijk?

Je kunt wel apt van connectiva of urpmi van mandrake gebruiken, maar je zal hier een dependency list voor nodig hebben.
Connectiva en mandrake leveren deze op de cdrom of op de ftp server, maar voor redhat zal je die zelf moeten maken.
Ik krijg de indruk dat je dat waarschijnlijk niet de leukste optie vind, om dat via een of ander vaag perl-script of wat dan ook te doen.

Het handigste lijkt me dus om de benodigde rpms in een directory te zetten, en daar dan:
rpm -Uvh *.rpm
in te geven.
Dan zal rpm alle rpms in die dir proberen te installeren, en wanneer die dan elkaars dependencies vervullen, zal hij niet over dependencies klagen.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
<fluister> debian en apt-get heersen </fluister>

Verwijderd

En hoe gebruik je debian en apt-get onder redhat?
Dat is waar het topic over ging.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 21:13

Servowire

prutser:~#

Op zaterdag 08 december 2001 00:10 schreef blaataaps het volgende:
<fluister> debian en apt-get heersen </fluister>
:D
Op zaterdag 08 december 2001 10:59 schreef MarcelP het volgende:
En hoe gebruik je debian en apt-get onder redhat?
:?
Debian is een distro

met papier mache kun je alles maken!!

Pagina: 1