Hoe lang gaat een CD-R mee?

Pagina: 1
Acties:
  • 338 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-04 15:25
Ik ben van plan wat data te vereeuwigen op CDR omdat het begint vast te roesten op bepaalde sectoren van me laptop-hdd (ook niet echt veilig).

Nu vroeg ik me af, hoe lang gaan CDR's mee, als je ze gewoon bewaart, goed opgeborgen en niet vaak gebruikt? 10 jaar? 15 jaar?

Wie heeft hier ervaring mee, of is op deze manier al eens data kwijt geraakt (bijv. je komt erachter dat er per dag een half uur zonlicht op je archief-CDR's valt 8-)).

Is het erg van belang dat ze in het donker bewaart worden, of is invriezen misschien het beste??? >:)

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Vuistregel is dat ze ongeveer 1000 maal te herschrijven zijn (meen ik). Meer is dan mooi meegenomen. Je merkt vanzelf wel wanneer ze niet meer mee kunnen.

Wanbeleid is ook beleid.

• Arnout
't Gaat dus over CD Recordables die je dus één keer schrijft, en daarna fijn gaat bewaren :), en voor langere tijd (laten we zeggen 'decenia').

Verwijderd

Ik kan je geen maximale termijn geven, wel kan ik je vertellen dat een aantal Philips cd's die al jaren in mijn auto liggen geen krimp geven. En die maken alles mee, uren in de wisselaar, kou, hitte noem maar op...

Verwijderd

Mijn oudste schijf stamt uit juli 1995. Die heb ik op 10 november gevonden in een kast bij mijn moeder. Hij doet het perfect. Ik denk dat hij het nog wel minstens vijf jaar volhoudt. Maar dat komt idd omdat hij op een donkere en koele plek lag. 15 jaar ongebruikt mits goed opgeslagen moet volgens mij echt wel kunnen.

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Uh, inderdaad, foutje. Met de huidige CD's moet je eigenlijk op korte termijn (een jaar of zo) geen problemen hoeven te verwachten. Langere termijn hangt af van de kwaliteit van de CD's en hoe je ze bewaart.

Wanbeleid is ook beleid.

• Arnout
Op vrijdag 07 december 2001 11:01 schreef agent327 het volgende:
Uh, inderdaad, foutje. Met de huidige CD's moet je eigenlijk op korte termijn (een jaar of zo) geen problemen hoeven te verwachten. Langere termijn hangt af van de kwaliteit van de CD's en hoe je ze bewaart.
Precies! En daar wil ik eigenlijk heen in dit draadje, wat zijn de beste bewaarmethoden? Tips? Ervaring? Post it!

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07-2025

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Quote van de CDR winkel site: en vooral een gegarandeerde levensduur van meer dan 100 Jaar maken van de Taiyo's de beste CDR.

Dus als we dat moeten geloven gaan ze heel lang mee.

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:52
Hangt volgens mij heel erg van het merk af. Die that's write dingen die ze bij norrod verkopen, kan ik zo langzamerhand allemaal wegdonderen (na een jaar of 2). Maar ik heb bijvoorbeel dook plips cdr's uit 1995 die het nog prima doen

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Verwijderd

Op vrijdag 07 december 2001 11:03 schreef cornelisprul het volgende:
Hangt volgens mij heel erg van het merk af. Die that's write dingen die ze bij norrod verkopen, kan ik zo langzamerhand allemaal wegdonderen (na een jaar of 2). Maar ik heb bijvoorbeel dook plips cdr's uit 1995 die het nog prima doen
Ja, dat wordt wel een probleem.
Ik heb ook nog teveel backups met goedkope schijfjes.
Bovendien heb ik alles liever op schijfjes van hetzelfde merk...

Kom er alleen nooit aan toe de boel uit te zoeken :(

Verwijderd

Ik heb al heel wat CDR's gehad die na een paar jaar vrijwel zonder ze te gebruiken al niet meer leesbaar waren. Aan de writer zal het niet liggen (Plextor), wel aan de goedkope, onbekend merk CDR's. Sindsdien gebruik ik alleen nog maar CDR's met een extra beschermlaag op de etiket-kant (scratch-resistant) van bekende merken (Kodak, Verbatim). Daarmee heb ik nog geen problemen gehad.

Verwijderd

Zie ook:

[topic=58450]
[topic=231097]
[topic=274181]

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Als je ze niet al te vochtig (lage relatieve vochtigheid) opslaat kan in ieder geval de reflectielaag niet of zeer langzaam oxideren. Afhankelijk van de dikte en de kwaliteit van de laklaag die op deze reflectielaag zit zal dit sneller of minder snel gebeuren .Water (uit de lucht) kan het oxideren van de reflectielaag versnellen.

Het materiaal van de drager (polycarbonaat ofwel lexaan) is zeer stabiel van zichzelf, dat heeft dus niets te lijden.

Wanbeleid is ook beleid.

• Arnout
Voorlopige conclusie: het merk maakt wel degelijk uit voor de 'houdbaarheid'.

• Arnout
Op vrijdag 07 december 2001 11:07 schreef tweakerrrr het volgende:
Zie ook:

[topic=58450]
[topic=231097]
[topic=274181]
Goed gezocht, ik had zelf ook gezocht op verschillende keywords echter weinig gevonden. Misschien dat er nu 'nieuwe' inzichten zijn!

Verwijderd

De type dye is vooral ook van belang, zie ook dit draadje
Pagina: 1