Toon posts:

Raid Controller HD UDMA2 ?????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Dit is een zware niewbie vraag, maar moet hem toch stellen.

Ik heb zelf nu 2 HD's (ATA100) van WDC op mijn onbourd raid aangesloten, heb hem aangepast naar Raid 0, maar mijn tweede schijf zegt UDMA 2. Volgens mijn weten is dat ATA33 :? UDMA 5 kan ik niet kiezen.

Klopt dit gewoon of heb ik ergens zitten kloten.

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-11-2025
Gebruik je wel 80-aderige IDE-kabels? Die zijn nodig voor U-ATA/66 =<. De 40-aderige kabels kunnen max U-ATA/33 aan.

Verwijderd

Topicstarter
Naar mijn weten is de kabel ATA 100, er staat op PO4 (uit mijn hoofd). De kabel is ook identiek aan mijn eerste kabel van mijn eerste HD (die staat wel op DMA5).

Thx voor je snelle reactie

Verwijderd

staat op pio 4? das udma3...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

nee PIO4 is niet UDMA3, is heel iets anders... Bij PIO modi doet de CPU een groot deel van de data transfer HD -> RAM en bij DMA modi gaat dit "direct".

Vergelijking van max. transferrates:
code:
1
2
3
PIO Mode4         16.6MByte/sec
Multiword DMA Mode 2   16.6MByte/sec
UDMA Mode 2 = ATA33    33.3MByte/sec

Topicstarter: Heb je een kabel met 40 draadjes of met 80 ?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Ben op werk, dus kan nu niet checken.

Stomme vraag |:( , mare hoe tel ik dat. Desnoods scan ik ff de kabel (heb ergens nog wel een reserve).

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

hoe tel je dat? Nou als je ze niet allemaal wilt tellen, tel er eens een stuk of 20 draadjes als je dan op de helft zit is het een 40 aderige kabel en als je op een vierde zit is het een 80 aderige kabel |:(

Verder hebben 80 aderige kabels (vaak :?) andere kleuren connectors, ff uit mijn hoofd een blauwe, een zwarte en een grijze ofzo. Een 40 aderige kabel heeft vrijwel altijd 3 connectors in 1 kleur (meestal zwart).

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik dus al dacht, een stomme vraag :)

Zal vanavond ff checken.

Zijn drie connectors in zwart. De twee uiteindens hebben in het midden een balkje zitten (misschien dat het meteen verklaart).

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

met dat balkje bedoel je volgens mij het nokje zodat je em niet verkeerd om in een HD of mobo kunt steken (mocht je mobo of HD zo'n "muurtje" om de pinnetjes hebben). Als ze alle drie zwart zijn kun je er al bijna vanuitgaan dat het geen ATA66/100 kabel is (80 aderig). Let op: je moet dus *niet* de pinnetjes van de stekker gaan tellen want dat zijn nog steeds gewoon 40. Tel een stukje draadjes en je weet zo of het 40 of 80 is ...

Mocht de kabel een 40 aderige zijn (normale ATA kabel t/m ATA33) dan moet je dus een 80 aderige ATA66/100 kabel kopen, daarna zal je schijf vrijwel zeker op ATA66 of ATA100 kunnen draaien.

Verwijderd

tabel uit me school boek :P is dat ding ook nog een keer handig :P

Pio mode 4 - cycle time in ns: 120 - snelheid in megabitsper sec: 134 - Standaard ATA-3

en nu DMA

DMA, multiple word, mode 2 - Cycle time in ns: 120 - Snelheid in megabits per sec: 134 - Standaard ATA-3

dan concludeer ik dat pio4 = gelijk aan udma2

ow sorry ik zie dat ik in me eerste post fout zat, moest ata3 zijn

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 07 december 2001 19:08 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
Pio mode 4 - cycle time in ns: 120 - snelheid in megabitsper sec: 134 - Standaard ATA-3
DMA, multiple word, mode 2 - Cycle time in ns: 120 - Snelheid in megabits per sec: 134 - Standaard ATA-3

dan concludeer ik dat pio4 = gelijk aan udma2
foute conclusie! Multiword DMA (mode 0, 1 of 2) is niet hetzelfde als UDMA (mode 0 t/m 5)
PIO mode 4 heeft "toevallig" dezelfde transferrate als Multiword DMA mode 2.
Ultra DMA mode 2 daarentegen is UDMA33 is dus sneller...
Check de grote tabel in het midden van deze pagina...

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Het was geen ATA100 kabel (40 lijntjes), heb er 1 gehaald en draait nu goed.:P

Thx all

(kan slotje op)
Pagina: 1