Toon posts:

[Mandrake] downloaded progjes openen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

als ik een prfje heb gedownload met mandrake, kan ik niet op de knop launch file klikken,

als ik een tar.gz uigepakt heb in de file manager, kan ik hem ook niet openen,

eh, is er een manier om zoiets WEL te kunnen openen ?

Verwijderd

Topicstarter
ik typte net mount in, en krijg dan bij alles tussen haakjes (rw) te zien, ik ben WEL als root ingelogd, is het dan zo, dat ik niets kan uitvoeren omdat ik geen rwx rechten heb ?

zo nee, hoe kan ik dat dan weer krijgen,

(ik heb erg lopen klootviolen in het begin, want ik snapte er geen kont van)

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 11:54 schreef opti het volgende:
ik typte net mount in, en krijg dan bij alles tussen haakjes (rw) te zien, ik ben WEL als root ingelogd, is het dan zo, dat ik niets kan uitvoeren omdat ik geen rwx rechten heb ?

ik snap er ook geen kont van??? :?

Verwijderd

Een prf ken ik niet. Wat is dat voor bestand?

En een tar.gz, mjah, ik neem aan dat je konqueror als filemanager gebruikt? Die vind ik nou juist vervelend omgaan met rpm en tar.gz.
Het handigste vind ik dat toch kaan op de prompt; tar -xvzf file.tar.gz
Of gebruik ark hiervoor.
Vaak zal je een tar.gz nog moeten compileren, en dat zal toch op de prompt moeten.
Dat werkt dan toch het beste.
Als je makkelijk software wilt installeren zou ik toch rpm's installeren.

Verwijderd

Ehh, twee topics in een?
De (rw) bij mount geeft aan dat ze read-write gemount zijn.
Je mag ze ook (ro) mounten, read-only, maar dan kun je er zo weinig mee.
Dit heeft niks te maken met de permissies van bestanden en directories, die stel je in met chmod.

Verwijderd

een bestand uitvoeren als root is vaak ./bestandsnaam
dus log ff in als user en probeer het dan nog es op jouw manier, that should do the trick.
Is ook ff wat veiliger als er wat mis gaat, u know... :)
suc6&have fun!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op vrijdag 07 december 2001 11:54 schreef opti het volgende:

prf ken ik niet (RPM?!), een tar.gz (aka tarball) open je met 'tar xvzf <filename>.tar.gz'...
als je root ben heb je trouwens juist _WEL_ rwx rechten over het gehele systeem, dat is er nou juist zo gevaarlijk aan! |:( (of begrijp ik je vraag nou niet goed?)

als je er nog steeds geen kont (:?) van snapt, lees dan eens een boek of wat beginner-tutorials, dit schiet dan niet echt op, let er trouwens op dat linux veel meer voor de button-freaks is (typen dus) en niet echt voor de point-en-klik generatie is gemaakt. 99/100 bestanden open, edit en start ik in de console, ik heb dan ook _altijd_ een konsole open staan.

Rookworst zonder R is ook worst.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op vrijdag 07 december 2001 13:37 schreef e-forze het volgende:

een bestand uitvoeren als root is vaak ./bestandsnaam

dus log ff in als user en probeer het dan nog es op jouw manier, that should do the trick.

Is ook ff wat veiliger als er wat mis gaat, u know... :)

suc6&have fun!
[off-topic]
AI-linux is d00d of niet? mijn email adres is trouwens weer kleleus@worldonline.nl geworden, @linux.nl is ermee gekapt/werkt niet meer. :(
[/off-topic]

Rookworst zonder R is ook worst.

Pagina: 1